• DevilsDaughter

läkemedel som hjälper mot illamående?

v 6+0 och illamåendet är hemskt! Kan knappt äta alls och kräks.. fick tid 15aug för att få hjälp mot illamåendet. Den 25:e aug åker vi till Kreta och då vore det skönt om jag kunde ta något mot illamåendet.

Jag vill inte riskera att få något utskrivet som inte hjälper så frågar därför här vad som hjälper då jag antagligen bara har en chans att få kontakt med läkare innan resan.

• Svar på tråden läkemedel som hjälper mot illamående?
  • corona

Lergigan hjälpte mig när jag hade gravidillamående. Testade Postafen först, men det hjälpte inte alls, blev bara sjukt trött av dem.

• EnBoll

Postafen som är receptfritt hjälpte inte mig.

Lergigan tog bort det värsta illamåendet men jag blev typ nerdrogad av den istället, inte bra alltså.

Lergigan Comp hjälpte inte.

Sen har jag inte provat nått annat utan mitt illamående har nu i vecka 10 förbättrats av sig själv.

• DevilsDaughter

Har också provat postafen men hjälpte inte alls.

Enboll: hur pass nerdrogad blev du? Känns just nu som att allt är bättre än detta, men måste ju kunna gå osv eftersom vi ska på solochbadsemester med barnen.

Jag har mått illa och kräkts alla och hela mina graviditeter så räknar inte med att detta kommer gå över på ett bra tag.

Corona: blev du också som nerdrogad av lergigan?

• EnBoll

Alltså jag kan säga att jag mådde hellre illa än blev nerdrogad av lergiganen, fick typ ryckningar i kroppen och var helt borta i huvudet, kände mig typ jättefull? Och somnade sen fort.

Men prova om du får den, den kanske fungerar bättre för dig!

Annars kanske lergigan Comp fungerar bättre för dig!

• EnBoll

Men varför fick du inte en tid förän den 15 augusti? Jag fick en akuttid dagen efter jag ringde. Men jag spydde ju iofs väldigt mycket, och var i behov av sjukskrivning.

• DevilsDaughter

Enboll: hm ja det låter ju inte super. Visst kan man sova bort tiden så kansle det är ok men när man ska vara med barnen på solsemester så funkar det ju inte riktigt att vara kolli även om det låter ganska skönt att komma väck från detta måendet.

Alltså jag är precis i början av graviditeten nu och när jag bokade hade illamåendet knappt börjat men känner nu att jag nog hade behövt få tidigare om jag ska klara av jobbet också. Tidigare graviditeter har varit katastrofala, har haft väldigt svårt för att få i mig minsta lilla och dryck ännu värre. Kräks så fort jag äter ngt osv. Fick dock aldrig någon hjälp mot det, men insisterade heller aldrig på det då jag inte gillar att ta mediciner. Men nu känner jag att jag måste fungera med barn/jobb/resa.

Ska ringa och sr om det går att få en tidigare tid.

• DevilsDaughter

Men det är nog lergigan comp då som jag ska be om. Hur ofta får man ta den? Tänkte på den höga koffeindosen? Dricker ej kaffe.

• corona
    DevilsDaughter skrev 2016-07-25 13:04:20 följande:

Har också provat postafen men hjälpte inte alls.

Enboll: hur pass nerdrogad blev du? Känns just nu som att allt är bättre än detta, men måste ju kunna gå osv eftersom vi ska på solochbadsemester med barnen.

Jag har mått illa och kräkts alla och hela mina graviditeter så räknar inte med att detta kommer gå över på ett bra tag.

Corona: blev du också som nerdrogad av lergigan?

Nej, absolut inte! Jag tog Lergigan comp och kände mig inte nerdrogad eller trött alls! Mådde bra. Men det är säkert olika från person till person, en del tål ju tex Postafen bra, men jag blev helt väck av den.
  • DevilsDaughter

corona: ok, låter som det är lergigan comp jag ska testa då! Hoppas läkaren är sjysst och skriver ut det! Jag kände ingenting av postafenen och illamåendet var som vanligt, kräktes några timmar efter tabletten så den gjorde ju verkligen ingen nytta alls.

Tack för era inputs!

• EnBoll

Ja be om lergigan Comp, du får höra med läkare hur många du får ta om dagen. Jag dricker heller inte kaffe men minns inte doseringen, jag slutade rätt fort då den inte gav effekt!

• Friedan

Jag har fått Lergigan comp under alla mina graviditeter och det har fungerat ok. Inte så att jag mått bra men det har kapat det värsta illamåendet. 

Jag tycker att du ska ringa bm igen, jag har utan problem fått Lergigan comp utskrivet via telefon. 

• DevilsDaughter

Jag ringde bm imorse och sa att jag hade tid 15 aug för att få träffa läkare ang illamåendet och ville kolla om det fanns tidigare tid. Tyvärr fanns det inte det sa hon och så kollade hon på den tiden jag hade och sa men det är ju en vanlig tid till barnmorskan! Du har ingen läkartid. Då började jag lipa och nu har jag det utskrivet redan :)

Hoppas hoppas att det funkar!! Hon sa 3 ggr om dagen.

Hon tipsade också om ingefärakapslar, någon som testat det?

Tack för svaren!!

• Tess1990

Lergigan comp fick jag ta max 10st om dagen

Rekommenderad dos koffein för gravida är ju 300mg och 1 lergigan comp innehåller 50mg så helst ska man nog ligga mellan 3-6st om dagen men efter v.12 och om läkaren anser de okej och man inte får i sig koffein på annat sätt kan max 10st vara okej

Men när jag höjde till 6st så blev illamåendet bättre men fick hjärtklappning och diarre :( inte van alls vid koffein! så jag började ta vanliga lergigan 3st om dagen och de hjälper okej fast jag blir trött

Hoppas du hittar lindring!

• DevilsDaughter

Tess: tack för infon! Tog du fler åt gången då än 1 st? Eller tog du 10 utspridda på en dag. Jag dricker inte kaffe så får inte i mig koffein på annat sätt. Tog du 10 om dagen innan eller efter v 12?

• Tess1990
    DevilsDaughter skrev 2016-07-26 16:57:41 följande:

Tess: tack för infon! Tog du fler åt gången då än 1 st? Eller tog du 10 utspridda på en dag. Jag dricker inte kaffe så får inte i mig koffein på annat sätt. Tog du 10 om dagen innan eller efter v 12?

Jag tog först 1x3 och sen 2x3, 2 st innan varje större måltid alltså

Läkaren sa att jag fick höja till max 10/dygn om jag behövde, men min kropp sa som sagt stopp vid 6st, jag dricker inte kaffe och har aldrig gjort

Jag fick dom utskrivna först i v.14 så har bara tagit dom efter v.12

Mådde illa och kräktes hela förra graviditeten men tog ingen medicin då men kände att jag inte skulle orka med det nu med en busig 2åring att ta hand om, är i v.22 nu och mår fortfarande illa och kräks så verkar bli samma sak igen
  • DevilsDaughter

Ja, har man det så så ökar risken för att det blir samma nästa graviditet. Jag har fyra barn och har mått likadant varje gång. Nu kände jag att jag inte fixar att må såhär.

Svar på tråden läkemedel som hjälper mot illamående?