• Noname00

Spara till min första Miljon

Anonym (Gladkvinna) skrev 2016-08-06 09:38:26 följande:
    Jag har redan uppnått en första miljon, gjorde det innan fyllda 28 år. Mitt mål är 1.5 miljoner innan 30, därefter vet jag inte :), förhoppningsvis 2 vid 40. Inga lån, bor i hyresrätt, sparar just nu ~90% av inkomsten. Har väldigt litet behov av materiella saker och vill inte köpa bostad så har ingen aning om vad jag skulle lägga en hel månadslön på...

Saknar kompisar att dela sparintresset eller detta mål med, känns som en grej det är bäst att hålla tyst om då få i omgivningen tänker lika.
    Vilken skön inställning, håller med ibland vill man ha vänner på lika vilkor.
    Hur började du ditt sparande, hur har du sparat?
    Om du spar 90% av komsten så måste du ha en ganska hög lön eller låg hyra.

Bara PM:a mig om du vill prata om det gemensamma intresset :)
  • Noname00
    Anonym (Tabitha) skrev 2016-08-17 11:14:25 följande:
    Jag har en miljon, fast jag hann bli 45 innan jag fått ihop den. Jag har bara sparat. Äger inga aktier, fastigheter eller annat. För att få nästa miljon innan jag fyller 50 lär jag få jobba på rejält.
    Hur har du sparat pengarna?
  • Noname00
    Anonym (Tabitha) skrev 2016-08-17 15:00:33 följande:

Jag har sparat på vanligt bankkonto. Annars hade jag kanske haft ännu mer pengar.

Pengar kan ju knappast ha växt något.
  • Noname00
    Anonym (Tabitha) skrev 2016-08-19 08:21:02 följande:
    Nej, å andra sidan har de inte förlorat så mycket i värde heller. Ja nu gör de ju det på grund av den dåliga räntan, men i början hade jag ganska bra ränta (5% på ett konto). Under samma period blev en av mina vänner av med nästan alla pengarna han hade satt på aktier.
    Ska du inte börja köra fondspar och lägga över lite?
  • Noname00

Sverigefonder och teknologifonder har ju gått bra övrlag, finns mycket högriskfonder som går upp och ned men oftast slutar på plug under året, historiskt sett så har det givigt avkastning varje år bättre  än bankränta.
    Lyckas man göra 8-10% varje år så är det riktigt bra.
    Men du bör spara i isk eller kaiptalförsäkring istället för vanligt fond eller aktiespar.

• Noname00
    Anonym (Tabitha) skrev 2016-08-19 08:21:02 följande:
    Nej, å andra sidan har de inte förlorat så mycket i värde heller. Ja nu gör de ju det på grund av den dåliga räntan, men i början hade jag ganska bra ränta (5% på ett konto). Under samma period blev en av mina vänner av med nästan alla pengarna han hade satt på aktier.
    Vilekn bank har 5%, det brukar ibland vara en maxsumma och även regler på hur många uttag man får göra.
  • Noname00
    Dixie skrev 2016-08-19 17:18:21 följande:
    nja, inte aktivt - men eftersom bostadsmarknaden har utvecklats positivt där vi bor så har värdet på vårt hus ökat mycket, så någon miljon har vi investerat i vårt hus. 
    Meningen kan tolkas på olika sätt, menar du att värdet på erat hus har gått upp en miljon eller att ni har lagt in en miljon som investering i erat hus?
  • Noname00
    Anonym (Hus) skrev 2016-08-20 12:58:52 följande:
    Jag är 25 år och har en miljon (tillsammans med min sambo iofs så det blir väl 50/50). På kontot om två veckor men ligger just nu i ett boende som är sålt. Ja. Det blir så mkt vi "får över" när lånen är betalda. Då räknar jag ej med handpenningen vi redan fått.

Har dock aldrig haft som "mål" att ha en miljon i cash.
    Är det efter att ni betalt reavinsten?
  • Noname00
    Anonym (Hus) skrev 2016-08-20 14:23:04 följande:
    Ja, precis :)
    Kul för er vad ska ni göra med pengarna?
  • Noname00

Försök investera större delen av pengarna de första åren, har ni tur kan ni göra en bra avkastning som ni aldrig skulle kunna göra annars om det inte handlar om försäljning av bostad.

• Noname00

Amorterar minimum 2000kr, ser ingen mening att slänga in 2-3000kr enxtra per månad då det inte kommer att göra något skillnad.

Kör sparande istället och kommer ta avkastningen den genererar och extraamortera med om 5-10 år.
    Skillnaden är att jag kanske har summan kvar som jag hade vid början av sparandet trots att jag amorterat, något som inte är möjligt om jag kastar in lite  varje månad på lånet.
    Sen vill jag inte binda mitt kapital i bostaden.

• Noname00
    Chianti skrev 2016-08-22 18:15:08 följande:
    Jag amorterar inte utan kastar in allt i fonder och hittills har det varit mycket mer lönsamt.
    Samma här, värdeökningen hitills har varit mer värt än om jag slängt in en summa pengar, dvs det har givit högre avkastning än vad jag skulle kunna plocka från lönen för att extraamorter.
    Det blir som en pengamaskin.
  • Noname00

Förut gick jag på bankens rekommendationer, men det gav ingen eller så lite avkastning, nu tittar jag på historiken hur fonder har gått föregående år känns de stabila och fortsätter öka så har jag valt dessa.
    Det är högriskfonder så man ska vara medveten om att det verkligen kan gå minus också.

Det har gått bättre sedan jag placerade själv och höll koll på det.

• Noname00
    nyfikenkvinna skrev 2017-10-15 19:21:27 följande:
    Inte ännu men är god väg på nå en miljon medan jag är 35.
    Har du investerat i bostad?
    Det brukar ju  göra att en kapital sjunker pga insatsen som krävs.
  • Noname00
    Don3 skrev 2018-02-18 17:21:41 följande:
    Nej. Bara depå/isk/KF.
    Vilka fonder investerar du i?
    Ska du nå 2,5 miljoner på 10 år så måste du göra 150% efter avgifter.
    En del fonder baserat på telecom/ teknik  har ju gått bra.
Svar på tråden Spara till min första Miljon