Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Semester med "styvbarn"

Anonym (A) skrev 2016-07-23 23:25:29 följande:
    Ja, och jag reste trots att jag visste vilken pina det skulle bli eftersom samma resa har gjorts tidigare med samma resultat. Jag försöker engagera mig så lite som möjligt och hålla mig borta från det men som jag skrev nedan så råkar man ju i varandras närhet hela tiden oavsett ens eget engagemang i uppfostran.
    Då får du skylla dig själv.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (A) skrev 2016-07-23 23:50:58 följande:
    Finns det inga krav att barn ska bete sig? Jag hoppades på att barnet skulle växt till sig och inte vara så krävande, eller att jag skulle vant mig och inte brytt mig lika mycket men det kryper in i skinnet.
    Tydligen inte i detta fall. Varför det är så kan du ju fråga din partner. 

Men du har ett val, nu har du valt att dela ditt liv med dom ,samt följa med på semester med dom. Ditt val - du visste vad som gällde.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (A) skrev 2016-07-23 23:51:55 följande:
    För att jag inte är tredje hjulet utan har all rätt i världen att vara här. Fattar inte varför han prompt måste ha med sitt barn överallt bara.
    Ha ha, du låter som ett barn.

Men stanna då och ha tråkigt!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (A) skrev 2016-07-23 23:56:26 följande:
    Har ej valt att leva med dem eller resa med dem. Hade jag fått bestämma hade barnet inte följt med. Men jag vill vara med min partner och då är det det som bjuds då han måste ha med sin unge hela tiden. Jag har valt att leva med honom men inte med hans barn. Hans barn hänger med honom i livet oavsett vad jag tycker om saken. Valt barnet? Aldrig.
    Även om du inte valt barnet så har du fått det på köpet.

Du fick barnet på köpet när du valde man. Lev med det.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (A) skrev 2016-07-23 23:57:38 följande:
    Jag sitter inte och har tråkigt. Har det fantastiskt bra på många sätt och låter inte barnets närvaro påverka min semester på det sättet. Bara det att det hade varit ännu bättre utan då man sluppit tjat, gnäll, uppmärksamhetskrävande saker osv.
    OK, ja det låter ju som att du har det bra, eller hur?

I nuläget kokar jag inombords men vet med mig att det inte ger något att ventilera detta med dem jag är med. Vad har ni för tips och trix för att härda ut?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (A) skrev 2016-07-24 00:08:55 följande:
    Jag har det bra överlag och gör saker som jag vill göra, annars hade jag ju inte varit kvar. Men jag upplever dock att saker kring hans barn gör att jag kokar inombords, och har svårt att inte flippa pga detta, typ som hur barnet beter sig och så. Detta har ingenting att göra med att jag inte kan göra saker som jag vill göra, utan bara att det inte är så som jag vill att det ska vara till 100%. Utan barnets tjat osv så hade det varit toppen.
    Ja, fast nu har du ju valt detta liv själv...
  • Anonym (Anna)
    Anonym (A) skrev 2016-07-24 00:15:08 följande:
    Visste inte när jag ingick i förhållandet att barnet skulle vara så krävande, nej.
    Men nu vet du. Stannar du så får du acceptera att det är som det är.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (A) skrev 2016-07-24 09:14:11 följande:
    Ja, ett antal gånger och han är trött på att höra det. Han är väldigt defensiv gällande sitt barn.
    Verkar vara en toppen man du haffat!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Tyra) skrev 2016-07-24 11:02:12 följande:

Det är lite oklart vad det är för tips och tricks du förväntade dig när du startade tråden.

Prata med mannen - funkar inte.

Åk iväg - vill du inte.

Jobba på relationen till barnet - tänker du inte.

Låt mig se. Hmm. Öronproppar? Sprit?

• Anonym (Anna)
    Anonym (Elsa) skrev 2016-07-24 12:36:34 följande:
    Den här tjuriga 7 åringen har gett upp att ens försöka få sin sambo att inse att han är en ganska dålig förälder och har helt enkelt ingen lust att vara en del av en "familj" där hans barn bestämmer.

Han låter barnet skolka utan konsekvenser barnet har gjort det sen 4an. Det förstörs dyra elektronik prylar för dom inte duger utan att ifrågasättas. Det äts pizza och annan skräpmat var och varannan dag för hemlagad mat duger inte. Osv osv osv.

Kanske inte så konstigt att soc nu är inkopplat för skolan ifrågasätter hans kompetens som förälder.

Så jo jag fortsätter uppföra mig som en 7åring för jag står inte ut med att se eländet
    Låter som ett trevlig kap, den där mannen du hittat!

Jag hade aldrig varit tillsammans med en människa som inte kan ta hand om sina barn, så jäkla oattraktivt med sådana människor. Vad ser du hos en sådan människa, jag hade skämts mer för honom än för barnet (som trots allt är ett barn, medan pappan ska föreställa vuxen)?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Elsa) skrev 2016-07-24 13:02:25 följande:
    Så bara för han är en dålig förälder så är han automatiskt en dålig sambo? Där har du fel han är en utmärkt sambo, hjälpsam, behöver inte tjata om städning, matlagning, disk eller tvätt
    Sådant spelar ingen roll för mig, om det var så att han inte kan ta hand om sina egna barn och uppfostra dom. Det väger inte upp ett dåligt föräldraskap. Att inte engagera sig och uppfostra sina barn säger en hel del om en människa. Brist på ansvar. På samma sätt skulle jag inte kunna vara tillsammans med någon som inte tog ansvar för sin ekonomi. 

Som sagt, jag hade skämts för honom inför mina vänner och familj. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Elsa) skrev 2016-07-24 16:04:07 följande:
    Eftersom vi inte ska ha gemensamt barn så blir det inte något problem för mig. Dock har han gett mig rätt i allt jag sagt han borde göra för att bli en bättre förälder, tyvärr var det tvunget att vara en soc tant som talade om det för honom.
    Du har inga problem med att din parter är soc anmäld för att han inte kan sköta sitt barn?

Ja, vi har väldigt olika syn på vad vi kräver av våra partners, det märker jag. Jag skulle aldrig tända på en man som är så omogen.

Men det är ditt liv och ditt val. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Skild) skrev 2016-07-24 19:42:05 följande:
    Jaha, så oerhört dumt gjort!

Att hans ungar är underbara tvivlar jag inte på men skulle du verkligen inte rädda ditt eget kött och blod i en nödsituation innan du räddade hans?
    Vad är det för jävla dum fråga? Graderar du alla du känner på det viset?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Skild) skrev 2016-07-24 20:24:18 följande:
    Inte dumt alls.
    Jag sätter min familj först och det tror jag att de flesta gör.
    Så vem i din familj skulle du rädda först? Skulle vara intressant att ta del av din rangordning.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Skild) skrev 2016-07-24 20:22:34 följande:
    Om du bara hade möjligheten att rädda en?
    Varför ska man gå och fundera på sådant?

Du verkar tro att om det händer en olycka så drar man fram en lapp där turordningen står och så agerar man därefter. Helt bisarrt. Allt gradera sin familj på det viset.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Skild) skrev 2016-07-24 20:57:24 följande:
    Mina barn först, tveklöst.
    Du verkar ha svårt att fatta att jag sätter blodsband först.
    Den som väljer annorlunda... borde nog inte skaffat några ungar.
    Vem av dina barn räddar du först?
  • Anonym (Anna)
    Ess skrev 2016-07-24 21:00:17 följande:
    Det är en fråga som kommit upp på forumet med jämna mellanrum i olika versioner tex partner vs barn eller hamster vs styvbarn osv.
    Vissa är väldigt glada för att gradera allt och alla och skriva till någon att "du kommer alltid att va nr två" osv.
    Jag vet. Och frågan är lika jävla dum varenda gång. 
Svar på tråden Semester med "styvbarn"