Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

EnAnonumius skrev 2016-07-26 11:56:07 följande:
    Jag skulle gjort likadant som TS faktiskt.

Dock så skulle ju jag ifrågasätta mannen varför han anser sig ha rätten att sälja mina prylar när det passar honom och bakom min rygg för sina egna intressen, och samtidig anse att man skall splittra gemensam hushålls utgifterna och barnens utgifter 50/50.
    Jag med.
  • Anonym (Anna)
    EnAnonumius skrev 2016-07-26 12:13:03 följande:
    Detta SKEDDE under bouppteckningen.

TS är inte hemma utan är ute på en kortare resa. Mannen stjäl hennes prylar och säljer dem så han får loss kapital för att kunna köpa en större TV.
    Mannen lurar ju TS. Dock så uppdagades ju DEN lögnen.

TS är klok (ja jag anser att det är klokt) och håller tyst om sitt arv efter den incidensen.

Mannen begår en direkt _olaglighet_ och gör intrång på hennes bankkonto. Och får syn på hennes pengar.

Du medvetet blundar för små signifikanta saker när du svarar. Utan bara sitter och svamlar om "hur mannen känner sig".

Hon vill ju hitta ett sätt att få honom att förstå.

Det TS sambo SKALL förstå är

1) Man kan ALDRIG sno andras prylar och sälja dem för sina egna välbefinnandes skull.
    TS skulle kunna faktisk anmäla sambon för stöld. Understryker denna stöld skedde medan bouppteckning.

2) Man har ingen rätt att begå olagliga handlingar, TS sambo gjorde intrång på hennes privata konton olagligt. TS har begärt utredning på banken över detta då hon själv sa det att kan en datornovis fixa det så vad skall inte en cracker kunna åstadkomma.
    (Cracker= en person som gör olagliga hackningar).

3) Han skall lära sig att sopa framför egen dörr innan han städar grannens.

4) Han har ingen rätt kräva del i arvet bara för att de är sambos.

Det är just detta som TS sambo SKALL förstå.

TS skrev ju i de två sista meningarna i sin TS:

"Jag vill dessutom inte spendera dessa pengar i onödan. Vi har ju allt vi behöver just nu. Äsch, jag skulle bara vilja hitta något sätt att få honom att förstå."
    Mycket bra skrivet!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 12:31:26 följande:
    Jag har missat vissa grejer i tråden. Det där med tv:n exempelvis. Men anser ändå att det kvittar. Ja mannen är ju helt respektlös och gränslös och stjäl från ts. Men två fel gör inte ett rätt. Mannens skamliga beteende ger inte ts rätt till att bete sig illa.
    Du tycker det kvittar att han är gränslös och stjäl från TS? 

Ja, vi har förstått det.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 13:32:52 följande:
    Ja det kvittar ur det perspektivet att det inte ger ts någon rätt att bete sig illa.
    Fast TS  har inte betett sig illa. Det är din åsikt. Inte fakta. 

Däremot har hennes man betett sig illa. Det är ingen åsikt. Det är fakta.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 13:50:16 följande:
    Fast hon påstår själv att det är för att hon inte anser att familjen behöver mer (hur hon nu kan definiera behoven för hela familjen på egen hand) och för att hon vill skydda mannen från att överkonsumera..
    Det är naturligtvis upp till TS att själv bestämma huruvida hon ska vara med och finansiera det mannen villa ha eller anser sig behöva.

Hur skulle det annars gå till, menar du?

Om TS anser att de inte behöver en ny bil, så har hon all rätt att tycka så. Vill då mannen ändå ha en ny bil får han betala den själv.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 13:50:16 följande:
    Fast hon påstår själv att det är för att hon inte anser att familjen behöver mer (hur hon nu kan definiera behoven för hela familjen på egen hand) och för att hon vill skydda mannen från att överkonsumera..
    Och självklart vill hon skydda mannen från att överkonsumera. Varför skulle han få överkonsumera med hennes arv?
  • Anonym (Anna)
    Virriga Vera skrev 2016-07-26 13:37:34 följande:
    TS sambo visste att TS hade fått ett arv, han var inte intresserad av det under hela tiden han trodde att det handlade om "peanuts". Han blev medbjuden att närvara vid bouppteckningen enl. TS men var som sagt inte intresserad. Nu har han kollat och upptäckt att det handlade om stora pengar och då är han intresserad. Är det TS som har gjort fel? Skulle TS liksom sambon "skryta" om sitt stora bankkonto för att hålla sin sambo uppdaterad?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Kia) skrev 2016-07-26 14:07:40 följande:
    Vad är det enligt dig som säger att enbart ts har rätt att snåla med sina pengar på sånt sätt som gynnar?
    Eftersom de har separat ekonomi så gör TS vad hon vill med sina pengar, så länge hon betalar för sin del av det gemensamma.

Var står det att TS snålar?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Kia) skrev 2016-07-26 14:16:06 följande:
    Som jag har förstått det tjänar ts mindre pengar än mannen, vilket i praktiken torde bli att mannen får skjuta till pengar till TS för att även hon ska ha råd i slutet av månaden.
    Nej, så gör de inte. De betalar lika mycket i kronor för de gemensamma utgifterna. Eller rättare sagt, TS betalar mer eftersom han bara betalar sin del av barnens aktiviteter/mat om han är med.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 14:21:50 följande:
    Men hur kan ts veta mannens behov bättre än mannen själv?

Det är helt okej att säga att man själv inte behöver någon ny bil själv men att säga att någon annan inte behöver någon ny bil känns lite fel.

Med det sagt menar jag INTE att ts har någon skyldighet att finansiera någon ny bil åt någon. Jag menar endast att var och en vet sina egna behov bäst.
    Om hennes man kommer till TS och säger att "vi behöver en ny bil, ska vi titta på en i helgen" så har väl TS all rätt att svara: "nej, jag är inte intresserad, jag tycker inte vi behöver en ny bil". 

Nu förutsätter jag att de har sin bil tillsammans. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Kia) skrev 2016-07-26 14:26:40 följande:
    Nu har jag inte påstått bestämt att mannen skjuter till pengar till TS.

Men hursomhelst tycker jag inte att ts har rätt att lägga sig i hans "överkonsumtion" så länge det ej sker med ts pengar.
    Och då förmodar jag att du inte heller tycker att han har rätt att lägga sig i hur mycket pengar TS har?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Kia) skrev 2016-07-26 14:26:40 följande:
    Nu har jag inte påstått bestämt att mannen skjuter till pengar till TS.
    Nä, du bara skrev att det var så...
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Dagisfröken) skrev 2016-07-26 14:25:29 följande:
    Ska man vara sån så är faktiskt båda delarna åsikter, inget är fakta. Bara det att fler är överens om att mannen betett sig illa.
    Att han stulit från TS är att bete sig illa, även om det är milt uttryckt. Det är nämligen olagligt.

Så det är fakta att mannen betett sig illa, dvs stulit.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Kia) skrev 2016-07-26 14:36:42 följande:
    Dock ar mannen rätt att köpa bilen för sina egna pengar.
    Naturligtvis.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Kia) skrev 2016-07-26 14:40:06 följande:
    Nej,det gjorde jag inte.

Du kanske borde sätta dig i skolbänken igen och plugga läsförståelse, så du ser skillnaden mellan att påstå något och vilja ha bekräftat om det är som man tror.
    Som jag har förstått det tjänar ts mindre pengar än mannen, vilket i praktiken torde bli att mannen får skjuta till pengar till TS för att även hon ska ha råd i slutet av månaden.

Du frågar inte om det är så, utan du skriver hur du tror det är.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 15:42:46 följande:
    Det hon i så fall säger är "jag behöver ingen ny bil och det behöver inte du heller".
    Och? Även det har hon all rätt att säga. TS vet väl vad de har för slags bil och om de behöver en annan lika mycket som mannen.

Du får nog skilja på vill ha och behöva. Och anser mannen att han behöver en ny bil trots att TS inte tycker det, är det fritt fram för honom att köpa en.

I ett äktenskap kommunicerar man. Om någon uttrycker ett behov och den andre inte anser det är ett behov, då säger man det. I alla fall om det är tänkt att man ska betala hälften. Då har man all rätt att uttrycka sin åsikt.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Dahlia) skrev 2016-07-26 15:46:28 följande:
    Man säga vad man tycker om vad andra gör med sina pengar även om man är en anonym främlig på ett forum, så självklart får man göra det som sambo. Att säga vad man tycker är inte samma sak som att bestämma.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 16:07:36 följande:
    Ja det är skillnad på behov och önskemål. Men det är luddiga och relativt subjektiva begrepp.

Tror du måste skilja på dig och mig. Och dina och mina behov/önskemål. Som enligt mig definieras bäst av individen själv.

Anta att du byter ut behov mot önskemål (du utgår ju ifrån att en ny bil inte är ett behov, vilket vi egentligen inte kan veta nåt om). "Jag vill inte ha en ny bil och det vill inte du heller".. Du hör väl själv hur galet det låter.

Själv skulle jag i alla fall bli sjövild och fundera på separation om min partner försökte definiera mina behov och önskemål åt mig.
    Varför skulle TS säga så? Du ändrar ju det för att misskreditera TS.

Först pratar du om att TS inte får bestämma vad de behöver, och sedan när du får mothugg då ändrar du det till hon bestämmer vad han vill ha.

Klart att båda parter får säga vad de vill när det gäller familjens behov som båda ska vara med och finansiera. Sedan får man naturligtvis ha synpunkter på vad ens partner köper också, det är inte samma sak som att bestämma. Förutom i din värld då.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 16:34:35 följande:
    Men att säga "vi behöver ingen ny bi" är det samma som att säga "varken du eller jag behöver ny bil".
    Vad är det du inte fattar?

TS har rätt att säga att de inte behöver en  ny bil. Det betyder bara det, det betyder inte att hon bestämmer vad han ska köpa. 
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom