• sjmw

Syskon tätt

Jag och sambon fick vår son, vårt första barn, i december 2015. Han är alltså precis 7 månader och nu försöker vi med nummer två! Sonen blev till på en gång efter p-pillerstopp så vi hoppas att det kommer GP fort även denna gång MEN absolut inget som vi tar för givet.

Fler här son planerar barnen tätt eller som har pseudotvillingar och kan berätta hur det är?

Vi är medvetna om att det kan bli tufft, både att jag är gravid med en så liten hemma och med en liten och sedan bebis men vi vill så gärna ha tätt! Jag själv har en tvilling så jag vet att ha ett syskon nära en är guldvärt och jag tänker mig att de tuffa första åren också är värt allt?

• Svar på tråden Syskon tätt
  • Ca_rr_o87

Min dotter född april 2015, vi började oxå försöka efter ett halvår ca. Men det gick inte så lätt som vi trodde. Jag blev gravid ganska exakt när min dotter blev 1 så tog ca 6 månader att bli gravid. Nu är jag gravid i v 20 och det kommer vara 1 år o 8 månader mellan barnen. Kan tyvärr inte berätta hur fet är så det åter står o se :)

• jonie

Det är 18 månader mellan mina pojkar, så den stora var 9 månader när lilla blev till. Visst har det varit och är lite tufft emellanåt men jag ångrar det absolut inte. Det är så kul att se dom samspela (även om det mest är bråk just nu :)) och leka med varandra. Största fyllde 3 i april och lilla blir 2 i oktober. Kör på, det är mysigt med tätt mellan barnen :)

• Anonym (Nr 5)

Mina två äldsta skiljer det 16 månader på, systern blev till efter 8 månader på första försöket.

Kunde inte blivit mer perfekt!

Mellan 2:a och 3:e är det 5 år och i min smak på tok för långt emellan.

Mellan 3:an och 4:An är det 2.5år och även det i min smak för långt emellan.

Så nu är min 4:A 2 månader och planerna för nr 5 börjar frodas.

• haannah

Jag har en dotter som är född i januari, hon är alltså 6 månader nu, och jag har precis fått reda på att jag är gravid. Helt oplanerat och oväntat, men ändå välkommet såklart! Jag hoppas det blir bra. Det kommer vara ca 14 månader mellan de om det här går bra :) som sagt inget vi hade tänkt, men vi är ändå tacksamma och glada :)

• Anonym (Nr3)

Ja, vi planerar nr 3 nu :)

Stora är snart 2,5 och lillsyskonet är 1. Drygt 16 månader mellan dem. Skall ge oss in i verkstaden kommande äl. Spännande och läskigt!

• mammut3

Jag har 3 barn

Pojke 8 år

Flicka 6.5 år

Pojke 2.5 år

Barn är det bästa som finns lycka till ????

• Macpau

Vi har 17 månader mellan våra flickor. De är nu (nästan) 4&5 och bästa vänner . Nu hade båda våra barn problem från födseln och den äldsta började sova först för ett par månader sen ( vaknade varje timme på nätterna). MEN- Hur tufft det än varit för oss så hade vi gjort om det, alla gånger. Lycka till!

• Gullpluppan

Jag är själv pseudotvilling och har bara positivt att säga om det. Mellan mig och min syster är det 11månader. Dessutom är sambons brorsa 13månader yngre och har samma upplevelse så därför planerar vi en nu även fast vår son bara är 3 .5månad :) Man känner nog själv om det är något för en själv..vissa vill ha 2år andra 10år mellan barnen. Finns fördelar och nackdelar med det mesta :)

• sjmw

Så kul å höra era erfarenheter!
    Nu längtar och hoppas vi här hemma :) :)

• MalynCazzandra

Jag har två pojkar födda med 13 månader emellan det är underbart! Den äldre är en charmig pajas som älskar att få lillebror att skratta. De kommer även få dela rum så småningom. Nu hoppas vi kunna utöka barnaskaran om ca 2 år. Denna gång önskar jag gör en liten tjej!

• Syllin

Fick mitt plus idag <3
    Första barnet är fött januari i år, och andra är nu beräknat i april nästa år.
    15 månader mellan dem verkar det bli. Helt fantastiskt

• Yarrow

Vi har 16 månader mellan våra grabbar. De har så stor glädje utav varandra :) Ångrar aldrig en sekund att vi tog beslutet att skaffa barn tätt. Det enda som faktiskt varit jobbigt har varit att minsta killen sovit dåligt på nätterna men nu är han 22 månader och det börjat bli bättre. De har precis börjat sova i sitt eget rum, antar att det var det som de längtade efter :)

Nu väntar vi barn nr 3, typ nu faktiskt. Är lite förvånad över att ha inte kommit ut än.

• Anonym (Nr 5)
    Syllin skrev 2016-08-13 21:07:14 följande:

Fick mitt plus idag <3

Första barnet är fött januari i år, och andra är nu beräknat i april nästa år.

15 månader mellan dem verkar det bli. Helt fantastiskt

Stort grattis!!
  • Syllin

Ni som redan har fler barn kanske kan svara på några frågeställningar man ställer nu när ett litet frö gror i magen:

Fick ni mage tidigare med andra? Hur mycket tidigare?

Kände ni sparkar tidigare?

mycket man funderar på

• Anonym (Nr 5)
    Syllin skrev 2016-08-16 20:11:32 följande:

Ni som redan har fler barn kanske kan svara på några frågeställningar man ställer nu när ett litet frö gror i magen:

Fick ni mage tidigare med andra? Hur mycket tidigare?

Kände ni sparkar tidigare?

mycket man funderar på

Min mage kom redan i vecka 12 med nr 2, blir ju svullen tidigt.

Rörelser kändes i vecka 14 och sparkar runt vecka 18.
  • vikkey
    haannah skrev 2016-07-30 16:33:53 följande:

Jag har en dotter som är född i januari, hon är alltså 6 månader nu, och jag har precis fått reda på att jag är gravid. Helt oplanerat och oväntat, men ändå välkommet såklart! Jag hoppas det blir bra. Det kommer vara ca 14 månader mellan de om det här går bra :) som sagt inget vi hade tänkt, men vi är ändå tacksamma och glada :)

Grattis! Om det går vägen här blir det ganska exakt 12 månader mellan mina. Lite skrämmande, men såklart spännande!!
  • ebe91

Har 15 månader mellan mina (sonen född mars -15 och dottern juni -16). Än så länge går det över förväntan! Men då har jag haft sambon hemma hela sommaren, han börjar om att jobba till veckan. Det var inte planerat att det skulle bli så tätt, men våran lilla "hoppsan" är det bästa som hänt oss. Storebror ser på henne med kärleksfulla ögon och vill jämt krama och hålla, sen får man ju ha konstant uppsikt då storebror inte riktigt förstår att lillasyster är lite mer ömtålig än de jämngamla kompisarna :) Men man ser redan nu att de kommer ha ut mycket av varandra, och kommer alltid ha en kompis att leka(/bråka) med :)

Andra graviditeten var lättare, första hade jag mycket mer foglossning. Magen kom tidigt med andra och i v10 syntes det tydligt, men redan i v20 var magen mindre andra gången jämfört med första så den växte inte lika snabbt. (SF-måttet låg alltid lägre med andra barnet, ca 1-2cm mindre än med första).

• Syllin
    ebe91 skrev 2016-08-17 12:29:11 följande:

Har 15 månader mellan mina (sonen född mars -15 och dottern juni -16). Än så länge går det över förväntan! Men då har jag haft sambon hemma hela sommaren, han börjar om att jobba till veckan. Det var inte planerat att det skulle bli så tätt, men våran lilla "hoppsan" är det bästa som hänt oss. Storebror ser på henne med kärleksfulla ögon och vill jämt krama och hålla, sen får man ju ha konstant uppsikt då storebror inte riktigt förstår att lillasyster är lite mer ömtålig än de jämngamla kompisarna :) Men man ser redan nu att de kommer ha ut mycket av varandra, och kommer alltid ha en kompis att leka(/bråka) med :)

Andra graviditeten var lättare, första hade jag mycket mer foglossning. Magen kom tidigt med andra och i v10 syntes det tydligt, men redan i v20 var magen mindre andra gången jämfört med första så den växte inte lika snabbt. (SF-måttet låg alltid lägre med andra barnet, ca 1-2cm mindre än med första).

Tack för att du delar med dig. Sånt här är precis vad man vill läsa som nygravid med en 7 månaders <3

Var det stor skillnad på förlossningarna?
  • ebe91
    Syllin skrev 2016-08-17 18:45:22 följande:
    Tack för att du delar med dig. Sånt här är precis vad man vill läsa som nygravid med en 7 månaders <3

Var det stor skillnad på förlossningarna?
    Jättestor skillnad! Första förlossningen tog 18 timmar från första värk, sonen förlöstes med sugklocka, yttre press och jag klipptes. Hade ont i 2 veckor efter förlossningen och åt maxdos alvedon och ipren för att kunna sitta osv. Har stora minnesluckor från första förlossningen. Andra förlossningen tog 10 timmar från första värk, klarade mig med lustgas (tog EDA första förlossningen) och dottern krystade jag ut själv! Åkte hem från förlossningen efter 6 timmar och dagen efter kände jag inte av att jag fött barn. Och det bästa av allt - jag kommer ihåg förlossningen!
  • Syllin
    ebe91 skrev 2016-08-17 20:46:34 följande:

Jättestor skillnad! Första förlossningen tog 18 timmar från första värk, sonen förlöstes med sugklocka, yttre press och jag klipptes. Hade ont i 2 veckor efter förlossningen och åt maxdos alvedon och ipren för att kunna sitta osv. Har stora minnesluckor från första förlossningen. Andra förlossningen tog 10 timmar från första värk, klarade mig med lustgas (tog EDA första förlossningen) och dottern krystade jag ut själv! Åkte hem från förlossningen efter 6 timmar och dagen efter kände jag inte av att jag fött barn. Och det bästa av allt - jag kommer ihåg förlossningen!

Andra förlossningen lät verkligen fantastisk. Det var du värd efter den första kämpiga förlossningen!

Jag hade en snabb första förlossning och är mer orolig över att den andra ska gå för fort. Vi har nästan 1,5h in till förlossningen och jag vill inte föda i en bil.
Svar på tråden Syskon tätt