Inlägg från: Anonym (Dagisfröken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dagisfröken)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Jag fattar inte hur folk i tråden kan kalla TS snål när det är hennes man som vägrar att ens betala hälften av maten bara för att han inte är hemma och äter, eller hälften av ett badhusbesök bara för att han inte är med på det, men däremot kan sälja en av hennes tavlor UTAN ATT FRÅGA bara för att köpa en jäkla tv som ts inte ens vill ha!

Jag har alltid tyckt det varit lite fjantigt med par som betalar hälften av maten i vagnen på Ica, men har man en partner som ts man så blir det plötsligt förståeligt. Väljer HAN att de ska ha separat ekonomi så får han fasiken ligga som han bäddat.

För att svara på frågan ts ställer, hur du ska få honom att förstå ... Det verkar otroligt att han inte fattar själv, och det gör mig rädd att inget kommer få honom att fatta, men du kanske kan tala om anledningen till att du inte berättade hur mycket arvet låg på (det med tavlan) och även lägga till att han aldrig ville bjuda dig på något för sina sparpengar och därför ansåg du att det inte var någon ide att berätta hur mycket pengar du hade eftersom du ändå inte vill röra dom.

Om problemet sitter i att du dolt det för honom så kan du väl be om ursäkt, säga att det inte var meningen att såra honom, men att han valt separat ekonomi och inte kan ändra sig bara för att du har mer pengar än honom.

För övrigt hoppas jag att han är en oerhört underbar människa i övrigt, för detta låter som en skit rent ut sagt.

• Anonym (Dagisfröken)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 11:23:00 följande:

Ja man behöver inte vara ärlig om någonting i en relation. Problemet här är att ts man levt i villfarelsen om att de varit ärliga. Ts har känt till att mannen levt i en villfarelse men inte gjort någonting för att korrigera detta. Det är klart mannen känner sig sviken och lurad.

Lite som hon kände när han sålde hennes tavla utan lov då? Har man separat ekonomi har man. Varför är det ts ansvar att säga att hon INTE vill tala om hur mycket pengar hon har, och inte hans ansvar att säga att han vill veta vad arvet var på? Hon ville ju att han skulle följa från början, men det ville han inte. Hon tänkte berätta men han sålde hennes tavla utan lov för att köpa tv. Nu har han dessutom snokat reda på hur mycket pengar hon har. Tycker ts har hållit det hemligt av goda skäl och att det är helt förståeligt. Vad spelar pengarna för roll när ts ändå absolut inte vill röra dem? Hon vill att de ska gå till barnens studier och körkort, pension och extra säkerhet. Han vill leva lyxliv tills pengarna är slut, och tjatar som en galning om det, fast HAN nyss ville ha delad ekonomi och retade ts för att han hade mycket pengar sparat. Hur kan du inte förstå att hon inte skröt om hur mycket hon har? Jag förstår det till fullo.
  • Anonym (Dagisfröken)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-26 13:36:54 följande:
    Fast TS  har inte betett sig illa. Det är din åsikt. Inte fakta. 

Däremot har hennes man betett sig illa. Det är ingen åsikt. Det är fakta.
    Ska man vara sån så är faktiskt båda delarna åsikter, inget är fakta. Bara det att fler är överens om att mannen betett sig illa.
  • Anonym (Dagisfröken)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 11:45:13 följande:
    Tänk själv. Föreställ dig att du levt med en man du älskar under ett decennium. Du tror att ni är öppna och ärliga med varandra om väsentliga saker. En dag får du reda på att han har jättemycket pengar som han aldrig berättat om. Hur skulle du ta det? Själv skulle jag i alla fall börja ifrågasätta grundvalarna för hela vår relation.
    Jag skulle från början inte tro att vi är öppna och ärliga med varandra om min man sålt en av mina ärvda tavlor för att köpa en tv, utan min vetskap, och jag skulle se ett sånt beteende som en god anledning att inte berätta att jag har massor med pengar som han kommer vilja slösa bort.

Visst förstår jag att han kanske känner sig lurad, men vad jag inte förstår är att han inte ser att han även lurat henne och att han bär lite skuld själv i att hon inte litar på honom. Tillit måste man förtjäna, och ts sambo har gjort sig väldigt oförtjänt av nån tillit. Det faktum att han gormar om att de ska lyxa bort pengarna gör saken ännu värre. Han borde förstå att han i och med det bevisar att ts hade en god anledning att hålla i pengarna.
  • Anonym (Dagisfröken)
    Anonym (Din hycklande sambo.) skrev 2016-07-26 14:38:04 följande:
    Du tror att brottsbalken är åsikter och inte fakta?

Att sälja någon annans egendom är en brott .
    Det är också att slå ner en pedofil som förgripit sig på ens dotter. Men det behöver inte betyda att det är allas åsikt att den som misshandlat har betett sig illa. Visst är det fakta att mannen brutit mot lagen, men det är inte fakta att han har betett sig illa. Det är en åsikt.
  • Anonym (Dagisfröken)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-26 14:39:21 följande:
    Att han stulit från TS är att bete sig illa, även om det är milt uttryckt. Det är nämligen olagligt.

Så det är fakta att mannen betett sig illa, dvs stulit.
    Nej, det är fakta att han begått ett brott. Att han betett sig illa är en åsikt. Läs mitt svar ovan.
  • Anonym (Dagisfröken)
    Anonym (Din hycklande sambo.) skrev 2016-07-26 17:48:11 följande:
    Tycker du samma om du blir bestulen eller bara när du stjäl?
    Vadå tycker? Det här har inget med mina personliga åsikter att göra. JAG tycker att ts man betett sig jäkligt illa, men det är min ÅSIKT, inte FAKTA. Däremot är det fakta att han brutit mot lagen. HAN tyckte uppenbarligen inte att han betedde sig illa, eller hur?

Tycker du att Robin Hood betedde sig illa, till exempel? Faktum är att han stal och således bröt mot lagen, men det är inte ett faktum att han betedde sig bra eller illa, det är en åsikt.

Tycker du att en person som säger att en annan är ful, luktar illa eller pratar konstigt beter sig illa? Antagligen. Men han bryter ju inte mot lagen, så betyder det då att det INTE är fakta att han betett sig illa och att du alltså har fel i att han betett sig illa?

Huruvida nån beter sig illa är lika mycket en åsikt som att man tycker nån är vacker eller rolig.
  • Anonym (Dagisfröken)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 19:14:03 följande:
    Vad lagen säger är helt irrelevant. Eller baserar du din personliga moral på lagen? Det viktigaste i den här soppan är vad ts och hennes man tycker eftersom det är de som har ett förhållande.
    Eftersom det inte var dig jag svarade så kanske du ska läsa det jag svarade på också. Jag försökte få någon att fatta att det är en åsikt huruvida nån beter sig illa eller inte, inte fakta. Hen menade att eftersom det ts sambo gjorde var olagligt är det fakta att han betett sig illa, vilket det inte är. Det är en åsikt.
  • Anonym (Dagisfröken)
    Anonym (Jonas) skrev 2016-07-26 23:05:30 följande:

Otroligt intressant läsning.

TS verkar ha ett normalt och sunt förhållande till pengar och det är inget fel på det. Såvida arvet inte är extremt stort, då man skulle kunna tycka att det är otroligt snålt att inte dela med sig till sin familj. Men jag förutsätter att det inte är det helt enkelt.

Vad som slår mig när jag läser kommentarerna är dock mycket mer intressant än själva ämnet som tråden handlar om. Otroligt intressant hur många som hackar på TS-man, och tar TS parti rakt av. Det finns ändå en ansenlig summa liknande trådar där förutsättningarna är väldigt lika, med enda skillnaden att det är mannen som är den rika partern.

I dessa trådar råder oftast någon form av konsensus om att det snarare är otroligt snålt av den rikare parten att inte dela med sig till resten av familjen. Inläggen är oftast väldigt hårda och onyanserade och svaret är allt som oftast något i stil med: "dumpa aset!!!" Kan länka till flertalet trådar där detta skett.

Jag upplever inte samma typ av svar i denna tråden alls faktiskt.

Som sagt, väldigt intressant att se skillnaden i gensvaret när man byter ut könens position. Eller finns det någon annan faktor som jag är ignorant inför?

Håller med dig om att man i många fall förlorar på att helt enkelt vara man på fl (jag är kvinna för övrigt), men i just det här fallet tror ich hoppas jag inte att det spelar nån roll. Hade det varit en kvinna som velat ha separat ekonomi och sen sålt mannens tavla för att köpa tv, och blivit sur och tyckt mannen ska dela med sig av sina sparpengar fast hon håller i sina hade jag tyckt hon var lika dum.
  • Anonym (Dagisfröken)
    nevermind skrev 2016-07-29 14:10:28 följande:
    Varför skiljer du dig inte??
    Antagligen för att hon inte vill det? Tycker det är starkt av henne att vilja ta sig igenom istället. Han har antagligen bra sidor som uppväger.
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom