• Handelstanken

Vilka däck måste man ha?

Måste återkomma i denna fråga då vi har en deadline imorgon med ledig tid och ska bjudas på hjulskifte.

Jag brukar alltid beställa de däck som står i bilregistret om man ska ha 2 eller 4. Eller likadant som sitter på om man ska ha ett enstaka.

Någon har menat att man måste ha det som står i papperen för polis och bes. Andra menar att det räcker med rätt storlek.
    Som säkerhet är nog bäst det som bilen typats för, dvs det fabrikanten anger.

Bäst att inte väcka den björn som sover med att fråga hos bilprovningen, så jag frågar här och avgränsar mig till just den frågan om vad man egentligen måste ha för sulor om någon är noga?

• Svar på tråden Vilka däck måste man ha?
  • Decx

1. Du får inte ändra rullomkretsen mer än att hastighetsmätaren visar rätt därav +-5%

2. Du får inte ändra spårbredden på bilen mer än det tillverkaren godkänt, ca +-7.5mm per sida

3. Däcket skall tåla bilens belastning och högsta fart

4. däcken inte får ta i karossen/chassiet, inte ens vid fulla rattutslag

5. däcken får inte sticka ut utanför karossen

Sen har jag aldrig varit med om att någon brytt sej direkt, mina brukar fela på alla utom 3án;)

• Frontline

Du behöver inte ha det som står i papperna utan kan ändra storleken på däcken dock ska du ju ha samma storlek på alla fyra däcken.
    Du får även ha olika fabrikat av däcken på varje axel men det måste vara samma typ av däck så som
    diagonaldäck, radialdäck, sommardäck, vinterdäck eller dubbdäck samt förstås samma storlek..

www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/dack/Dackbyte-pa-personbil/

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • StevenDiese

Enkelt förklarat: ökar du storleken på fälgen så måste du minska höjden på gummit och tvärtom.

• Handelstanken

Nu gäller det inte storleken utan att bilen hade godkända däck på förra bes. då den ska ha 185/60 R15 88T, men 2 har H som är bättre, nu har vi fått ett som är 84 H och frågan är om det är godkänt.

• Handelstanken
    Frontline skrev 2016-07-21 12:43:29 följande:
    Du behöver inte ha det som står i papperna utan kan ändra storleken på däcken dock ska du ju ha samma storlek på alla fyra däcken.
    Du får även ha olika fabrikat av däcken på varje axel men det måste vara samma typ av däck så som
    diagonaldäck, radialdäck, sommardäck, vinterdäck eller dubbdäck samt förstås samma storlek..

www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon.../
    Den var bra och visar att bilen är för Autobahn 190/210 med last för de tunga trycksaker den är beställd till av fg ägare.
  • Frontline
    Handelstanken skrev 2016-07-21 17:04:35 följande:
    Den var bra och visar att bilen är för Autobahn 190/210 med last för de tunga trycksaker den är beställd till av fg ägare.
    Hmmm ok fatta nada men blir säkert bra...
  • Handelstanken
    Frontline skrev 2016-07-21 17:07:58 följande:
    Hmmm ok fatta nada men blir säkert bra...
    Nu gäller det inte storleken utan att bilen hade godkända däck på förra bes. då den ska ha 185/60 R15 88T, men 2 har H som är bättre, nu har vi fått ett som är 84 H och frågan är om det är godkänt
  • Frontline

Hur kan man vara så nojig?
    Varken polis eller en besiktningsman har aldrig kollat mer på däcken en att dom ser att mönsterdjupet är ok.

Sen med dom däcken du har så får du väl räkna ut belastningsvikten efter dom lägsta värdena.
    Så du kan köra med max 500 kilo last i 190 km/h hur ofta gör du det?

• Handelstanken
    Frontline skrev 2016-07-21 17:42:39 följande:
    Hur kan man vara så nojig?
    Varken polis eller en besiktningsman har aldrig kollat mer på däcken en att dom ser att mönsterdjupet är ok.

Sen med dom däcken du har så får du väl räkna ut belastningsvikten efter dom lägsta värdena.
    Så du kan köra med max 500 kilo last i 190 km/h hur ofta gör du det?
    För att någon ansåg att har man fel kan man få böter och torska på bes. Jag som sålt bilar har aldrig hört det men ska man köra Trycksaker på Autobahn stämmer det nog att man bör se upp. Vi har inga såna planer :)

Bilen specialbeställdes till ett tryckeri som ny så den är lite hård och vi åker hellre mjukare.
  • Aikido
    Handelstanken skrev 2016-07-21 17:34:13 följande:
    Nu gäller det inte storleken utan att bilen hade godkända däck på förra bes. då den ska ha 185/60 R15 88T, men 2 har H som är bättre, nu har vi fått ett som är 84 H och frågan är om det är godkänt
    Det är väl skit samma så länge du inte underskrider vad som står som minimum i reg.beviset?
Svar på tråden Vilka däck måste man ha?