Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Anonym (Lina) skrev 2016-07-25 21:45:00 följande:
    Jo jag tycker hon är snål. Varför ska hennes sambo betala hennes restaurangbesök när hon har en massa pengar på banken? Det är ju hon som beklagar att hon inte har råd med 'roliga saker' det är ju bara hyckleri för råd har hon ju uppenbarligen men för jävla snål MOT SIG SJÄLV jag har aldrig sagt hon skall betala sambons restaurangbesök men sitt eget å kanske hennes barn om hon nu vill umgås m dom på restaurang å dyl. Hon kanske är för snål där med så ungarna får inte hitta på ngt bara för hon tycker sambon skall betala ist
    Varför sitter du och påstår saker som inte är sanna?

TS har inte i ett enda av sina inlägg hävdat att hennes sam,bo skall betala.

Men du kanske kan citera där TS påstått det med inläggs nummer?`

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Lina) skrev 2016-07-25 21:52:24 följande:
    Jag tycker hennes inställning att inte ta tillvara på livet nu medan hon faktiskt lever är sjuk för att ha ett så stort sparkonto som möjligt på banken.
    Byt inte ämne.
    Du hävdade att TS ansåg att sambon skulle betala för hennes restaurangbesök.

Nu försöker du ducka, genom att klanka på hennes inställning i stället.

Vad har det med saken att göra? 

• EnAnonumius
    Zeko skrev 2016-07-26 00:28:49 följande:
    Hur skulle du själv reagerat?
    Fundera en smula på detta innan du ställer frågan till TS..
    Hon inledde sin trådstart med följande.

Citera Trådstartens inledning:
    "Han har på något vis kommit åt mina kontosaldon (vi har inte dosa så jag vet inte hur) och sett ett sparkonto med väldigt mycket pengar.
    Han kräver nu att få del av dem."
    (Slut citat)

På vilket sätt har TS sambo rätten att snoka i hennes bankonton OLOVANDES?
    Det är hennes privata konton. Så det är en jävlig märklig fråga du ställer i egentligen aserat på informationen som finns i trådstarten.

• EnAnonumius
    Anonym (Men....) skrev 2016-07-26 01:12:04 följande:
    Ts du verkar vara en klok människa med en sund syn på ekonomin. Tycker du gör helt rätt som tänker framåt när barnen blir äldre och behoven förmodligen ökar. Vad du dessutom lär dina barn på köpet är pengars värde och att man faktiskt jobbar ihop dem och inte bara konsumerar för att man råkar kunna. Jag tror att du är en bra motvikt till din köpgalna sambo för dina barn. Men däremot måste jag ställa mig frågande till att trots att din sambo tycks tycka att statusprylar är viktigt inte har en dator hemma? Den enda jag känner som inte har minst en dator är min 85 åriga mamma. Blir bara förvånad då även barnen måste ha behov av det i sitt skolarbete?
    För övrigt har du min fulla respekt över hur du hanterar ditt arv vilket innebär att dina barn slipper bli odrägligt bortskämda och ta pengar för givet. Önskar innerligt att mina numera vuxna barn hade fått lärt sig detsamma och blivit mer sparsamma.
    Får jag fråga.. Vad framgår det att TS och hennes sambo inte har en dator hemma?

• EnAnonumius
    Anonym (Men....) skrev 2016-07-26 01:12:04 följande:
    Ts du verkar vara en klok människa med en sund syn på ekonomin. Tycker du gör helt rätt som tänker framåt när barnen blir äldre och behoven förmodligen ökar. Vad du dessutom lär dina barn på köpet är pengars värde och att man faktiskt jobbar ihop dem och inte bara konsumerar för att man råkar kunna. Jag tror att du är en bra motvikt till din köpgalna sambo för dina barn. Men däremot måste jag ställa mig frågande till att trots att din sambo tycks tycka att statusprylar är viktigt inte har en dator hemma? Den enda jag känner som inte har minst en dator är min 85 åriga mamma. Blir bara förvånad då även barnen måste ha behov av det i sitt skolarbete?
    För övrigt har du min fulla respekt över hur du hanterar ditt arv vilket innebär att dina barn slipper bli odrägligt bortskämda och ta pengar för givet. Önskar innerligt att mina numera vuxna barn hade fått lärt sig detsamma och blivit mer sparsamma.
    Nu har jag visserligen en dator...

Men när det gäller bankärenden och att betala räkningar så föredrar jag att använda min mobiltelefon (mjukvara Android, hårdvara Samsung).
    Sjukt mycket snabbare och smidigare att betala räkningar via mobilen/surfplatta, då bankappen i mobilen utnyttjar mobilens kamera som skanner så jag slipper att knappa in dessa OCR-nummer och summa. Det "skannas in" av appen via kameran. Behöver inte bankdosa heller utan har mobilt BankId. Med mobilt bankID så kan man logga in på många siter (även om jag besöker dem med dator) så¨som "Mina vårdsidor" , Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen etc..

Nu har ju jag iofs dosa också men man måste inte ha dosa, många banker kan hjälpa en att skaffa mobilt bankID utan dosa och många banker erbjuder att man använder "personlig kod" i stället för dosa.

Sedan så har jag en motfråga till dig.. Varför tycker du det är viktigt att folk har en dator hemma?
    Om man nu skall tänka på barnen och deras läxor så finns det faktiskt som så att majoriteten av skolor runt om i landet har datorer där eleverna kan sitta vid om det är nu viktigt att använda en datorn för skolan/läxläsningen.

• EnAnonumius
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 10:25:31 följande:
    Jag kritiserar ts för att det är hon som startat tråden. Vad tjänar det att kritisera mannen när han ändå inte läser tråden? Ts måste utgå ifrån sig själv. Om hon vill ha en bra relation med sin man eller med någon annan man måste hon börja med sig själv. Man kommer nämligen ingen vart med att bara skylla en relations fall på den andra partern.

Tror att ts egentliga problem inte är oärlighet, även om det manifesterat sig som det, utan med att lita på att hon klarar av att upprätthålla sina personliga gränser.
    Nej TS var inte oärlig, det var HENNES privata pengar och är en del av privatlivet. Man kan ha transparens i ett förhållande även om man inte vet "minsta detalj" om allting.

Det du missar att ta i beräkningen är ändå att TS man begick en olaglighet. TS har inte begått några olagliga handlingar.

Ja man kan tycka att det är moraliskt fel mot sambo TS har gjort. Dock är det s.k subjektivt från människa till människa. Vissa har inte problem med att man inte berättar om arv inte ens inom förhållandet. Många skulle inte ens se det som "oärligt".

Men det "moraliska felet" (subjektivt tyckande) som TS KAN ha begått ursäktar eller inte ens kan användas som grund för sambons gärningar som är både olagligt och (även i mina ögon) moraliskt förkastligt. Att snoka i det som är privata.

TS sambo har heller ingen rätt varken laglig (eller moralisk) att kräva en del av hennes arv, det är hennes ENSKILDA egendom, så även om TS var gift med mannen och klausulen "enskild egendom" är skriven så skull han inte ens som, gift kunna ta del i det arvet, eller kräva att få del i det arvet.  Då klausulen "enskild egendom"  gör att det räknas som privat egendom OCH ingår inte bodelningen mellan gifta makar om de skulle skilja sig.

Även om arvet aldrig var "enskild egendom" (det glömts att skriva in som enskild egendom) så skulle han inte ha rätten att kunna kräva del av de pengarna då de är "bara sambos". Då sambolagarna och äktenskapslag skiljer sig mer än vad många tror.

Och med tanke på att TS sambo och TS kom övers om att de "gemensam kostnaderna"  och barnens utgifter skull splittras rakt av 50/50 och TS håller sin del av avtalet, så kan ju sambon knappast gnälla på henne att han inte får konsumera upp HENNES pengar på saker han vill att de skall gå till.

TS har ju egna sparade medel. Vill TS Sambo renovera köket så får han göra det ur egen ficka då TS anser att det inte behövs ännu.
    Vill TS man köpa en massa lyxprylar så får han vacker hosta upp det ur egen ficka med på sina sparade medel. TS skall inte behöva leva ett liv som är emot hennes principer med eller utan förhållande bara för att hon har en sur gnällspik hemma som begår olagligheter.

Sedan vad är det TS skall förändra?
    TS saknar ju intresse i att lyxkonsumera och vill bara lyfta pengar från kontot i yttersta nödfall. Hon vill klara sig på sin lön i första hand.
    Så varför skall hon då ta av sina arv pengar för att uppfylla sambons önskningar om att "leva i sus och dus"  när hon inte har råd för att hon kanske haft oförutsedda utgifter,  lönen för tillfället bara för att hon inte vill att hennes arv pengar skall gå till "nöjen och onödig lyxkonsumtion"?

Den enda förändringen som TS skulle kanske göra är att ta e snabbantning och bli av med övervikten hon har. Tror hon skulle klara sig långt mycket bättre än ha övervikt på XX (sambons vikt) som kräver del i hennes pengar för hans egna höga nöjes skull. Han var ju aldrig villig att dela med sig av sina sparpengar till henne INNAN han fick nys om hennes arv och hur stor den summan var bara för att han ansåg ju också att de s.k "gemensamma utgifterna" och barnen skulle delas 50/50.

• EnAnonumius
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 11:19:47 följande:
    Återigen. Det är skillnad på att vara öppen om sin ekonomiska situation och dela med sig av sina pengar.
    Ja och ingen har jag sett i tråden varit emot det, inte ens jag.

Dock det som skiljer sig mellan DIG och mig är fortfarande att jag anser detta.

Jag citera mig själv:
    "Vissa har inte problem med att man inte berättar om arv inte ens inom förhållandet. Många skulle inte ens se det som "oärligt"."
    (slut citat)

Det verkar som du har svårt att skilja på "subjektivt tyckande" från "allmängiltighet".

Men DU vägra ju att svar på min fråga längst ned. Det var ju du som avsåg att vill man ha en förändring så börjar man med sig själv.

Så jag provar igen. Försök nu att svara på frågan vad TS skall förändra du anser ju att TS kan ju förändra sig själv.

Sedan vad är det TS skall förändra?

TS saknar ju intresse i att lyxkonsumera och vill bara lyfta pengar från kontot i yttersta nödfall. Hon vill klara sig på sin lön i första hand.
    Så varför skall hon då ta av sina arv pengar för att uppfylla sambons önskningar om att "leva i sus och dus"  när hon inte har råd för att hon kanske haft oförutsedda utgifter,  lönen för tillfället bara för att hon inte vill att hennes arv pengar skall gå till "nöjen och onödig lyxkonsumtion"?

Den enda förändringen som TS skulle kanske göra är att ta e snabbantning och bli av med övervikten hon har. Tror hon skulle klara sig långt mycket bättre än ha övervikt på XX (sambons vikt) som kräver del i hennes pengar för hans egna höga nöjes skull. Han var ju aldrig villig att dela med sig av sina sparpengar till henne INNAN han fick nys om hennes arv och hur stor den summan var bara för att han ansåg ju också att de s.k "gemensamma utgifterna" och barnen skulle delas 50/50.

Så ja vad är det TS skall förändra hos sig själv? Det är ju du som säger det,. Men du utvecklar det ju inte för fem öre.

• EnAnonumius
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 11:42:20 följande:
    Vi behöver inte spekulera om just det eftersom ts berättat att mannen är upprörd och själv uppger att han känner sig lurad.
    Ja och han känner sig lurad ja.

Dock så kan "känna sig lurad" vara just något som bottnar i den egna personen, då han lurar ju TS, och han gör en s.k projicering på TS. Det är ganska vanligt att man försöker dölja sina egna fel och brister genom att leta fel och brister hos andra.

Han lurade ju TS genom att sälja hennes egendom bakom henne rygg för att köpa en TV, detta gjorde ju han INNAN han begick _olagligheten_ och gjorde intrång på hennes bankkonton. 

Så jo det är lika relevant att spekulera i det med. Då det kan vara nyckeln till att han känner sig lurad.

• EnAnonumius
    Anonym (Hur) skrev 2016-07-26 11:51:19 följande:
    Hur många av er i tråden har missat att TS tänkte berätta om arvet för sambon som en överraskning efter att bouppteckningen och allt var klart.?? Sedan sålde han utan lov en av hennes tavlor när hon var bortrest för att kunna köpa sig en större teve. Efter den händelsen bestämde sig TS för att inte berätta för honom om arvet. Jag skulle inte heller ha berättat om det var jag.
    Sen det där med att hon ska plocka ut pengar från arvet för att gå på restaurang är ju vansinnigt. Hon skrev ju själv att det inte bara är att plocka ut pengar hur som helst från det kontot. Det ska blandas in rådgivare och är säkert ett stort steg att ta av investerade pengar. Jag har själv inte stora summor sparade pengar men det fattar man ju att man kan ju inte föra över pengar hit och dit om det fattas lite. Jag tycker du gjorde rätt i att inte berätta efter tavelincidenten TS.
    Jag skulle gjort likadant som TS faktiskt.

Dock så skulle ju jag ifrågasätta mannen varför han anser sig ha rätten att sälja mina prylar när det passar honom och bakom min rygg för sina egna intressen, och samtidig anse att man skall splittra gemensam hushålls utgifterna och barnens utgifter 50/50.

• EnAnonumius
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 11:54:03 följande:
    Ps. Ett tillägg. Det kvittar ju om ts rent objektivt är ekonomiskt oärlig och ogin. Det som spelar roll är hur hennes man uppfattar henne.
    Detta SKEDDE under bouppteckningen.

TS är inte hemma utan är ute på en kortare resa. Mannen stjäl hennes prylar och säljer dem så han får loss kapital för att kunna köpa en större TV.
    Mannen lurar ju TS. Dock så uppdagades ju DEN lögnen.

TS är klok (ja jag anser att det är klokt) och håller tyst om sitt arv efter den incidensen.

Mannen begår en direkt _olaglighet_ och gör intrång på hennes bankkonto. Och får syn på hennes pengar.

Du medvetet blundar för små signifikanta saker när du svarar. Utan bara sitter och svamlar om "hur mannen känner sig".

Hon vill ju hitta ett sätt att få honom att förstå.

Det TS sambo SKALL förstå är

1) Man kan ALDRIG sno andras prylar och sälja dem för sina egna välbefinnandes skull.
    TS skulle kunna faktisk anmäla sambon för stöld. Understryker denna stöld skedde medan bouppteckning.

2) Man har ingen rätt att begå olagliga handlingar, TS sambo gjorde intrång på hennes privata konton olagligt. TS har begärt utredning på banken över detta då hon själv sa det att kan en datornovis fixa det så vad skall inte en cracker kunna åstadkomma.
    (Cracker= en person som gör olagliga hackningar).

3) Han skall lära sig att sopa framför egen dörr innan han städar grannens.

4) Han har ingen rätt kräva del i arvet bara för att de är sambos.

Det är just detta som TS sambo SKALL förstå.

TS skrev ju i de två sista meningarna i sin TS:

"Jag vill dessutom inte spendera dessa pengar i onödan. Vi har ju allt vi behöver just nu. Äsch, jag skulle bara vilja hitta något sätt att få honom att förstå."

• EnAnonumius
    misil skrev 2016-07-26 12:03:52 följande:
    Självklart är pengarna efter arvet endast TS som hon bestämmer över.
    Men TS skriver att mannen har ett sparkonto med pengar på,om han varit en person som bränner pengar till höger och vänster utan en tanke på morgondagen en oansvarig slösare hade ett sådant konto inte funnits med sparade medel på.
    Nej men han behåller sina sparade medel då man kan lyxkonsumera utan att behöva röra sparpengar. Han har en högre lön än TS.

Dessutom så har ju mannen begått stöld genom att när TS inte var hemma under en kortare period (INNAN hon fick arvet) snott hennes prylar och sålt dem för att kunna köpa en större TV. Så ja det är lätt att lyxkonsumera med bibehållet sparkapital när man snor andras grejer och säljer dem för att tillfredsställa sina egna nöjen.

• EnAnonumius
    Ego Lovers skrev 2016-07-26 16:49:31 följande:
    Problemet är att ts sambo vill ha delad ekonomi så länge han är den rike i förhållandet. För nu har han skrytmånsen/Mr Rik bevisat att så länge han är den rike går det bra att ha enskild ekonomi men bär kvinnan visar sig få in stålar ja då ska hon minsann dela med sig. Han har gjort sitt val och kan nu inte stå för det. Touché! För honom. Och de har inte råd med en massa lyxkonsumtion med den inkomst de har och därför kunde de inte spenderar pengar när de inte har dom pengar. Då får man spara alt använda sitt sparkonto och det verkar vara något som ts inte vill, helst inte när det är saker sambon vill ha för att kunna skryta. Det kanske inte är tillräckligt fint för honom att åka i en BMW 5 serien från 2001 fast bilen fungerar kanon och håller minst fem år till om inte mer utan han vill ha en BMW x6 2016 för att kunna flåda runt i kvarteret. Inget säger att ts tjänar lite pengar men när månaden är slut är pengarna slut. Det är det för majoriteten när de har betalat räkningar, sparandet och mat. Man lägger en budget till det viktigaste. Medan ts sambo hade kunnat äta på resturang varje dag vill ts lära barnen värdet av att vara en familj och äta hemma i lugn och ro och slippa stressen på resturang med barn. Jag spekulerar nu att ts har sina pengar i sparfonder som är den bästa sparformen och som ger den mest trygga avkastningen man kan få men tyvärr så får man betala straffavgift när man lyfter pengarna om man låst dom för att få en bra avkastning. Det är siffror på banken som minskar om man lyfter ut dom i förtid. Oavsett så har inte ts sambo något med dessa pengar att göra lika lite som ts inte har något med sambons sparpengar att göra. Det är fascinerande hur många tycker ts ska dela med sig när det är sambon han själv som krävt enskild ekonomi från början. Många män klarar inte av när deras kvinna tjänar mer eller äger mer än dom själva. Man ser det när kvinnor som gått hemma med barnen i några år och sedan skolar om sig och börjar tjäna så pass mycket att hon skulle klara sig själv utan att bli försörjd av mannen. Då känner sig mannen obetydlig. Har sett flera par som det blivit så här för
    Håller med till fullo.
  • EnAnonumius
    Copp skrev 2016-08-08 15:36:32 följande:
    Men de jag menar med att kvinnan vill ha separat ekonomi e att det är hon som hemlighetshåller den riktigt stora summan. Med en sådan lögn är det svårt att ta ärliga beslut om någonting.
    Ursäkta? Varför sitter du och hittar på att kvinnan vill ha separat ekonomi?
    Och kryddar på med mer "hitte på" om att hon vill ha separat ekonomi för att hemlighålla arvet.
    Så den enda som far med lögn är faktiskt du.

Om du inte kan bekväma dig med att läsa Trådstarten ordentligt, och läsa TS övriga inlägg i tråden (trycka på visa endast under TS) så kanske du skall låta bli att svar alls.

Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom