• erviso

Bebis 3 månader skriker vid amning

Min snart tre månader gamla dotter börjar ibland storskrika efter att hon har ammat ett tag, det händer inte alltid, men tillräckligt ofta för att jag ska undra vad det rör sig om. Allt verkar först frid och fröjd och hon äter och är nöjd, sedan plötsligt släpper hon bröstet och börjar skrika och är jättemissnöjd. Testar att byta bröst och då är hon nöjd ett litet tag och börjar sedan skrika igen. Tänkte först att hon inte fick i sig tillräckligt men ibland när hon släpper bröstet och börjar skrika så har det bokstavligen sprutat ut så det borde inte vara problemet... Har varit såhär i ett par veckor nu. Frågat på bvc men de hade ingen förklaring. Har testat att ge henne nappen när hon börjar skrika och då tystnar hon ofta. Hm, funderar om det kan vara så att hon bara vill snutta och blir upprörd för att det kommer mjölk?   
    Någon annan som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Bebis 3 månader skriker vid amning
  • MammAmma

Min äldsta betedde sig likadant vid bröstet, det berodde på överproduktion och för kraftig utdrivningsreflex, vilket gjorde att han fick i sig mycket s.k förmjölk och mjölken kom för fort så han fick kippa efter andan och svalde därför luft. Han fick magknip helt enkelt. Blockamning rådde bot på problemet på några dagar. Har dock haft samma beteende vid bröstet av motsatt skäl också, under ökningsperioder har de blivit frustrerade för att mjölken kommit för sakta och inte varit tillräckligt mycket. Intensivamning med många 'bröstbyten' och mycket vätska för min del, rättade till det efter ett dygn eller två.

• ulliiz

Min gjorde lika, de gick över efter ett par veckor.

Kan också vara som ovan skriver att du har väldigt hög produktion. Testa att pumpa ur lite innan du ammar.

Annars kanske hon är känslig mot laktos och får ont i magen?

• Aileen Allannah

Inget ovanligt bland tremånaders, de är generellt lite struliga vid maten, utan att något är fel. Det kommer ge med sig.

• erviso

Tack för svar! Tror nog på det sista, att det bara är lite allmän strulighet. Handlar inte om att det är för mycket mjölk, för de gånger det är så mycket att det kommer för snabbt och hon får i sig för mycket för fort (t ex på natten när hon inte ätit på några timmar) så brukar hon bara hosta till lite och fortsätta. När hon börjar gråta vid bröstet så har hon ofta ammat ett tag redan, så även om det finns gott om mjölk så är det inte jättehögt tryck.
    Nu har jag gjort så att jag antingen växlar till andra bröstet (dvs växlar fram och tillbaka) så fort hon blir ledsen och till slut nöjer hon sig, eller så testar jag att ge henne nappen och ibland nöjer hon sig med den (gissar att hon då bara har nåt snutt-behov...)

Svar på tråden Bebis 3 månader skriker vid amning