Inlägg från: Scoops |Visa alla inlägg
  • Scoops

Nervös hund som attackerar

Mimmla skrev 2016-07-25 22:41:23 följande:
    Ska jag vara ärlig så har jag inget bra svar. Vi har tränat och jobbat med honom och varje gång tänkt att "NU, kanske vi kan få slippa detta". Han har ju inte bitit hål eller så, men det hjälper inte, jag känner mig inte trygg med denna hund och så har jag aldrig kännt tidigare. Tänker hela tiden att vi borde kunna träna bort detta beteende men det börjar kännas hopplöst! Som jag skrev, vi har kommit till den punkt där vi känner att det räcker, även om det känns hemskt att behöva erkänna det...
    Klart man kan träna bort det. Frågan ni behöver ställa er är om ni är beredda att lägga den tid som det kommer att ta...med barn i familjen skulle jag säga nej - det kommer krävas för mycket tid som ni istället bör lägga på era barn.
    Prova att omplacera hunden till någon utan barn?
  • Scoops
    Mimmla skrev 2016-07-25 23:01:42 följande:
    Tack! Det är exakt så jag tänker. Vi har en liten kille som inte kan förväntas tänka på hur han uppför sig kring hunden i varje situation och detta gäller naturligtvis även hans kompisar. Ett par av dem är med rätta rädda för hunden nu och detta gör i sin tur hunden osäker. Vi kan inte lägga all fritid på hunden för vi måste självfallet hinna med barnens fritidsintressen och läxor i första hand. Jag älskar djur och har haft olika djur i hela mitt liv, men de går INTE före människorna i mitt liv och det känns som att hunden redan tagit för mycket av vår tid och att vi just nu styr upp det mesta runt honom.

Självklart tar en hund mycket tid, men det ska ju vara på ett positivt sätt. Barn ska lära sig att ta hänsyn till djur och det är våra barn vana vid. Äter hunden eller sover ska den få vara ifred. Hunden ska få komma ut regelbundet och få vettig sysselsättning och stimulans men familjen ska inte behöva avstå ifrån umgänge och aktiviteter p.g.a. hunden. Där tar liksom glädjen slut...

Vi har funderat på omplacering som alternativ.
    Ni kan ju alltid skaffa en hund senare när barnen är äldre? Kanske låta dem ha smådjur själv så småningom? :) Det kan vara så enkelt att hunden inte passar i er familj bara och det är inget farligt eller skämmigt i det.
Svar på tråden Nervös hund som attackerar