Inlägg från: Anonym ("svält"?) |Visa alla inlägg
  • Anonym ("svält"?)

Varför går ja inte ner i vikt?!?!

Det där med att ämnesomsättningen skulle bli så låg att man inte går ner i vikt om man äter för lite tycker jag låter som bullshit. Kroppen lagrar fett som en energidepå att ta av vid tider av svält, så det är klart att kroppen förbrukar sitt fett när den får mindre än den behöver för att täcka energibehovet. Visst kan ämnesomsättningen sjunka, men inte så att viktnedgången helt stannar av så länge man äter mindre än kroppen förbrukar.

Ett bra tips för att vara säker på att hålla ämnesomsättningen igång är väl ändå att röra på sig och motionera mer, dvs att hålla kroppen i rörelse (inte nödvändigtvis bygga muskler, då det ställer andra krav på kosthållningen).

• Anonym ("svält"?)

Med det sagt tycker jag inte att man ska ha så bråttom med att gå ner i vikt så snart efter förlossningen utan vänta ett tag... tills livet har blivit mer "normalt".

• Anonym ("svält"?)
    Anonym (Ammar) skrev 2016-07-26 14:35:52 följande:
    Och om livet inte blir "normalt" igen? Det är alltid bäst att bli av med nytillkommen vikt relativt fort, innan kroppen vänjer sig. Inte undra på att det finns så många överviktiga mammor som aldrig kommer tillbaks till sin normalvikt.. Jag säger inte att man ska hetsa, men man bör absolut ha det i åtanke.
    Jag har nyligen dumpat 15 kg övervikt som jag har burit på i nästan lika många år. Det gick ganska fort också, så jag förstår inte riktigt vad du pratar om. Jag har inte gått ner tidigare eftersom jag aldrig har varit tillräckligt motiverad för att härda ut med ett kostbyte, men orsaken till min övervikt var ju att jag åt för mycket av fel saker och levde alldeles för stillasittande.

Med "normalt" menar jag bara att kroppen ska hinna läka efter förlossningen, få en annan hormonuppsättning, och inte heller vara lika bunden av bebisen som den brukar vara i spädbarnstiden. Jag tycker bara inte att man ska behöva tänka på bantning när man ger ett barn föda ur sin egen kropp. Men det är ju olika för alla förstås (och alla ammar inte heller).
Svar på tråden Varför går ja inte ner i vikt?!?!