Inlägg från: Anonym (fel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fel)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

EnAnonumius skrev 2016-07-26 11:44:48 följande:
    Så jag provar igen. Försök nu att svara på frågan vad TS skall förändra du anser ju att TS kan ju förändra sig själv.

Sedan vad är det TS skall förändra?

TS saknar ju intresse i att lyxkonsumera och vill bara lyfta pengar från kontot i yttersta nödfall. Hon vill klara sig på sin lön i första hand.
    Så varför skall hon då ta av sina arv pengar för att uppfylla sambons önskningar om att "leva i sus och dus"  när hon inte har råd för att hon kanske haft oförutsedda utgifter,  lönen för tillfället bara för att hon inte vill att hennes arv pengar skall gå till "nöjen och onödig lyxkonsumtion"?

Så ja vad är det TS skall förändra hos sig själv? Det är ju du som säger det,. Men du utvecklar det ju inte för fem öre.

Problemet är ju främst att TS och hennes man har helt olika önskemål om hur livet skall levas. Han vill leva i "sus och dus" och hon vill leva normalt sparsamt. Hon säger nej till saker han önskar med ursäkten att de "inte har råd".

Givetvis skall inte hans önskemål få vara vägledande i hur de skall leva, men kanske inte enbart hennes heller. Antingen borde de prata ihop sig om en medelväg där bägge mår bra och har ett liv de önskar, eller så borde TS gjort helt klart för honom att hon har råd, men vill inte. Stor skillnad.

Att säga att hon har pengar men inte vill använda dem till samma saker som honom ger honom en möjlighet att antingen använda sina egna pengar, strunta i det, eller lämna TS då de inte har samma mål i livet. Nu kanske han tror att hon också skulle velat renovera osv när hon inte alls har något intresse i det. Klart han känne sig lurad då.

Däremot är ju det han gjort/gör också helt fel.
  • Anonym (fel)
    Anonym (Hon) skrev 2016-09-19 08:28:20 följande:
    Hej. Jag tänkte uppdatera dem av er som bryr sig.
    Vi har träffat både "vår" terapeut men även en av hens kollegor inriktad på ekonomiska problem. Det har kommit fram en del saker från min sambos barndom som han inte själv var medveten om att påverkade honom, och så har vi gått igenom även min bakgrund. Det var väldigt bra med en utomstående som "tolkade" mellan oss, och förklarade varför vissa saker var viktiga för den andra.
    I nuläget har vi en stabil period, och barnen är väldigt glada att sambon slutat vara sur och tvär. Skolan och rutinerna i livet går i samma spår som innan, det hjälper förstås till.
    Jag har kompromissat lite, vi har tex köpt en ny soffa, men på blocket för 3 500 istället för 18 000 ny i butik (samma modell, men något år och i nyskick, säljaren skulle flytta och trodde den skulle få rum, men när de skulle bära in den fick den inte plats i rummet, så de måste bli av med den genast) och sambon har insett att allt inte måste vara nytt för att vara fint och bra. Plus att det kostar mindre vilket ju är bra för hans sparkonto, för han hamstrar ju dit ännu. Jag har fått en större förståelse för hans behov att göra det, samt för hans behov av "milimeter-rättvisa" och han jobbar med att vara lite mer flexibel i fråga om barnens kostnader. Han har inte heller skrutit med sitt sparande osv sedan han fick insikt i varför det var viktigt för honom. Han har även anlitat en sparkonsult på banken som han diskuterar regelbundet med (stackaren, ibland blir det dagligen) och får feedback på sitt sparande.
    Banken har bett oss om ursäkt officiellt, samt visat oss vilka åtgärder de kommer att göra för att undvika att detta händer igen. De har anmält sig själva till någon nationell inspektionsenhet men de har inte hört något från dem ännu. Jag är nöjd med deras agerande i nuläget.
    Angående husköp i de fina lvarteten så har sambon backat. Han har pratat lite med grannarna/kompisarna och insett att han inte vill flytta härifrån. Det finns inga "drömhus" i vårt området, alla är byggda inom en 5-års period för några årtionden sedan, och med lite variationer så hittar man lätt i alla våra vänner hus om vi säger så. Däremot så har jag backat lite ang renovering och vi ska börja titta på det, dock inte bara kosmetisk utan även då bygga om en detalj som är lite irriterande. En av våra vänner har gjort det med väldigt lyckat resultat, och det skulle samtidigt göra det lite mer modernt och öppet, och mer praktiskt och smidigt.
    Så kontentan är att stormen blåst över, och vi har reparerat alla de största skadorna. Men putsen och snickarglädjen återstår och det är sådant som tar tid.
    Vad skönt att höra att ni kunnat börja lyssna på varandra och förstå varandras synvinkel, samt att ni bägge är öppna för att kompromissa och mötas på mitten med vissa saker. Lycka till!
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom