Måste man anmäla vab?
Måste man anmäla vab hos försäkringskassan?
Min chef ville ha mitt barns persnr.
Har hon rättigheter till det?
Måste man anmäla vab hos försäkringskassan?
Min chef ville ha mitt barns persnr.
Har hon rättigheter till det?
Om du vill ha ersättning för vab från fk måste du anmäla det, ja.
Och din chef har rätt till ditt barns personnummer, för att kunna veta att du har rätt att vabba.
Vad är problemet?
Om du har varit hemma från arbetet så har du begärt tjänstledigt med anledning av vård av barn, då behöver arbetsgivaren alltid fylla i persnumret på barnet det gäller. Så du ska anmäla det till FK, sen om du begär ersättning eller inte är upp till dig själv.
Arbetsgivaren har alltså inte bara rättighet utan skyldighet att registrera personnumret.
Tack för svar.
Arbetsgivaren har alltså inte bara rättighet utan skyldighet att registrera personnumret.
På mitt förra arbete när man loggade in och skulle fylla vab-dagar,var man tvungen att ha barnens personnummer där.På mitt nya ställe behöver jag inte göra det,räckte att jag jag barnets pers.nummer för att jag jobbar deltid .
Det finns ju ett tak gällande hur många dagar man får ha vab under ett år. Så för att hålla koll på semesterlönegrundande frånvaro och liknande ska man alltid ange för vilket barn en medarbetare vab'ar eller är föräldraledig. FK kan dessutom göra stickkontroller av detta vilket blir svårt att besvara om det inte hade registrerats.