Inlägg från: Anonym (Vickan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vickan)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Anonym (Anna) skrev 2016-07-26 09:48:12 följande:

Vill du ha en partner som TS man?

Nej.
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-26 10:20:12 följande:

Hon lever efter de regler som de gemensamt bestämt sig för. Och enligt de reglerna så har TS inte gjort fel. Ändå kritiserar du henne. Var finns din respekt för andras sätt att leva?

Det är du som tycker att de ska leva på ett annat sätt, bara för att du tycker det passar dig bättre. Du använder denna TS, som handlar om makens olagliga intrång på hennes privata konton och hans skeva inställning till hennes ekonomi, för att diskutera öppenhet i ett förhållande. Starta en egen tråd för det istället då. 

Konstigt att du bara kritiserar TS, varför inte kritisera mannens beteende? För öppenhet går väl åt båda håll?

Jag kritiserar ts för att det är hon som startat tråden. Vad tjänar det att kritisera mannen när han ändå inte läser tråden? Ts måste utgå ifrån sig själv. Om hon vill ha en bra relation med sin man eller med någon annan man måste hon börja med sig själv. Man kommer nämligen ingen vart med att bara skylla en relations fall på den andra partern.

Tror att ts egentliga problem inte är oärlighet, även om det manifesterat sig som det, utan med att lita på att hon klarar av att upprätthålla sina personliga gränser.
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-26 10:20:12 följande:

Hon lever efter de regler som de gemensamt bestämt sig för. Och enligt de reglerna så har TS inte gjort fel. Ändå kritiserar du henne. Var finns din respekt för andras sätt att leva?

Det är du som tycker att de ska leva på ett annat sätt, bara för att du tycker det passar dig bättre. Du använder denna TS, som handlar om makens olagliga intrång på hennes privata konton och hans skeva inställning till hennes ekonomi, för att diskutera öppenhet i ett förhållande. Starta en egen tråd för det istället då. 

Konstigt att du bara kritiserar TS, varför inte kritisera mannens beteende? För öppenhet går väl åt båda håll?

Jag har inte koll på hela tråden. Men har ts och mannen kommit överens om att inte vara öppna och ärliga med varandra om sina respektive ekonomier?
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-26 10:31:23 följande:

De har separat ekonomi och inte tillgång till varandras konton.

Och då blir det inte oärligt enligt mig att inte berätta exakt vad man har på sitt konto. 

Ts man levt i en villfarelse om att han känt till ts ekonomiska situation. Ts har vetat detta men inte korrigerat detta. Ts man verkar med andra ord trott att de lever öppet och är ärliga med sina respektive ekonomier. Har ts någonsin berättat för sin man om att hon inte vill vara öppen om sin ekonomiska situation?
  • Anonym (Vickan)
    Vinnevi skrev 2016-07-26 10:40:22 följande:

Nu förstår jag av tråden att du och din sambo har andra problem och att det jag ska skriva nu bara är ett sätt att se på saken. Men trådstarten väckte minnen hos mig som jag tänkte kanske ändå passade som input här.

Min exman gjorde nämligen som du och för mig var det en (av flera !) anledningar till att jag valde att lämna. inte för att jag var sur över att jag inte fått leva det där flotta livet utan för sveket lögnen och misstroendet. Och den oro han hade kunnat bespara mig.

För oss var situationen sån att han redan när vi träffades hade det bättre ställt än mig medan jag arbetade mig uppåt mot hans nivå under förhållandet (pluggade när vi träffades medan han var på toppen av sin karriär, så medan han gick lite neråt ökade min lön allt eftersom) När vi var nykära och han fortfarande hade en bodelningsdiskussion med sitt ex dog hans pappa som bodde utomlands. Jag tänkte inte en tanke på arv då utan var bara så ledsen för hans skull. Så gick åren, vi köpte hus och hade det bra. Men hans ex och han fortsatte i år ut och år in att bråka om bodelningen, det blev stora advokatkostnader och tvisten rörde stora pengar och jag (som kan juridik) såg att han förmodligen skulle förlora även om han aldrig ville lyssna på mig. Så den där tvisten blev ett problem för mig. jag låg vaken om nätterna och funderade på hur det skulle gå hur vi skulle klara det om han förlorade.

Och han förlorade ju såklart. Och jag ägnade ännu mer tid att oroa mig fundera på lösningar och var beredd att offra ala mina egna besparingar.

Och under all den här tiden fanns det alltså ett arv från hans pappa. Ett arv som han inte berättade för mig om, ett arv som täckte hela hans förlust och lämnade mycket kvar. Varje ekonomisk oro jag nånsin haft var helt onödig. All den tid jag ägnat åt att fundera över det hade han kunnat bespara mig. När jag var beredd att dela allt med honom undanhöll han saker för mig. Det var ett enormt svek som inte hade nåt med vilja att leva lyxliv att göra.

Kan din sambo känna sig sviken?

• Anonym (Vickan)

Hur ska man kunna bygga någon sorts vettig relation med någon som döljer väsentliga delar av sig själv. Oavsett om det gäller hälsa, ekonomi, åsikter, känslor etc? Man visar ju vem man är genom att agera och kommunicera om sig själv. Att ha en relation med någon som inte är ärlig är ju som att ha en relation med den personens skugga. Inte den riktiga personen.

• Anonym (Vickan)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-26 10:44:47 följande:

Vad menar du att TS man oroar sig för? Skriver TS att de har ekonomiska problem? Tvärtom så verkar TS man inte ha några problem alls med att spendera. I deras förhållande är det TS som tänker på framtiden, inte hennes man.

Det är omöjligt för oss att spekulera i ts mans tankar.

Kontentan är att man låter sin partner leva i en villfarelse genom att undanhålla väsentlig information. Och man undanhåller partnern möjligheten att fatta beslut förankrade i verkligheten.
  • Anonym (Vickan)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-26 10:48:43 följande:

De lever inte ärligt med sina ekonomier. Ingen av dom. Men jag har större förståelse för TS än mannen. Hennes oärlighet är av moralisk karaktär (och hon har goda skäl, anser jag efter att ha läst om mannens beteende) medan hans är av snudd på olaglig, eller rentav olaglig.

Man har aldrig goda skäl att vara oärlig. Om man är sann med sig själv gör man slut på en relation där man inte klarar av att vara ärlig. Eller jobbar på sig själv så att man vågar trots allt.
  • Anonym (Vickan)
    EnAnonumius skrev 2016-07-26 11:10:29 följande:

Nej TS var inte oärlig, det var HENNES privata pengar och är en del av privatlivet. Man kan ha transparens i ett förhållande även om man inte vet "minsta detalj" om allting.

Det du missar att ta i beräkningen är ändå att TS man begick en olaglighet. TS har inte begått några olagliga handlingar.

Ja man kan tycka att det är moraliskt fel mot sambo TS har gjort. Dock är det s.k subjektivt från människa till människa. Vissa har inte problem med att man inte berättar om arv inte ens inom förhållandet. Många skulle inte ens se det som "oärligt".

Men det "moraliska felet" (subjektivt tyckande) som TS KAN ha begått ursäktar eller inte ens kan användas som grund för sambons gärningar som är både olagligt och (även i mina ögon) moraliskt förkastligt. Att snoka i det som är privata.

TS sambo har heller ingen rätt varken laglig (eller moralisk) att kräva en del av hennes arv, det är hennes ENSKILDA egendom, så även om TS var gift med mannen och klausulen "enskild egendom" är skriven så skull han inte ens som, gift kunna ta del i det arvet, eller kräva att få del i det arvet.  Då klausulen "enskild egendom"  gör att det räknas som privat egendom OCH ingår inte bodelningen mellan gifta makar om de skulle skilja sig.

Även om arvet aldrig var "enskild egendom" (det glömts att skriva in som enskild egendom) så skulle han inte ha rätten att kunna kräva del av de pengarna då de är "bara sambos". Då sambolagarna och äktenskapslag skiljer sig mer än vad många tror.

Och med tanke på att TS sambo och TS kom övers om att de "gemensam kostnaderna"  och barnens utgifter skull splittras rakt av 50/50 och TS håller sin del av avtalet, så kan ju sambon knappast gnälla på henne att han inte får konsumera upp HENNES pengar på saker han vill att de skall gå till.

TS har ju egna sparade medel. Vill TS Sambo renovera köket så får han göra det ur egen ficka då TS anser att det inte behövs ännu.

Vill TS man köpa en massa lyxprylar så får han vacker hosta upp det ur egen ficka med på sina sparade medel. TS skall inte behöva leva ett liv som är emot hennes principer med eller utan förhållande bara för att hon har en sur gnällspik hemma som begår olagligheter.

Sedan vad är det TS skall förändra?

TS saknar ju intresse i att lyxkonsumera och vill bara lyfta pengar från kontot i yttersta nödfall. Hon vill klara sig på sin lön i första hand.

Så varför skall hon då ta av sina arv pengar för att uppfylla sambons önskningar om att "leva i sus och dus"  när hon inte har råd för att hon kanske haft oförutsedda utgifter,  lönen för tillfället bara för att hon inte vill att hennes arv pengar skall gå till "nöjen och onödig lyxkonsumtion"?

Den enda förändringen som TS skulle kanske göra är att ta e snabbantning och bli av med övervikten hon har. Tror hon skulle klara sig långt mycket bättre än ha övervikt på XX (sambons vikt) som kräver del i hennes pengar för hans egna höga nöjes skull. Han var ju aldrig villig att dela med sig av sina sparpengar till henne INNAN han fick nys om hennes arv och hur stor den summan var bara för att han ansåg ju också att de s.k "gemensamma utgifterna" och barnen skulle delas 50/50.

Återigen. Det är skillnad på att vara öppen om sin ekonomiska situation och dela med sig av sina pengar.
  • Anonym (Vickan)

Ja man behöver inte vara ärlig om någonting i en relation. Problemet här är att ts man levt i villfarelsen om att de varit ärliga. Ts har känt till att mannen levt i en villfarelse men inte gjort någonting för att korrigera detta. Det är klart mannen känner sig sviken och lurad.

Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom