Inlägg från: Anonym (spara&slösa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (spara&slösa)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Ts sambo känner sig säkert sviken, alla hans drömmar om en lyxigare vardag som kunde ha förverkligats med ts pengar. Han vill/kan inte betala för det ensam och ts "har inte haft råd". Men det är bara hans drömmar, ts drömmar och tankar verkar inte värda speciellt mycket, hon ska bara betala minst hälften av hans.

Om han vetat om pengarna hade han antagligen tjatat sig blå om hur han vill spendera dem, ts har undanhållit den informationen för att slippa det tjatet. En förståelig skyddsmekanism, men det säger också en del om relationen.

Mina råd till ts:
    1. Se till att få reda på hur han fick veta om pengarna. Gör inga beslut innan dess.

2. Ge honom inga pengar! Han har absolut ingen som helst rätt till minsta lilla krona. Du har ingen skyldighet att förverkliga hans drömmar.

3. Fundera på om du vill fortsätta leva med honom. Om inte, ta det som är ditt och gå.

4. Om du vill ge er relation en chans måste du sätta ner foten;
    a) Ni bestämmer gemensamt vilken levnadsstandard ni ska ha, inte bara han.
    b) Dina sparpengar är dina och du väljer när, om och hur du spenderar dem. Precis som han gör med sina sparpengar.
    c) Ni kommer på förhand överens om en budget för underhållning av barnen eller liknande och han betalar 50% av den, även om en del utnyttjas då han inte är med.

• Anonym (spara&slösa)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 16:07:36 följande:
    Ja det är skillnad på behov och önskemål. Men det är luddiga och relativt subjektiva begrepp.

Tror du måste skilja på dig och mig. Och dina och mina behov/önskemål. Som enligt mig definieras bäst av individen själv.

Anta att du byter ut behov mot önskemål (du utgår ju ifrån att en ny bil inte är ett behov, vilket vi egentligen inte kan veta nåt om). "Jag vill inte ha en ny bil och det vill inte du heller".. Du hör väl själv hur galet det låter.

Själv skulle jag i alla fall bli sjövild och fundera på separation om min partner försökte definiera mina behov och önskemål åt mig.
    Det är hans ansvar att uppfylla sina egna behov och önskemål. Ts ska endast stå för hälften om det är ett gemensamt behov eller nåt hon också önskar. Han har ingen rätt att få sina behov uppfyllda med hennes pengar, de har separat ekonomi och då betalar man endast hälften av det man äger, brukar eller konsumerar tillsammans.

Därför behöver ts också se ett gemensamt behov eller ha en gemensam önskan om en ny bil, annars kan hon säga nej till hans behov. Har han inte ensam råd är det hans problem.
  • Anonym (spara&slösa)
    Anonym (Hon) skrev 2016-08-04 15:12:28 följande:
    Det har aldrig handlat om att dela på glasskostnaden om man är ensam med barnen. Det har handlat om så mycket mer, som tex kostnad för lekland när de river huset pga regn i en vecka, men det delas inte för han är inte med. Och sorry, men ska det gälla så ska det gälla även när han är med barnen.

Problemet var ju att jag har inte möjlighet att göra "billiga saker" med en hög ungar själv. Som sällan blir spec billiga med flera barn involverade. Han brukar lasta dem i båten och sen är de på sjön hela dagen. Kommer hem när jag kommer från jobb och har glömt äta sen frukost för de haft så kul. På båten fungerar vårt spec barn förvånansvärt bra och blir lätthanterligt. Jag kan dock inte hantera båten och har ingen möjlighet att åka ut med den själv.

Så det handlar inte om logik, det är ett ekonomiskt beslut från hans sida, och jag är nog inte vuxen nog att bjuda till från mitt håll. Enligt honom hör detta under de ramar vi gjort upp för den gemensamma delen av vår ekonomi och jag kan ju inte tvinga honom att betala.
    Enkelt, budgetera en rimlig summa för underhållning av barnen och betala in hälften var på ert gemensamma konto.
    Hur ni kommer överens om vad som är rimligt är förstås upp till er och era barns behov.
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom