Inlägg från: Anonym (jag är bara jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jag är bara jag)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Anonym (Hon) skrev 2023-09-17 21:32:04 följande:

Hej tråden.
    Såg "TV-tavlan" till salu hos ett auktionshus och blev att tänka på tråden.
    Jag och sambon hänger ihop fortfarande. Vi bor kvar i samma hus, men det är både renoverat och ombyggt. Under pandemin blev äldsta barnet och några kollegor permitterade och då hen är i byggbranschen tog vi chansen att ge dem jobb.
    Barnet med specialbehov har tyvärr fått svårare att klara sig självständigt samtidigt som assistans och stöd minskats ner, så jag har använt av arvet för att bekosta det samhället inte står för.
    Yngsta barnet bor hemma fortfarande och går gymnasiet.
    Jag läste i tråden nu, och ser vilket liv det var om arv och testamenten mm. Jag hade lite saker om bakfoten, men i det stora hela rätt då testamentet är skrivet så att den efterlevande får sitta kvar i orubbat bo. 
    Det tog länge för oss att hitta tillbaka till varandra, där var parterapin ett otroligt stöd.
    Sambon förlorade sin mamma under pandemin, så svärfar är ofta hos oss och vi letar efter en lämplig lägenhet åt honom, då han inte riktigt orkar sköta om deras gamla tvåvåningshus längre. Det finns fina radhus i ett plan några kvarter ifrån oss, bostadsrätter så vi kommer troligtvis få hjälpa till ekonomiskt då deras hus är i dåligt skick, och det är okej för mig. Mina farhågor om att jag skulle förslösa arvet om jag började lyfta ut det, har inte infriats.
    Vi har gått ner till en bil då vi inte längre behöver (eller kan) skjutsa på spec barnet, och sambon har skaffat elspark som han åker till jobbet på. Ja, han ser störtlöjlig ut, men det är lätt att få rum i jobbets cykelrum och han slipper rusningstrafiken, bara susar förbi. Det var en sån sak han köpte för sins pengar. Lådcykeln för att cykla med spec barnet delade vi lika på, det är fortfarande principiellt viktigt för sambon.
    Hoppas ni alla har det bra!

Har inte läst hela tråden, men varför ska du ha en sådan person som din sambo i ditt liv? 
  • Anonym (jag är bara jag)
    Anonym (Hon) skrev 2023-09-18 17:55:36 följande:
    Varför inte? Set tog tid och mycket hårt arbete, men vi gick ur det hela starkare än innan.
    Anonym (Alice) skrev 2023-09-18 08:53:53 följande:
    Har inte heller läst hela tråden, men det är ju liksom inte så knepigt heller att vara öppen med ens tillgångar. Är man en familj, ett seriöst förhållande, man har barn ihop etc. då kan man ju vara ärlig med vad man har. Man behöver ju inte dela på allt, men man kan ju ändå vara ärlig.

Det ska ju inte komma som en chock att ens partner har stora summor på ett sparkonto. Speciellt om TS tänkt att arvet skulle gå till de gemensamma barnen i framtiden förstår jag verkligen inte varför man skulle vilja hålla det hemligt.

Då rekommenderar jag att du läser de inlägg jag har gjort i tråden, där finner du hela bakgrunden till varför jag gjorde det valet
    Att han blev fly förbannad, och pga av ett sånt skäl också.
    Samt att han har kommit åt dina kontosaldon. 

Extremt oattraktivt att kräva andras pengar. 
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom