Inlägg från: Anonym (rolle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rolle)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

För mig är det självklart att testamentera enskild egendom till mina barn när det blir dax trots att de är gifta och har barn. jag gillar mina barns respektive, men man vet aldrig vad som händer. Klart att respektive kommer att få veta det. Konstigt att inte Ts man har funderat på vart arvet har tagit vägen. Han måste väl ha fattat att TS fått ett arv efter sina föräldrar

• Anonym (rolle)
    Anonym (Lurad) skrev 2016-07-25 17:53:17 följande:
    Kanske har de väldigt låga gemensamma kostnader... Annars måste det vara han som står för en större del av den gemensamma delen av deras delvis gemensamma ekonomi pga att Ts bara har ersättning vid föräldraledigheg och inte lön.

"Vi har halvt gemensam ekonomi, dvs alla gemensamma kostnader betalas från ett gemensamt konto dit vi lägger in pengar varje månad, men i övrigt har vi ansvar för våra egna kostnader. Han är ganska skrytig av sig om hur mycket han har på sparkontot, jag tror alla vi känner vet hur mycket det finns.

Han tycker även om att pika mig för att jag aldrig har pengar över. Jag har varit föräldraledig och tja, han tjänar bättre helt enkelt."
    Om hon går ner i lön och tar föräldrarledigheten är det  inte mer än rätt att han tar en större del av hushållets utgifter
  • Anonym (rolle)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-25 22:03:37 följande:
    Du har ansett att ni inte behövt mer pengar. Vem ger dig rätten att definiera någon annans behov än dina egna? Förstår du alls hur jag tänker?
    De har delad ekonomi, han har inte ett dugg med hennes pengar att göra. Fanns väl en tanke att hon äevde enskilt-Har han stora behov får han betala med egna pengar
  • Anonym (rolle)
    Anonym (Lina) skrev 2016-07-25 22:12:09 följande:
    Pensionsspar är givetvis viktigt men du skriver att du inte har råd med 'roliga saker' du lever kanske inte ens tills du är 65. Men känner du att du inte offrar ngt när du ändå skriver att du inte har råd m roliga saker sä tja får vi hoppas du lever till du är 65 å kan ha nytta av alla pengar du säger dig ha på bankkontot :)
    Du kanske inte ens lever till 65 är en av de mest idiotiska kommentar jag kan tänka mig.Vet du hur många pesionärer som lever på existensminimum. Lite sent att börja tänka på pensionen när man blir 65
  • Anonym (rolle)
    Anonym (Lina) skrev 2016-07-25 22:33:57 följande:
    Ja då har man inte jobbat å då kan man knappast ha ett fett bankkonto om man levt på bidrag fram till pensionen.
    En person född 1990 förväntas få 45 % i allmän pension vid heltidsarbete, av sin lön när det är dags för pension minus skatt
  • Anonym (rolle)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-25 23:30:25 följande:
    Lov om att få fatta beslut åt honom över huvudet på honom.
    Ska hon eller han fatta beslut om hennes egna pengar, Absurt att han ska fatta beslut om hennes pengar
  • Anonym (rolle)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-25 23:44:16 följande:
    Har jag påstått det?

Var det inte till dig jag sa tidigare att det är skillnad på att ha insyn i varandras ekonomier och ha tillgång till varandras pengar?
    Varför  ska man ha insyn i varandras ekonomi. När man planerar sitt liv tillsammans får man göra det utan att räkna in hennes enskilda egendom, De pengarna är hennes privata och de kan hon använda till precis vad hon vill.
  • Anonym (rolle)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 00:14:05 följande:
    Kan vara bra att veta när man köper hus tillsammans. Så att kronofogden inte plötsligt knackar utanför för att de ska tvngssälja det på grund sambons hemliga skulder. Kan vara bra att veta så man vet om man vågar satsa på ett tredje barn som man så gärna önskar. Är det utblottad arbetslös och sjukskriven stackare så föreslår man inte ens ett tredje barn. Kul senare få reda på att stackarn har miljoner undanstopade och så har man gett upp sin dröm om ett tredje barn på helt falska premisser.

Personligen skulle jag också vilja veta var pengarna kommer ifrån. Pengar från kriminell aktivitet skulle gå fet bort. Samma sak om det var arv från nazityskland eller imelda marcos eller nåt.
    Försök förstå, De pengarna ingår inte i hushållet. Kommer fogden får hon slanta upp de pengarna ändå.Har hon pengarna påett kono, inte en chans att undanhålla dem  Ts verkar väldigt klok och gör inget överilat. Mannen vill glassa och slösa.
  • Anonym (rolle)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 09:40:08 följande:
    Kvittar. Jag vill ha en partner som inte döljer en massa saker för mig. Vill ha en relation baserat på öppenhet, ärlighet och transparens. Men det är bara vad jag vill. Vad ni andra värdesätter i en relation är upp till er.
    Sambon vill sätta sprätt på pengarna och hon vill spara dem till barnens studier och körkort.  För att hindra överkonsumtion har hon inte talat om hur stort arvet var.
  • Anonym (rolle)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 11:45:13 följande:
    Tänk själv. Föreställ dig att du levt med en man du älskar under ett decennium. Du tror att ni är öppna och ärliga med varandra om väsentliga saker. En dag får du reda på att han har jättemycket pengar som han aldrig berättat om. Hur skulle du ta det? Själv skulle jag i alla fall börja ifrågasätta grundvalarna för hela vår relation.
    Varför det ? han har ju i alla fall ingen rätt att få någon delav pengarna , och om de skulle handla i trångmål så tvingas hon använda de pengarna.Bäst att den slösaktiga man inte har kontroll på hennes bankkonto. Dessutom är sambon otroligt snål att han inte kan vara föräldraledig utan TS får ta hela löneminskningen genom att vara föräldraledig.
  • Anonym (rolle)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 11:52:36 följande:
    Jag tycker att ts bör fundera på varför hon aldrig berättat om sitt arv för sin man. Har hon inte velat? Varför i så fall? Eller har hon inte vågat? Varför i så fall? Och också ställa sig själv frågan om hur pass viktigt hon tycker att ärlighet och öppenhet är i en relation. Om hon inte tycker att det är viktigt så finns det ju inga problem. Om hon däremot uppskattar det i relation bör hon ställa sig frågan varför hon valt bort det och om hon vill fortsätta så.

Sedan är det inte helt oväsentligt vad ts man tycker, känner och tänker kring det här. Oavsett vad hon själv anser så kan ju mannen tycka annorlunda. Hur ställer hon sig till om han väljer att lämna henne för att han anser att hon är ekonomiskt oärlig och ogin?
    Jag tycker det är uppenbart varför hon inte berättat för sin man. För att slippa påtryckningar att använda pengarna
  • Anonym (rolle)
    pyssel skrev 2016-08-08 16:13:04 följande:
    Det är mannen som vill ha det så - tills han upptäckt att hans sparkonto är mindre. Varför läser du inte alla TS inlägg? Då klarnar det nog om den s.k "lögnen".
    Men nu var det inte en stor skuld hon hade. Otroligt stor skillnad att ha en skitstor skuld och en massa pengar på banken
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom