Inlägg från: Det kommer bli bra |Visa alla inlägg
  • Det kommer bli bra

Lurad att bli pappa för längesen

Vad bra att du kontaktar psykolog. Det är vettigt att både du själv går på enskilt samtalsstöd och att du och din sambo går å familjerådgivning för att bearbeta och arbeta med situationen.

Jag tänker att här finns flera problem inbakade i ett. Det största sveket tycker jag är att din sambo har medvetet lurat dig för längesedan och sedan ljugit om det.
    Sedan finns problematiken, som jag tolkar det, att du upplever att du inte valt er livssituation som ett aktivt val, dvs du känner att du försakat saker. Ert liv tycks mer vara "bortval" för din del, än "tillval". Vad jag menar är att du hade nog valt andra vägar i livet om din sambo inte ljugit för dig om att hon äter p-piller. Ditt liv hade nog sett annorlunda ut, men vilket som varit "bättre" går inte att uttala sig om. Jag tror dock att problemet sitter i känslan av att du valt bort saker du velat göra, inte utifrån att du hellre velat ha barn just då, utan för att sambon blev gravid då. 

Men en stor del av det du försakat kan du ta igen även nu när barnen finns. Tex att plugga vidare. Jag har många vänner som börjat plugga efter att barnen kommit, eller när barnen blivit större. 

Jag tror den stora frågan sitter i om du kan förlåta din sambo och försonas med att livet blev så här, utan att bli bitter på din sambo. Om det inte går så är frågan om det är värt att fortsätta relationen då? jag själv skulle ha svårt att försonas med att min sambo medvetet lurat mig och sedan ljugit för mig under flera år. Men med hårt arbete kan det gå och professionellt stöd så klart. 

Svar på tråden Lurad att bli pappa för längesen