• Handelstanken

Yokohama däck med plast?

Varnad för plastdäck fick jag hem en med Yokohama Blue Ray(?) när övriga 3 är Michelin och jag alltid bruka köpa samma. Hittar ingen test snabbt nu om det är plast. Någon som vet?

Varför gul och röd prick, kan det vara regummerat?

Vet inte vem som bytt än och behöver byta snabbt om det är kass.

• Svar på tråden Yokohama däck med plast?
  • Nyfikna72

Plastdäck är nog mest en skröna från förr när asiendäck verkligen var urusla. Idag är det nog inte riktigt så utan är det stora märken är de nog okej så länge det är däck avsedda för norden. Många billiga importdäck är specade för europa och varmare klimat. Prickarna är balanseringsprickar och om jag inte minns fel så brukar man sätta den röda vid ventilen. Man kan då få mindre vikter på hjulet än om man bara struntar i dem.

• Handelstanken
    Nyfikna72 skrev 2016-07-20 08:09:35 följande:
    Plastdäck är nog mest en skröna från förr när asiendäck verkligen var urusla. Idag är det nog inte riktigt så utan är det stora märken är de nog okej så länge det är däck avsedda för norden. Många billiga importdäck är specade för europa och varmare klimat. Prickarna är balanseringsprickar och om jag inte minns fel så brukar man sätta den röda vid ventilen. Man kan då få mindre vikter på hjulet än om man bara struntar i dem.
    Den sitter mellan prickarna
  • Nyfikna72

Ja man måste inte bry sig i dem heller...........det är bara vissa märken som använder sig av dem ändå. Du behöver nog inte oroa dig iallafall, jämförbara med michelin är de säkert inte men de är hundra gånger bättre än nåt chingshong märke man aldrig hört talas om.

• jps

Du har köpt nya däck och fick tre Michelin och ett Yokohama ?
    I så fall bör du nog gå tillbaka till handlaren och klaga.

Eller har du bara köpt ett däck ?

Hursomhelst, det verkar som att Yokohama BlueEarth är ett budgetdäck, dock inte i den sämsta klassen.

Men, vad jag alltid hört är att man alltid ska byta båda däcken på samma axel samtidigt och att de ska vara av samma fabrikat och modell.

• Handelstanken
    jps skrev 2016-07-20 08:26:34 följande:
    Du har köpt nya däck och fick tre Michelin och ett Yokohama ?
    I så fall bör du nog gå tillbaka till handlaren och klaga.

Eller har du bara köpt ett däck ?

Hursomhelst, det verkar som att Yokohama BlueEarth är ett budgetdäck, dock inte i den sämsta klassen.

Men, vad jag alltid hört är att man alltid ska byta båda däcken på samma axel samtidigt och att de ska vara av samma fabrikat och modell.
    Bytt ett med punka där pluggen pyste ut luften.

Eller ha samma mönster och djup, bes. kanske har synpunkter och andrahandsvärdet går ner, så det blir ev. reklamation.

• Nyfikna72

Vanligtvis så frågar de väl vad man vill ha för däck om man ska byta ? Har aldrig varit med om att de avgör vad jag ska ha för däck på bilen.....

• Handelstanken
    Nyfikna72 skrev 2016-07-20 09:46:44 följande:
    Vanligtvis så frågar de väl vad man vill ha för däck om man ska byta ? Har aldrig varit med om att de avgör vad jag ska ha för däck på bilen.....
    En anställd sändes dit och inget var akut så jag hade nog väntat på Michelin igen. Det blir nog en fet reklamation eller byte
  • Handelstanken
    Yokohama BluEarth
    185/60 R15 88T

Såg jag nu att det är och verkar inte ligga i topp som våra Michelin Energy saver.
  • Handelstanken

Dom har satt på 84 och ska vara 88 enligt fordonsdata, så nu är det 2 88H 1 88 T och ett 84 H. Bes.-fel?

• Demmpa

Allt beror på vad bilen är klassad för, både belastningsindex (siffrorna, 84/88) och hastighetsindex (bokstaven, H/T)
    www.dackguiden.com/dackmarkning/

Michelindäcken får rulla i 190km/h medan det fjärde däcket får rulla i 210km/h.

• Handelstanken
    Demmpa skrev 2016-07-20 21:25:01 följande:
    Allt beror på vad bilen är klassad för, både belastningsindex (siffrorna, 84/88) och hastighetsindex (bokstaven, H/T) www.dackguiden.com/dackmarkning/ Michelindäcken får rulla i 190km/h medan det fjärde däcket får rulla i 210km/h.
    Den här är gjord för tyngre lass och är lite stötig, annars ska det vara 14, vi vill ha mjukare. Kör man med samma storlek verkar det ok.
Svar på tråden Yokohama däck med plast?