Inlägg från: Anonym (xyz) |Visa alla inlägg
  • Anonym (xyz)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Anonym (lite liknande situation) skrev 2016-07-27 00:27:36 följande:
    Kanske banken tänkt sig att du ensam i värsta fall skulle kunna bli återbetalningsskyldig för hela bolånet?
    Det normala är att båda solidariskt är ansvariga för hela lånet. Det spelar alltså ingen roll att arvet är enskild egendom. Om partnern inte har några tillgångar kan banken kräva hela lånebeloppet av TS. Finns inga andra tillgångar än arvet, så kan banken kräva att arvet används för att betala.

Banken har troligen gjort en jätteblunder och tagit upp TS enskilda egendom i kalkylen som avgör om de ska bevilja ett lån eller inte. Det är inte samma sak som den säkerhet banken har i fastigheten, eftersom TS kan spendera sitt arv när som helst.

Helt klart har banken brutit mot banksekretesen. Det är allvarligt, så det är inte konstigt att de verkade upprörda.
    Jag håller med om att TS bör undersöka om hon kan få skadestånd.
  • Anonym (xyz)
    Anonym (Hon) skrev 2016-08-09 20:35:42 följande:

Jag ska vidarebefordra dina länkar till vår advokat och fråga om hen har koll på det som står i dem. Jag litar mer på en utbildad advokat än på diverse länkar på internet.

Övriga tillgångar har stor betydelse. Eftersom du verkar ha gott om pengar så kan din sambo förmodligen lösa ut barnen om du testamenterar maximalt till honom.  Kan han inte få fram tillräckligt med pengar för att lösa ut dem är det tveksamt om det med testamente eller avtal går att förhindra förmyndaren från att tvinga fram en försäljning av huset. Det är meningen att förmyndaren ska se till barnens bästa, men i ett sådant här fall är det rena lotteriet vad han/hon tycker.
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom