Inlägg från: Anonym (Ammar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ammar)

Varför går ja inte ner i vikt?!?!

Anonym (Måndag) skrev 2016-07-25 13:18:11 följande:

Min vikt stod stilla i några månader, och började minska nu när jag ammar mindre (barnet är 8 månader och äter mer och mer vanlig mat). Nu väger jag lika mycket som på inskrivningen på mvc (var då i vecka 7) och har 1,8 kg kvar till målvikten som jag vet jag trivs med. Det är svårt att gå ner i vikt när man ammar, man behöver ju 25% extra när man helammar. Du gör allt rätt och det kommer att funka så småningom, stressa dig inte och njut tiden med bebisen! Min barnmorska sade att det tog 9 månader "att förstöra denna kropp", då tar det 9 månader att få den tillbaka )

De flesta säger väl tvärtom, att man ofta rasar i vikt när man ammar eftersom man gör av med så mycket..
  • Anonym (Ammar)
    Esther90 skrev 2016-07-26 13:12:08 följande:

Kan vara som många andra i tråden säger, att du äter för lite helt enkelt. Äter man för lite hamnar kroppen på svält och behåller ALLT du stoppar i dig. Mitt tips är att äta lite mer och sen inte noja så mycket över det. Fortsätt rör på dig och träna så kommer vikten ta hand om sig själv. En annan bra grej är att ha prestationsbaserade mål istället för viktbaserade mål. T.ex att kunna springa x km utan att stanna, eller x km på x minuter, klara av plankan i x minuter, lära dig gå på händer (krävs otroligt mkt styrka!!), lära dig gå ner i split/spagat osv osv. Då får du fortf den här "belöningen" i att nå ett uppsatt mål, men det är inte bara vikten som spelar roll.

Fast plankan ska man vänta med ett bra tag!
  • Anonym (Ammar)
    Anonym ("svält"?) skrev 2016-07-26 14:28:05 följande:

Med det sagt tycker jag inte att man ska ha så bråttom med att gå ner i vikt så snart efter förlossningen utan vänta ett tag... tills livet har blivit mer "normalt".

Och om livet inte blir "normalt" igen? Det är alltid bäst att bli av med nytillkommen vikt relativt fort, innan kroppen vänjer sig. Inte undra på att det finns så många överviktiga mammor som aldrig kommer tillbaks till sin normalvikt.. Jag säger inte att man ska hetsa, men man bör absolut ha det i åtanke.
  • Anonym (Ammar)
    Anonym ("svält"?) skrev 2016-07-26 14:50:06 följande:

Jag har nyligen dumpat 15 kg övervikt som jag har burit på i nästan lika många år. Det gick ganska fort också, så jag förstår inte riktigt vad du pratar om. Jag har inte gått ner tidigare eftersom jag aldrig har varit tillräckligt motiverad för att härda ut med ett kostbyte, men orsaken till min övervikt var ju att jag åt för mycket av fel saker och levde alldeles för stillasittande.

Med "normalt" menar jag bara att kroppen ska hinna läka efter förlossningen, få en annan hormonuppsättning, och inte heller vara lika bunden av bebisen som den brukar vara i spädbarnstiden. Jag tycker bara inte att man ska behöva tänka på bantning när man ger ett barn föda ur sin egen kropp. Men det är ju olika för alla förstås (och alla ammar inte heller).

Man behöver ju inte banta för att gå ner i vikt för det första. Och man kan promenera, träna lätt och tänka på vad man äter trots att kroppen inte är "läkt", det hjälper ju kroppen att läka. Och jo, det är bäst för kroppen att göra sig av med extrakilon så snart som möjligt. Men man behöver absolut inte vikthetsa och man ska självklart njuta av spädbarnstiden. Det jag menar är att ju längre vikten är kvar desto mer vänjer sig både kroppen och en själv vid det och det blir svårare att bli av med det och att få arslet ur och göra det. Har man hälsosamma vanor från början så blir det inte lika svårt.
  • Anonym (Ammar)
    HonanHöna skrev 2016-07-29 08:40:14 följande:

Finns en jätte bra app för magen. Mammamage, den e kanon. Dem e för oss kvinnor som vart gravida :)

Om du läser lite så ser du att folk redan tipsat om den!
Svar på tråden Varför går ja inte ner i vikt?!?!