Anonym ("svält"?) skrev 2016-07-26 14:50:06 följande:
Jag har nyligen dumpat 15 kg övervikt som jag har burit på i nästan lika många år. Det gick ganska fort också, så jag förstår inte riktigt vad du pratar om. Jag har inte gått ner tidigare eftersom jag aldrig har varit tillräckligt motiverad för att härda ut med ett kostbyte, men orsaken till min övervikt var ju att jag åt för mycket av fel saker och levde alldeles för stillasittande.
Med "normalt" menar jag bara att kroppen ska hinna läka efter förlossningen, få en annan hormonuppsättning, och inte heller vara lika bunden av bebisen som den brukar vara i spädbarnstiden. Jag tycker bara inte att man ska behöva tänka på bantning när man ger ett barn föda ur sin egen kropp. Men det är ju olika för alla förstås (och alla ammar inte heller).
Man behöver ju inte banta för att gå ner i vikt för det första. Och man kan promenera, träna lätt och tänka på vad man äter trots att kroppen inte är "läkt", det hjälper ju kroppen att läka. Och jo, det är bäst för kroppen att göra sig av med extrakilon så snart som möjligt. Men man behöver absolut inte vikthetsa och man ska självklart njuta av spädbarnstiden. Det jag menar är att ju längre vikten är kvar desto mer vänjer sig både kroppen och en själv vid det och det blir svårare att bli av med det och att få arslet ur och göra det. Har man hälsosamma vanor från början så blir det inte lika svårt.