• Stolt Farsa

Vad anser ni om att komma för sent?

Låt säga att ni har bokat möte, skall anordna en fest, middag, bröllop ja egentligen vilken tillställning som helst som inte är "öppet hus" utan där ni ansträngt och förberett för den kommande stunden.

Att komma för sent verkar vara ett fenomen som aldrig upphör. Punktlighet är verkligen inte en stark egenskap för många. Varför kommer egentligen folk försent och framförallt vad tycker ni om det beteendet?

Frågan är förstås relativ. 5 minuter sen till en middag kanske inte alls anses som att komma för sent medan 5 minuter till ett krismöte på jobbet kanske inte är en fjäder i hatten direkt.

Har man fastnat i en bilkö eller drabbats av något annat som man inte kan rå för är det såklart inte relevant för den här omröstningen. Det handlar snarare om människor som har som beteende att ständigt komma för sent.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad anser ni om att komma för sent?
  • Frontline

Kommer aldrig försent och har aldrig gjort eller ja 1 gång då.
    Har haft reskompisar till jobbet finns dom inte på sagda tiden så åker jag rakt av.

Är 40+ och har kommit försent 1 gång i livet och det var för många år sen då jag var riktigt bakis på morgonen..

Tider för mig även nu när jag har familj med 3 barn är viktigt vi kommer inte försent ens nu..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Pastella

Jag kommer aldrig försent. Jag ser alltid till att ha god marginal. Gäller det en bjudning hos en vän kl18 så tycker jag däremot att det är ok att komma innan18.15 men ett möte ska man vara i god tid till, även om det "bara" gäller en vän man ska möta i stan. Att jag inte ser lika strikt på att komma exakt i tid till en middagsbjudning beror på att det känns skevt att komma en kvart innan och vänta utanför dörren som man kan göra på möten.

• Mascaraklumpar

Det är mer vanligt att folk i min omgivning kommer för sent än att de är i tid, och så har det varit i hela mitt liv. Någon gång ibland kan jag bli irriterad, men oftast är det inget jag ens reflekterar över.

• sportpappa

På inbjudningar brukar det väldigt sällan stå om man ska komma senast utsatt tid eller tidigast utsatt tid. Det gör ju en väldigt stor skillnad på när man ska komma. De flesta tolkar nog klockslaget som tidigast tid man kan anlända vilket då gör det svårt att veta när man kommer i lagom tid. Är 15 minuter efter klockslaget ok, är 30 minuter ok, är 60 minuter ok?

Om det är dop, bröllop eller liknande mer organiserade arrangemang så förstår majoriteten att man ska vara där innan den tidpunkten.

• Gizmo

Jag kommer aldrig försent, har god marginal om jag ska passa en tid. 

• Anonym (uu)

eftersom jag själv är en sån person som inte kommer försent, utan snarare är där 5 min före, blir jag lätt otålig om andra är sena. Visst kan jag "ge" dem några minuter men inte alltför länge. Idag när i princip alla har mobiler så får de i så fall ringa eller slänga iväg ett mess om att de är sena, då blir jag inte irriterad. 

• Charlotte N

Till möten, dop, bröllop osv ska man vara där lite före utsatt tid tycker jag. Annars tycker jag max 15 minuter är ok, det är inte kul att vänta.

• Anonym (Asta)

Får och kan jag bestämma kommer jag alltid i tid, men sedan jag gift mig och fått barn kommer vi försent ibland, för med barn hände det saker, men då ringer jag alltid och meddelar att vi är sena så dom vet. 

• Efraim Barkbit

Blir man försenad så meddelar jag den jag avtalat tid med och berättar oftast orsaken. Oavsett om det är jobb eller privat. Räknas även det som att komma försent så kommer jag sent varje vecka.

• Alexi

Jag kommer aldrig för sent. Om det inte händer något jag inte kan påverka, typ signalfel på tåget och man sitter fast länge.

Svar på tråden Vad anser ni om att komma för sent?