• Sabiinan

Förhöjt sköldkörtelvärde

Har nu påbörjat infertilitetutredning.

Tog blodprov förra veckan och fick nu hem papper att min ämnesomsättning ser bra ut men mitt sköldkörtel värde är något förhöjt.

Vad innebär nu detta? Någon som har vart med om detta?

• Svar på tråden Förhöjt sköldkörtelvärde
  • 82sjo

Jag har precis börjat äta medicin mot min sköldkörtel hade för höga värden vid senaste proverna

Äter levaxin 25 mg gjort i ca två veckor, tycker redan jag blivit piggare o mitt huvud känns inte tungt längre, det va dem två tydligaste tecknen jag hade men man kan ha många saker

• Sabiinan
    82sjo skrev 2016-07-26 20:44:50 följande:

Jag har precis börjat äta medicin mot min sköldkörtel hade för höga värden vid senaste proverna

Äter levaxin 25 mg gjort i ca två veckor, tycker redan jag blivit piggare o mitt huvud känns inte tungt längre, det va dem två tydligaste tecknen jag hade men man kan ha många saker

Okej för jag är väldigt trött, har jätte svårt att komma upp på morgonen, väldigt sur/grinig och lite överviktig kanske man kan säga. Jag bara funderar på om det är så att provet visar förhöjt är det så att jag kanske måste börja äta levaxin då? Eller hur fungerar det?
  • 82sjo

Jag fick förhöjt på ett prov taget i juni o då ringde läkaren o vi bestämde att jag skulle ta nya om två veckor o det va oxå förhöjt så då skrev hon ut levaxin så kan vara så att du behöver börja äta det

• KimLoe

Jag fick veta att jag hade förhöjt värde i v 22 (är i slutet av v 26 nu) och började med levaxin 75mg direkt, nya prover om 1v för att se om dosen behöver justeras.

Sen tas prover regelbundet tills förlossning (på mig iaf) och sen tas nya prover 8-12v efter förlossning för att se om jag fortfarande behöver äta det!

• Sabiinan

Okej! Själva grejen är att jag fått 4 missfall och när man läser om sköldkörteln så kan det ju påverka att man får missfall. Villet fått mig att tro att jag kankse aldrig kan få behålla ett barn, men om jag nu får levaxin och min kropp kanske återgår till det som är 'normalt' så kanske det går att behålla bäbisen. Det har alltid varit vecka 8 också. Som jaf känner nu så skulle inte jag bli varken glad eller ledsen om jag blev gravid med tanke på missfallen om ni förstår hur jag menar. Det känns lite hopplöst. Men färhoppningsvis kanske det är min sköldkörtel som spökat med mig

• KimLoe

Troligtvis sätter de in en låg dos levaxin, det är ju det vanligaste vid förhöjda tsh-värden.

Och förhoppningsvis kommer det leda till en graviditet:)

det låter tufft, och det är ju bra att det har påbörjats en utredning!

Håller tummarna!

• Sabiinan

Väldigt skönt att få svar! Mitt tsh värde låg på 3,5.

Ja väldigt tufft får jag lov att säga.

Jag hoppas på detta :)

• 82sjo

Fast 3,5 är inte högt allt under 4 säger de är normalt, mitt låg på 5,6 nu när jag fick medicin

• Sabiinan
    82sjo skrev 2016-07-29 14:38:30 följande:

Fast 3,5 är inte högt allt under 4 säger de är normalt, mitt låg på 5,6 nu när jag fick medicin

Okej okej. Jag fick levaxin ändå för det var något förhöjt även det andra provet. Får se vad dom säger sen!
Svar på tråden Förhöjt sköldkörtelvärde