Inlägg från: Anonym (Kia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kia)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 13:50:16 följande:

Fast hon påstår själv att det är för att hon inte anser att familjen behöver mer (hur hon nu kan definiera behoven för hela familjen på egen hand) och för att hon vill skydda mannen från att överkonsumera..

• Anonym (Kia)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-26 14:03:21 följande:

Det är naturligtvis upp till TS att själv bestämma huruvida hon ska vara med och finansiera det mannen villa ha eller anser sig behöva.

Hur skulle det annars gå till, menar du?

Om TS anser att de inte behöver en ny bil, så har hon all rätt att tycka så. Vill då mannen ändå ha en ny bil får han betala den själv.

Vad är det enligt dig som säger att enbart ts har rätt att snåla med sina pengar på sånt sätt som gynnar?
  • Anonym (Kia)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-26 14:13:10 följande:

Eftersom de har separat ekonomi så gör TS vad hon vill med sina pengar, så länge hon betalar för sin del av det gemensamma.

Var står det att TS snålar?

Som jag har förstått det tjänar ts mindre pengar än mannen, vilket i praktiken torde bli att mannen får skjuta till pengar till TS för att även hon ska ha råd i slutet av månaden.
  • Anonym (Kia)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 14:23:03 följande:

Vilket han inte gjort. Oklart om det är för att mannen är snål eller för att ts inte velat bli bjuden.

Nu har jag inte påstått bestämt att mannen skjuter till pengar till TS.

Men hursomhelst tycker jag inte att ts har rätt att lägga sig i hans "överkonsumtion" så länge det ej sker med ts pengar.
  • Anonym (Kia)
    Anonym (Dagisfröken) skrev 2016-07-26 14:25:29 följande:

Ska man vara sån så är faktiskt båda delarna åsikter, inget är fakta. Bara det att fler är överens om att mannen betett sig illa.

Precis!
  • Anonym (Kia)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-26 14:34:07 följande:

Om hennes man kommer till TS och säger att "vi behöver en ny bil, ska vi titta på en i helgen" så har väl TS all rätt att svara: "nej, jag är inte intresserad, jag tycker inte vi behöver en ny bil". 

Nu förutsätter jag att de har sin bil tillsammans. 

Dock ar mannen rätt att köpa bilen för sina egna pengar.
  • Anonym (Kia)
    Anonym (fel) skrev 2016-07-26 14:56:34 följande:

Problemet är ju främst att TS och hennes man har helt olika önskemål om hur livet skall levas. Han vill leva i "sus och dus" och hon vill leva normalt sparsamt. Hon säger nej till saker han önskar med ursäkten att de "inte har råd".

Givetvis skall inte hans önskemål få vara vägledande i hur de skall leva, men kanske inte enbart hennes heller. Antingen borde de prata ihop sig om en medelväg där bägge mår bra och har ett liv de önskar, eller så borde TS gjort helt klart för honom att hon har råd, men vill inte. Stor skillnad.

Att säga att hon har pengar men inte vill använda dem till samma saker som honom ger honom en möjlighet att antingen använda sina egna pengar, strunta i det, eller lämna TS då de inte har samma mål i livet. Nu kanske han tror att hon också skulle velat renovera osv när hon inte alls har något intresse i det. Klart han känne sig lurad då.

Däremot är ju det han gjort/gör också helt fel.

Jag tycker helt klart att dom båda gör fel.
  • Anonym (Kia)
    Anonym (fel) skrev 2016-07-26 14:56:34 följande:

Problemet är ju främst att TS och hennes man har helt olika önskemål om hur livet skall levas. Han vill leva i "sus och dus" och hon vill leva normalt sparsamt. Hon säger nej till saker han önskar med ursäkten att de "inte har råd".

Givetvis skall inte hans önskemål få vara vägledande i hur de skall leva, men kanske inte enbart hennes heller. Antingen borde de prata ihop sig om en medelväg där bägge mår bra och har ett liv de önskar, eller så borde TS gjort helt klart för honom att hon har råd, men vill inte. Stor skillnad.

Att säga att hon har pengar men inte vill använda dem till samma saker som honom ger honom en möjlighet att antingen använda sina egna pengar, strunta i det, eller lämna TS då de inte har samma mål i livet. Nu kanske han tror att hon också skulle velat renovera osv när hon inte alls har något intresse i det. Klart han känne sig lurad då.

Däremot är ju det han gjort/gör också helt fel.

Jag tycker helt klart att dom båda gör fel.
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom