Sambon arg över arv som är min enskilda egendom
Nu förstår jag av tråden att du och din sambo har andra problem och att det jag ska skriva nu bara är ett sätt att se på saken. Men trådstarten väckte minnen hos mig som jag tänkte kanske ändå passade som input här.
Min exman gjorde nämligen som du och för mig var det en (av flera !) anledningar till att jag valde att lämna. inte för att jag var sur över att jag inte fått leva det där flotta livet utan för sveket lögnen och misstroendet. Och den oro han hade kunnat bespara mig.
För oss var situationen sån att han redan när vi träffades hade det bättre ställt än mig medan jag arbetade mig uppåt mot hans nivå under förhållandet (pluggade när vi träffades medan han var på toppen av sin karriär, så medan han gick lite neråt ökade min lön allt eftersom) När vi var nykära och han fortfarande hade en bodelningsdiskussion med sitt ex dog hans pappa som bodde utomlands. Jag tänkte inte en tanke på arv då utan var bara så ledsen för hans skull. Så gick åren, vi köpte hus och hade det bra. Men hans ex och han fortsatte i år ut och år in att bråka om bodelningen, det blev stora advokatkostnader och tvisten rörde stora pengar och jag (som kan juridik) såg att han förmodligen skulle förlora även om han aldrig ville lyssna på mig. Så den där tvisten blev ett problem för mig. jag låg vaken om nätterna och funderade på hur det skulle gå hur vi skulle klara det om han förlorade.
Och han förlorade ju såklart. Och jag ägnade ännu mer tid att oroa mig fundera på lösningar och var beredd att offra ala mina egna besparingar.
Och under all den här tiden fanns det alltså ett arv från hans pappa. Ett arv som han inte berättade för mig om, ett arv som täckte hela hans förlust och lämnade mycket kvar. Varje ekonomisk oro jag nånsin haft var helt onödig. All den tid jag ägnat åt att fundera över det hade han kunnat bespara mig. När jag var beredd att dela allt med honom undanhöll han saker för mig. Det var ett enormt svek som inte hade nåt med vilja att leva lyxliv att göra.
Kan din sambo känna sig sviken?