Syskon tätt
Fick mitt plus idag <3
Första barnet är fött januari i år, och andra är nu beräknat i april nästa år.
15 månader mellan dem verkar det bli. Helt fantastiskt

Fick mitt plus idag <3
Första barnet är fött januari i år, och andra är nu beräknat i april nästa år.
15 månader mellan dem verkar det bli. Helt fantastiskt

Ni som redan har fler barn kanske kan svara på några frågeställningar man ställer nu när ett litet frö gror i magen:
Fick ni mage tidigare med andra? Hur mycket tidigare?
Kände ni sparkar tidigare?
mycket man funderar på ![]()
Har 15 månader mellan mina (sonen född mars -15 och dottern juni -16). Än så länge går det över förväntan! Men då har jag haft sambon hemma hela sommaren, han börjar om att jobba till veckan. Det var inte planerat att det skulle bli så tätt, men våran lilla "hoppsan" är det bästa som hänt oss. Storebror ser på henne med kärleksfulla ögon och vill jämt krama och hålla, sen får man ju ha konstant uppsikt då storebror inte riktigt förstår att lillasyster är lite mer ömtålig än de jämngamla kompisarna :) Men man ser redan nu att de kommer ha ut mycket av varandra, och kommer alltid ha en kompis att leka(/bråka) med :)
Andra graviditeten var lättare, första hade jag mycket mer foglossning. Magen kom tidigt med andra och i v10 syntes det tydligt, men redan i v20 var magen mindre andra gången jämfört med första så den växte inte lika snabbt. (SF-måttet låg alltid lägre med andra barnet, ca 1-2cm mindre än med första).
Jättestor skillnad! Första förlossningen tog 18 timmar från första värk, sonen förlöstes med sugklocka, yttre press och jag klipptes. Hade ont i 2 veckor efter förlossningen och åt maxdos alvedon och ipren för att kunna sitta osv. Har stora minnesluckor från första förlossningen. Andra förlossningen tog 10 timmar från första värk, klarade mig med lustgas (tog EDA första förlossningen) och dottern krystade jag ut själv! Åkte hem från förlossningen efter 6 timmar och dagen efter kände jag inte av att jag fött barn. Och det bästa av allt - jag kommer ihåg förlossningen!