• alltvarupptaget

Present till USA

Hej! Jag har en kompis i USA som jag har tänkt att skicka ett 2kgs paket till. Och har nu lite frågor.. Han äter inte godis alls så de är ute ur bilden. Googlat och många säger osthyvel. Men har dom ens hård ost där? Och varför har dom isåfall inte en hyvel? Fällkniv. Men det borde väl finnas där? Wildchips. Finns det i USA? Kan man skicka snus över gränsen? Och det sista, han älskar whiskey. Finns det såna jättesmå flaskor med svensk whiskey som man kan skicka ? Typ en shot i storlek. Och får man det?

• Svar på tråden Present till USA
  • Anonym (Hyvel)

Osthyvel är ett svenskt fenomen i stort sett. MAn köper färdigskivad ost till macka, annars äter man ost i bitar. En osthyvel till en svensk är väl bra (fast det har han väl kanske redan?)

Diverse småförpackningar med svenska varor typ lingonsylt, hjortronsylt, lyxiga knäckebröd... Kunde det vara något? någon svensk film du tycker han ska se? Svensk pocketbok eller magasin?

• Dixie

osthyvel känns inte lönt - den kommer han inte att ha användning för. 

snusar han, annars finns det väl ingen anledning att skicka det. 
    då hade jag hellre skickat typiskt svenska saker, knäckebröd, blåbärssoppa (pulver)  

• Anonym (Hyvel)

Är du säker på att han inte kommer ha användning för osthyvel? Varför? När jag bodde utomlands tog jag med mig en.

Dixie skrev 2016-07-20 22:07:30 följande:

osthyvel känns inte lönt - den kommer han inte att ha användning för. 

snusar han, annars finns det väl ingen anledning att skicka det. 

då hade jag hellre skickat typiskt svenska saker, knäckebröd, blåbärssoppa (pulver)  

• Dixie
    Anonym (Hyvel) skrev 2016-07-20 22:30:25 följande:

Är du säker på att han inte kommer ha användning för osthyvel? Varför? När jag bodde utomlands tog jag med mig en.

i princip all ost som säljs i usa är färdigskivad - gärna i små paket med en skiva i varje paket - möjligt att det finns annan ost att köpa, men är inte vanligt......
  • Anonym (Koki)

Osthyvel köpte faktiskt jag med mig hit till USA , dock finns det ju inte ens att köpa på Ikea här eftersom det inte ena finns ostar att hyvla. Jag får köpa "finostar" om jag vill ha hyvelost, svindyrt och kanske inte riktigt värt det. Finns mycket svensk mat här. Speciellt knäckebröd, vår butik har typ alla wasa knäcke. Det ända jag saknar är Kalix löjrom, men det går ju inte direkt att posta över :)

• Anonym (Hyvel)

Jo, men särskilt de inplastade skivorna tycker jag är rätt sliskiga. Hade nog hellre satsat på det du kallar finost. Så det beror väl mycket på presentmottagarens matvanor. Och knäckebröd tänkte jag mig nog någon lyxigare variant än Wasa. Fast det kanske finns sådant också nuförtiden? Saker och ting förändras ju...

Anonym (Koki) skrev 2016-07-20 22:47:46 följande:

Osthyvel köpte faktiskt jag med mig hit till USA , dock finns det ju inte ens att köpa på Ikea här eftersom det inte ena finns ostar att hyvla. Jag får köpa "finostar" om jag vill ha hyvelost, svindyrt och kanske inte riktigt värt det. Finns mycket svensk mat här. Speciellt knäckebröd, vår butik har typ alla wasa knäcke. Det ända jag saknar är Kalix löjrom, men det går ju inte direkt att posta över :)

• Anonym (Koki)
    Anonym (Hyvel) skrev 2016-07-21 06:50:21 följande:

Jo, men särskilt de inplastade skivorna tycker jag är rätt sliskiga. Hade nog hellre satsat på det du kallar finost. Så det beror väl mycket på presentmottagarens matvanor. Och knäckebröd tänkte jag mig nog någon lyxigare variant än Wasa. Fast det kanske finns sådant också nuförtiden? Saker och ting förändras ju...

Ja, du har rätt.. Jag tycker dom inplastade ostarna är snuskiga så skulle aldrig köpa dom själv. Hellre går jag till charkdisken och frågar om en stump ost från osten dom skivar. Men som sagt om man tycker ost kostar mycket i Sverige så går det inte att jämföra även om jag knappt tycker det är värt det kan man ju unna sig det ibland. beroende på vart man bor i landet antar jag att det finns knäckebröd av finare sorten, som här där jag bor, annat dock att det beror på mycket svenskar i området eftersom det finns väldigt mycket svenska produkter. Men bor man i en håla mitt i USA och inte får tag på det skulle det säkert uppskattas.
  • alltvarupptaget

Tack för svaren. Han är amerikanare så vore kul med nått han inte sett förut. Får man ens skicka tex wildchips och sånt över gränsen? Eftersom det är torkat kött.

• Anonym (givet)
    alltvarupptaget skrev 2016-07-22 00:09:32 följande:

Tack för svaren. Han är amerikanare så vore kul med nått han inte sett förut. Får man ens skicka tex wildchips och sånt över gränsen? Eftersom det är torkat kött.

Torkade saker, inlagda saker osv. brukar gå bra att skicka. Det är mest färskvaror som det blir problem med, men de går ju inte så bra att posta av andra skäl också förstås! :)

Du kan skicka med ett par sånna mini-flaskor och en dosa snus eller två, men ibland fastnar paketen i tullen för kontroll då och tar lite längre tid att komma fram. Inget större problem om du inte måste ha paketet framme ett visst datum. Tekniskt sätt så ska de deklareras och därmed beskattas, men 9 av 10 gånger slinker de igenom ändå, så länge det inte handlar om någon större mängd.

Osthyvel, med instruktioner, skulle kanske vara något. Som andra påpekat är tillgången på hårdost i bit inte lika stor, men det finns på alla vanliga grocery stores där de säljer all annan ost i butiken (menar inte charkdisken alltså). Hela biter i tre olika storlekar av ostar såsom Monterey Jack, Pepper Jack, Cheddar. De är ju inte samma kvalitet som de vi är vana med (lite smaklösa), men är samma sorts ost som färdigskivats och packats fast i stora bitar. 

Utöver det, äter han kakor och sådant även om han inte äter godis? Kanske traditonella kanelbullar eller chokladbollar skulle vara något? Finns ju cinamon buns, men de smakar inte alls lika som svenska kanelbullar med pärlsocker!
    Andra typiskt svenska saker som folk brukar ge bort är väl en mini dalahäst. 

Annars brukar ju svenskt godis, speciellt choklad och lakrits vara det man packar ner mest i sådana paket, haha. Så wildchips låter ju som en bra ide istället :)
  • Anonym (givet)

En sak till, som är rätt otippat: te. Låter konstigt kanske, Sverige är ju inte precis känt för te. Men te i USA är rätt dyrt och inte så jättebra utbud, rätt tråkiga sorter. Finns ju Lipton och så, men som sagt - dyrt och inte så många sorter. 

I Sverige har vi mycket olika tesorter och det är inte dyrt. Så om han dricker te ibland iallfall, kanske någon påse te? Finns ju löste som är packat lite fint och väldigt gott (tänk t.ex. Himlagott) och ibland även sådant som "Sverigeblanding" eller "Skärgårdblanding" och liknande.

• Rataxes
    alltvarupptaget skrev 2016-07-22 00:09:32 följande:

Wildchips finns nog i olika former där, de har ju sitt inhemska (och jättesmaskiga) Beef Jerky. Det skulle vara om du hittar något av trkat vildsvin eller annat vilt som inte finns där borta.

Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Läderlappen

Saker på tub!

Tex senap, mjukoster, Kalles ocksåvidare!

Dels för att dem enda produkterna i USA som är på tub är hygienprodukter och salvor.

Men också för att det klarar frakten!

Och som dem sagt innan, skicka med en osthyvel! Det finns visst vanlig ost att köpa. Den brukar dock vara mer korvformad, gjord för att skäras med en vajer pryl.

Skickar du snus kommer dom ta det för tuggtobak, om dom inte redan vet vad det är! Swedish match säljer redan sitt snus på sina håll, det gör också kamel(mycket låg kvalitet dock).

Svar på tråden Present till USA