Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Ts har redan stått för en större del av kostnaden för barnen genom att faktiskt vara föräldraledig utan extra kompensation från sambon. Dessutom betalade hon för både sin och barnens mat under föräldraledigheten när sambon inte var med och åt.

Om valet att skaffa barn inte var gemensamt och inte  Ts eget val borde egentligen sambon kompenserat henne både för förlorad lön och för minskad pension p.g.a. föräldraledigheten.

Dessutom var det hans val att skaffa en ny leksak- en större TV- och det var ren stöld att sälja TS tavla. Där borde han betala tillbaka vad tavlan faktiskt var värderad till, inte vad han fick för tavlan.

Ts sambo har begått minst ett brott- nämligen stöld- när han sålde tavlan. Eventuellt skulle han kunna komma undan med egenmäktigt förfarande. Dessutom har han troligen på olovligt vis tagit reda på hennes kontosaldo.

Han är väldigt noga på att skilja på mitt och ditt när det gäller sina egna utgifter, men vill gärna leva i lyx på någon annans bekostnad.

Om jag var Ts skulle jag väldigt noga fotografera allt lösöre av värde och se till att ha pappaer på vad jag faktiskt äger i fortsättningen, säkrast utanför hemmet.

Bäst hade ju varit om de hade haft en bättre samsyn på ekonomi, men i nuläget förstår jag varför Ts inte har velat berätta mer detaljerat om arvet för honom.

Själv har jag faktiskt inte heller berättat i detalj hur mycket jag ärvt för min man, men har sagt till honom ungefär hur mycket det var och  att pengarna jag fått räcker för att vi ska kunna flytta till en större lägenhet på sikt. Han har inte heller visat något större intresse för pengarna eller för hur jag investerar dem. Pengarna jag ärvt och avkastningen är  min enskilda egendom, och det han någon gång i framtiden ärver kommer vara hans egendom.

Däremot betalar jag gärna större inköp, semesterresor m.m. eftersom jag tjänar mer, och även i nästa lägenhet räknar jag med att jag står för större delen av kontantinsatsen och större delen av räntekostnaderna. I praktiken betalar vi de gemsamma kostnaderna proportionellt mot inkomsterna. Innebär visserligen att jag har mer pengar över, men de pengarna blir just semesterpengar och sparande inför framtida flytt.

• Anonym (A)

Vickan- med tanke på att sambon på eget bevåg säljer Ts tavla för att köpa något bara han vill ha finns det ett reellt behov för henne att skydda sig och även de gemensamma barnen. När det väl är dags för körkort för barnen eller kanske hjälp med lite pengar för det första boendet för barnen är det högst osäkert om pappan kommer vilja lägga ut pengarna.

• Anonym (A)

Vem av er lägger mest tid på hemmet och barnen? Lägger du mer tid borde du få lika mycket per timme dom på ditt jobb+pensionsavsättning av din man. All extratid du lägger på ert hem och era barn gör att han kan tjäna mer och gå mer fritid, vilket han i så fall borde kompensera dig för. Samma gäller din inkomstförlust vid föräldraledighet och om du tar mer VAB eller går ner i tid pga barnen. Då blir det i alla fall mer rättvist, även om jag tycker upplägget är konstigt.

Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom