Inlägg från: Physalis |Visa alla inlägg
  • Physalis

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Tycker fokusen i tråden hamnat lite fel.

Ts och hennes sambo har separat ekonomi på mannens initiativ, hon vet endast vad han har på sitt sparkonto för att han skryter om det vitt och brett.

Alltså de har inte med varandras pengar att göra, hon kan inte kräva att han ska göra saker för sina sparpengar och viseversa.

Det intressanta för mig är varför och hur han fick reda på sparkontot. Hur känner du inför detta svek ts? Du verkar inte ha mycket gott i övrigt att säga om honom.

Jag hade i din sits talat om för honom att han genast ska tala om varför han börjat snoka i mina pengar och sedan hur han lyckades ta reda på hur mycket pengar jag har. Jag hade talat om att relationen garanterat är slut om han vägrar svara.

Han kanske tom har begått någon typ av brott? (Kan inte sådana lagar)

Sedan skulle jag ta mig en ordentlig funderare på om relationen går att rädda i huvudtaget efter hans rejäla övertramp när han dessutom har alla dessa osmickrande sidor.

• Physalis
    Anonym (Jonas) skrev 2016-07-26 23:05:30 följande:

Otroligt intressant läsning.

TS verkar ha ett normalt och sunt förhållande till pengar och det är inget fel på det. Såvida arvet inte är extremt stort, då man skulle kunna tycka att det är otroligt snålt att inte dela med sig till sin familj. Men jag förutsätter att det inte är det helt enkelt.

Vad som slår mig när jag läser kommentarerna är dock mycket mer intressant än själva ämnet som tråden handlar om. Otroligt intressant hur många som hackar på TS-man, och tar TS parti rakt av. Det finns ändå en ansenlig summa liknande trådar där förutsättningarna är väldigt lika, med enda skillnaden att det är mannen som är den rika partern.

I dessa trådar råder oftast någon form av konsensus om att det snarare är otroligt snålt av den rikare parten att inte dela med sig till resten av familjen. Inläggen är oftast väldigt hårda och onyanserade och svaret är allt som oftast något i stil med: "dumpa aset!!!" Kan länka till flertalet trådar där detta skett.

Jag upplever inte samma typ av svar i denna tråden alls faktiskt.

Som sagt, väldigt intressant att se skillnaden i gensvaret när man byter ut könens position. Eller finns det någon annan faktor som jag är ignorant inför?

Jag tycker det alltid är intressant att det är just könet du och andra som alltid ska påpeka sånt här ser som enda skillnad. Inte skrivsätt, situation (eller iaf beskrivning av situationen), attityd och insikt hos ts mm.

Det finns just nu en tråd där mannen skriver om sitt arv och får annorlunda svar än ts i den här träden får. Någon (du?) påpekar då samma sak med hänvisning till den här tråden. Men jag ser många fler skillnader än könet i dessa två trådar.

Är du verkligen helt övertygad om att det är könet som är den avgörande faktorn?
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom