• Handelstanken

Vilka däck måste man ha?

Måste återkomma i denna fråga då vi har en deadline imorgon med ledig tid och ska bjudas på hjulskifte.

Jag brukar alltid beställa de däck som står i bilregistret om man ska ha 2 eller 4. Eller likadant som sitter på om man ska ha ett enstaka.

Någon har menat att man måste ha det som står i papperen för polis och bes. Andra menar att det räcker med rätt storlek.
    Som säkerhet är nog bäst det som bilen typats för, dvs det fabrikanten anger.

Bäst att inte väcka den björn som sover med att fråga hos bilprovningen, så jag frågar här och avgränsar mig till just den frågan om vad man egentligen måste ha för sulor om någon är noga?

• Svar på tråden Vilka däck måste man ha?
  • Handelstanken
    Aikido skrev 2016-07-21 17:54:15 följande:
    Det är väl skit samma så länge du inte underskrider vad som står som minimum i reg.beviset?
    Jo det gör man då det ska vara 88 men fick 84
  • Aikido
    Handelstanken skrev 2016-07-21 17:58:13 följande:
    Jo det gör man då det ska vara 88 men fick 84
    Bara å reklamera skiten då. Köper du däck med montering hos en däckfirma ska du ju få rätt sort kan man tycka.
  • Handelstanken
    Aikido skrev 2016-07-21 18:00:58 följande:
    Bara å reklamera skiten då. Köper du däck med montering hos en däckfirma ska du ju få rätt sort kan man tycka.
    Just det, ska dit imorgon.
  • Aikido
    Handelstanken skrev 2016-07-21 18:03:02 följande:
    Just det, ska dit imorgon.
    Eller så har du bara is i magen och skiter i det. Fast man vet aldrig vad besiktningen väljer att slå ner på från ett år till ett annat. Stenskott på radioantennen, fel färg på dragkroken, dålig smak på kylarvattnet etc. Ibland är de fan i mig inte kloka där.
  • Frontline
    Aikido skrev 2016-07-21 18:06:03 följande:
    Eller så har du bara is i magen och skiter i det. Fast man vet aldrig vad besiktningen väljer att slå ner på från ett år till ett annat. Stenskott på radioantennen, fel färg på dragkroken, dålig smak på kylarvattnet etc. Ibland är de fan i mig inte kloka där.
    Stenskott på radioantennen vill jag absolut inte få för då blir det väl bara smulor kvar av sidorutan.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Aikido
    Frontline skrev 2016-07-21 18:10:19 följande:
    Stenskott på radioantennen vill jag absolut inte få för då blir det väl bara smulor kvar av sidorutan.
    Jag tolkar det som att din bil är tillverkad senare än 1976.
  • Handelstanken
    Aikido skrev 2016-07-21 18:06:03 följande:
    Nä de som bytte ska få första chansen att rätta, för torskar man på bes. blir det ombes.och ett nytt däck. Eller kör man dit på reserven eller vinterdäcken.
  • Frontline
    Aikido skrev 2016-07-21 18:12:08 följande:
    Jag tolkar det som att din bil är tillverkad senare än 1976.
    Japp exakt 30 senare.
  • Aikido
    Frontline skrev 2016-07-21 18:18:28 följande:
    Japp exakt 30 senare.
    Så antennen sitter helt eller delvis i sidorutan då? Jag trodde den satt delvis i vindrutan på en del.
  • Frontline
    Aikido skrev 2016-07-21 18:22:29 följande:
    Så antennen sitter helt eller delvis i sidorutan då? Jag trodde den satt delvis i vindrutan på en del.
    Sitter på sidorutan på min V70 från 2006 iaf.
Svar på tråden Vilka däck måste man ha?