• Tvimamma

Min oro

Förlåt men måste få skriva av mig lite för det känns som att jag är ensam i detta.

Fick missfall för en tid sedan som upptäcktes i v 11. Nu har hi blivid geavida och är i v 5+6. Har symtom som kissnödighet, trötthet och spända bröst. Har även ett konstigt tryck över livmodern men det kanske är bara normalt. Varjr gång jag går på toa har jag inre panik för jag tror att jag ska få missfall igen vilket jag inte vill för varken jag eller min man orkar inte med fler missfall. Innerst inne är jag jättenervös och känner att jag är kanske orolig i onödan. Är det bara jag som känner så efter ett missfall??

Försöker träna men tänker på att det kanske blir missfall så jag "glömmer bort" att träna. Försöker också äta normal. När jag ändå är ärlig så har jag övervikt.. väger 101 kg och har alltid plågats av min vikt.

• Svar på tråden Min oro
  • Tvimamma

Förra graviditeten "boade" jag väldigt tidigt och försöker onte göra det denna gången. Det lilla knyttet som jag har i magen är redan väldigt älskat.

• Charlotte N

Din oro är såklart helt normal. Trycket över livmodern är också normalt, drar och spänner mycket där i perioder när man är gravid.
    I vecka 11 har man investerat mycket tid i sin graviditet och självklart är det tungt med missfall då. Att du fick missfall den gången ökar dock inte risken för att det ska hända igen. Försök ta en dag i taget, även om det är väldigt svårt, och varmt lycka till. Håller tummarna!

• Tvimamma

Tack för ditt svar. Försöker ta en dag i taget. Försöker låta bli att tänka på allt och kolla på saker.

• Cyanea

Jättetråkigt med missfall tidigare. Men tänk på att detta är en helt ny graviditet. Det gör säkert inte mycket med oron, den kommer säkert ligga kvar både länge och väl, men det som hände förra gången har inget att göra med denna gång. 

Det finns extremt få saker du kan göra som skulle kunna framkalla ett missfall. Du kan träna precis hur mycket eller lite du vill - det gör ingen som helst skillnad. Ät som du vill (förutom vissa mediciner och droger). Ett livskraftigt embryo stannar kvar nästan oavsett vad du gör, annars hade det ju funnits fler metoder att framkalla abort om man inte ville ha barnet. 

Så försök så att släppa oron så gott det går. Du är väntar barn :) Lycka till!

Svar på tråden Min oro