MissP skrev 2016-07-26 22:42:26 följande:
Hej! Får jag fråga varför har ni valt att inte amma? TS, är det ditt första barn? Man hör mest om kvinnor som slutar amma efter tag då det inte funkar. Inte lika ofta man hör om nån som bestämt sig tidigt i graviditeten att inte amma. Antar att jag mest är nyfiken på varför ni valt som ni gjort. Ingen värdering i frågan alltså ????
Ja det är mitt första barn. För mig är det flera saker som spelar in
1. Jag har extremt känsliga bröstvårtor. Det kan vara en fördel i sexuella sammanhang men också vara mkt obehagligt om de inte är "redo" för beröring. Amning känns som det skulle kännas sjukt obehagligt på gränsen till olidligt och den typen av känslor vill jag inte förknippa med mitt barn.
2. Pga ovanstående (delvis) så har jag utvecklat nån form av amningsfobi där jag känner mycket obehag när jag tänker på eller ser någon amma.
3. Ser många fördelar med att inte amma. Matningen blir inte enbart mitt ansvar utan min man kan vara delaktig och få närhet till barnet. Man undviker att hamna i en "bubbla" där det bara är "mamma-barn". Man slipper bli låst till mattider och jag kan vara lite mer fri under dagen. Delat ansvar helt enkelt.
4. Har läst mycket om anknytning och närhet och tror inte att amningen i sig är viktigast för detta. Att skapa en bra anknytning till sitt barn handlar om många andra saker.
Klart du får fråga, hoppas jag klarade ut lite hur jag känner och ser på det!