Inlägg från: Anonym (mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mor)

Varför går ja inte ner i vikt?!?!

Jag har bantat en gång i mitt liv och det var efter min första grav. då jag gick upp 18 kilo. Jag höll mig då till en strikt diet på MAX 1200kcal/dygn (jag var ju relativt ung) och så tog jag långa sköna promenader med barnvagnen (stolt som en tupp som jag var över min fina vagn). Funka finfint. Grejen är att man måste vara KONSEKVENT. Viktnedgång är ju ingen mystisk grej utan ngt som sker när man äter mindre än man förbrukar. Magmuskulaturen är jätteviktigt att få tillbaka snabbt (få IHOP den liksom) för annars får man en "gigantisk diafragma" typ, för all framtid.

• Anonym (mor)
    HonanHöna skrev 2016-07-26 18:41:34 följande:
    Ah men magen o knipövningar har ja redan stenkoll på. Min andra graviditet, så lärde mig efter första :)
    Låter bra. Tror många missar detta med magmusklerna? Jag hade inte en aning om att liksom magmusklerna "särade" på sig!! för när jag fick barn fanns ingen dator att googla på lyckligtvis så fattade jag på ngt vänster hur jag skulle göra.
  • Anonym (mor)
    Anonym ("svält"?) skrev 2016-07-26 14:26:28 följande:

Det där med att ämnesomsättningen skulle bli så låg att man inte går ner i vikt om man äter för lite tycker jag låter som bullshit. Kroppen lagrar fett som en energidepå att ta av vid tider av svält, så det är klart att kroppen förbrukar sitt fett när den får mindre än den behöver för att täcka energibehovet. Visst kan ämnesomsättningen sjunka, men inte så att viktnedgången helt stannar av så länge man äter mindre än kroppen förbrukar.

Ett bra tips för att vara säker på att hålla ämnesomsättningen igång är väl ändå att röra på sig och motionera mer, dvs att hålla kroppen i rörelse (inte nödvändigtvis bygga muskler, då det ställer andra krav på kosthållningen).

När jag bantade efter grav. -88 så hade jag läst i ngn bok att man skulle äta max 1200 kcal/dag om man ville gå ner i vikt. (Fanns ingen dator då så man fick gå på "bibban" eller bokhandeln för att hitta info). 1200 kcal var det och varför vet jag inte men det funkade. Minns inga råd kring motion men det gjorde sig själv att man var ute och gick när man äntligen fick visa upp sin barnvagn.
  • Anonym (mor)
    Anonym (mor) skrev 2016-07-27 05:45:58 följande:
    När jag bantade efter grav. -88 så hade jag läst i ngn bok att man skulle äta max 1200 kcal/dag om man ville gå ner i vikt. (Fanns ingen dator då så man fick gå på "bibban" eller bokhandeln för att hitta info). 1200 kcal var det och varför vet jag inte men det funkade. Minns inga råd kring motion men det gjorde sig själv att man var ute och gick när man äntligen fick visa upp sin barnvagn.
    *alltså inte så mycket UNDER 1200 kcal/dag heller utifrån vad jag begrep?
  • Anonym (mor)
    Anonym (mor) skrev 2016-07-27 05:45:58 följande:
    PS: GUD så mallig jag var! Min första dotter är född i november och när vi låg på BB fanns inte ett snökorn därute men när jag kom hem så la sig snön....... Jag gick där pulsande i snön med min fina vagn och lilla unge i den. Stolt så jag kunde spricka fast ingen annan var ute.............................!
  • Anonym (mor)
    Anonym (Ammar) skrev 2016-07-29 08:48:45 följande:
    Om du läser lite så ser du att folk redan tipsat om den!
    Jättebra att det finns info lättillgänglig idag och kanske t o m BVC kan informera nyblivna mammor om detta med magmusklerna. Man behöver ju inte skuldbelägga och göra det till en fråga om vikt utan bara förklara vad som kan ha hänt med magmuskulaturen. Jag blev CHOCKAD när jag kände hur liksom "diafragman vällde ut MELLAN mina magmuskler".
Svar på tråden Varför går ja inte ner i vikt?!?!