• nyfikenkvinna

Spara till min första Miljon

Målet är att ha min första miljon när jag är 35. 2:a - 3:e när jag är 40 år. Jag behöver inte ha pengarna i handen men de ska ha ett garanterat värde på 1 000 000 kr. 0 kr på skulder idag. Sparar ca 70 % av mitt lön efter skatt. För tillfället är strategin öka löneinkomsten, få småutgifter och investera i aktier. 

Sparar du till din första miljon? 

• Svar på tråden Spara till min första Miljon
  • Anonym (Tabitha)
    Tecum skrev 2016-08-06 15:51:41 följande:

Vad ska ni ha era miljoner till eller är det bara en hobby för er? Jag sparade för att kunna dra mig tillbaka vid 60, vilket jag också gjort.

Jag sparar därför att jag har en kronisk sjukdom. Just nu håller den sig i schack och jag jobbar heltid, men man vet aldrig och jag litar inte på våra sociala skyddsnät.

Om jag inte tidigare i livet varit arbetslös i perioder hade jag kanske haft 2 miljoner nu, men men...
  • Noname00
    Anonym (Tabitha) skrev 2016-08-17 11:14:25 följande:
    Jag har en miljon, fast jag hann bli 45 innan jag fått ihop den. Jag har bara sparat. Äger inga aktier, fastigheter eller annat. För att få nästa miljon innan jag fyller 50 lär jag få jobba på rejält.
    Hur har du sparat pengarna?
  • Anonym (Tabitha)
    Noname00 skrev 2016-08-17 13:32:59 följande:
    Hur har du sparat pengarna?
    Jag har sparat på vanligt bankkonto. Annars hade jag kanske haft ännu mer pengar.
  • Noname00
    Anonym (Tabitha) skrev 2016-08-17 15:00:33 följande:

Jag har sparat på vanligt bankkonto. Annars hade jag kanske haft ännu mer pengar.

Pengar kan ju knappast ha växt något.
  • Anonym (Tabitha)
    Noname00 skrev 2016-08-17 16:05:36 följande:
    Pengar kan ju knappast ha växt något.
    Nej, å andra sidan har de inte förlorat så mycket i värde heller. Ja nu gör de ju det på grund av den dåliga räntan, men i början hade jag ganska bra ränta (5% på ett konto). Under samma period blev en av mina vänner av med nästan alla pengarna han hade satt på aktier.
  • Noname00
    Anonym (Tabitha) skrev 2016-08-19 08:21:02 följande:
    Nej, å andra sidan har de inte förlorat så mycket i värde heller. Ja nu gör de ju det på grund av den dåliga räntan, men i början hade jag ganska bra ränta (5% på ett konto). Under samma period blev en av mina vänner av med nästan alla pengarna han hade satt på aktier.
    Ska du inte börja köra fondspar och lägga över lite?
  • Anonym (Tabitha)
    Noname00 skrev 2016-08-19 09:36:04 följande:
    Ska du inte börja köra fondspar och lägga över lite?
    Ja, det får jag ju göra. Har inte bestämt vad jag ska välja.
  • Noname00

Sverigefonder och teknologifonder har ju gått bra övrlag, finns mycket högriskfonder som går upp och ned men oftast slutar på plug under året, historiskt sett så har det givigt avkastning varje år bättre  än bankränta.
    Lyckas man göra 8-10% varje år så är det riktigt bra.
    Men du bör spara i isk eller kaiptalförsäkring istället för vanligt fond eller aktiespar.

• Noname00
    Anonym (Tabitha) skrev 2016-08-19 08:21:02 följande:
    Vilekn bank har 5%, det brukar ibland vara en maxsumma och även regler på hur många uttag man får göra.
  • Chianti
    Anonym (Tabitha) skrev 2016-08-19 10:07:01 följande:
    Ja, det får jag ju göra. Har inte bestämt vad jag ska välja.
    Jag var helt rudis på fonder för nåt år sen. Jag började följa Hembergs blogg och fick på ganska kort tid tillräckligt med koll för att kunna välja. blogg.avanza.se/hemberg/
    Annars har ju Avanza nåt som heter portföljgenerator som väljer åt dig: www.avanza.se/fonder/portfoljgeneratorn/portfoljgeneratorn.html
Svar på tråden Spara till min första Miljon