• CinnamonGirl

Bättre operativsystem

Jag kör Windows 10 på båda mina datorer, en stationär inköpt i december 2015 och en bärbar inköpt i juni 2015. De är jättesega, och det borde de inte vara när de är så pass nya. Har inte laddat ner så mycket program, appar eller annat som kan störa.

Nu funderar jag på om jag ska installera nåt annat system på den bärbara, bara för att testa. Det enda kravet jag har är att det ska gå att köra Office. Jag är van med de programmen och eftersom jag ska börja plugga är det smidigast att ha iaf Word, eftersom mycket ska lämnas in digitalt och det brukar vara problem om man lämnar in andra format än just Word.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Bättre operativsystem
  • sportpappa

Börja med att återställa dina datorer så att de inte har några program installerade och se om de fortfarande är sega.
    Hur stort arbetsminne (RAM) har du? Rekommenderat minimum nu är 8 GB.
    Du bör också ha ha några GB ledigt utrymme på dina hårddiskar.

Office-paketet går att köra på Windows och Mac så det är alternativen. Det går iofs att köra på Linux också, men kräver lite mer jobb innan det fungerar. Googla på hur du gör om du väljer det alternativet.

Inlämningar bör göras i ett mer portabelt format som pdf och de flesta program klarar idag av att spara som pdf. Om inte så kan man installera en pdf-skrivare. Det låter märkligt att de skulle kräva inlämning i Word-format. Det är ett kraftigt varningstecken om inlämningar ska vara i Word.
    Jag hade valt att köra allt på Google Drive. Då slipper du många problem. 

• MrFahrenheit

Det ingen köpare i dagens läge ens frågar sig när de köper en dator, är vilken typ utav grafikkort som datorn har när man köper den.

Vad skiljer en medioker dator ifrån en bra dator? Jo, grafikkortets beräkningskapacitet, samt bandbredden mellan processorn och RAm och GPU:n osv...

Varje gång man går in i en affär och köper en dator så betalar man överpriser, precis som när man lämnar in bilen på service... 

En vis man sa en gång ingenting
  • driver28

Om datorerna är så pass moderna ska de kunna köra Windows 10 utan problem och levererades förmodligen med det? Systemkraven för Windows 10 är annars samma som för Windows 7 och faktum är att de flesta maskiner går bättre med Windows 10 än 7 med rätt drivrutiner till kringutrustning och nätverk/grafik/chipset. Se till att ha installationsmedia för alla eventuella program du behöver använda och kör Windows 10 inbyggda funktion för att återställa datorn. OBS!! Ta backup på dina filer först!

Sedan installera bara de program du behöver.

• Noname00

Vad är det som går segt?
    Om det är allt så borde en återställning hjälpa, är det bara när du surfar på internet så kan det vara någon plugin som ligger och drar resurser.

• hejnina
    sportpappa skrev 2016-07-28 20:52:55 följande:

Det är ett kraftigt varningstecken om inlämningar ska vara i Word.

Jag hade valt att köra allt på Google Drive. Då slipper du många problem. 

På vilket sätt är det ett kraftigt varningstecken? Det är nog det absolut vanligaste att man lämnar in i word. I min utbildning ingår att undersöka olika digitala hjälpmedel med allt vi skriver ska lämnas in i word i slutändan. I en kurs testade dom ett annat system, mest för att det skulle underlätta för peer reviews, men det blev en total flopp och nästa gång kursen gick var det word som gällde igen.
  • sportpappa
    hejnina skrev 2016-07-28 23:30:19 följande:
    På vilket sätt är det ett kraftigt varningstecken? Det är nog det absolut vanligaste att man lämnar in i word. I min utbildning ingår att undersöka olika digitala hjälpmedel med allt vi skriver ska lämnas in i word i slutändan. I en kurs testade dom ett annat system, mest för att det skulle underlätta för peer reviews, men det blev en total flopp och nästa gång kursen gick var det word som gällde igen.
    En utbildning bör vara så systemoberoende som möjligt såvida det inte är en utbildning i just Windows eller Word. Att mer eller mindre utestänga vissa operativsystem är fruktansvärt trångsynt och tyder på teknisk okunskap. Jag hade ifrågasatt såna krav.

Jag ser allra helst att man använder en webbaserad läroplattform med stöd för de funktioner man behöver. PDF och TXT är andra format som alla klarar av.
    Annars fungerar Google Drive ruskigt bra när flera personer ska arbeta med samma dokument, redigera, kommentera m.m. Google Drive klarar av att spara ner till DOC så om man av någon outgrundlig anledning vill ha det så kan man konvertera dokumentet.
  • hejnina
    sportpappa skrev 2016-07-29 11:48:20 följande:

En utbildning bör vara så systemoberoende som möjligt såvida det inte är en utbildning i just Windows eller Word. Att mer eller mindre utestänga vissa operativsystem är fruktansvärt trångsynt och tyder på teknisk okunskap. Jag hade ifrågasatt såna krav.

Jag ser allra helst att man använder en webbaserad läroplattform med stöd för de funktioner man behöver. PDF och TXT är andra format som alla klarar av.

Annars fungerar Google Drive ruskigt bra när flera personer ska arbeta med samma dokument, redigera, kommentera m.m. Google Drive klarar av att spara ner till DOC så om man av någon outgrundlig anledning vill ha det så kan man konvertera dokumentet.

Ja vi jobbar mycket i google drive och jah känner till dess fördelar men våra examinatorer vill som sagt ha in ett worddokument och jag tror verkligen att det är det allra vanligaste.
  • snedtak
    hejnina skrev 2016-07-29 11:59:45 följande:
    Ja vi jobbar mycket i google drive och jah känner till dess fördelar men våra examinatorer vill som sagt ha in ett worddokument och jag tror verkligen att det är det allra vanligaste.
    Det är säkert vanligt att använda Word vid inlämningar, men att ha det som ett krav låter bara konstigt. PDF tycker jag är bäst för då kan studenterna använda i princip vilken ordbehandlare/annat verktyg de vill och lämna in i PDF-format. På min utbildning var Word inte vanligast utan användes nog av under 10% (Word är värdelöst på att smart hantera matematiska formler) och en kompis som läste en mer designinriktad utbildning använde InDesign under arbetet då layouten alltid var en viktig del, men även hon lämnade in i PDF-er.
  • Aniiee
    snedtak skrev 2016-07-29 13:58:21 följande:
    Det är säkert vanligt att använda Word vid inlämningar, men att ha det som ett krav låter bara konstigt. PDF tycker jag är bäst för då kan studenterna använda i princip vilken ordbehandlare/annat verktyg de vill och lämna in i PDF-format. På min utbildning var Word inte vanligast utan användes nog av under 10% (Word är värdelöst på att smart hantera matematiska formler) och en kompis som läste en mer designinriktad utbildning använde InDesign under arbetet då layouten alltid var en viktig del, men även hon lämnade in i PDF-er.
    Dessutom, om man är så teckniskt osvavy att man inte kan högerklicka på ett dokument och välja "öppna i word" om det är den ordbehandlare man själv vill använda så måste jag ifrågasätta varför de inte vill ha de handskrivet på a4 med 0,5p blå bläckpenna....

Det spelar ju 0 roll nuförtiden vilken ordbehandlare man använder och vilket filformat det har. Jag öppnar ju till och med pdf-filer i word ibland.

Huh. Look at that.....
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Noname00

Vilka operativsystem stänger man ut?
    Det finns knappt ett os som inte har en applikation som klarar av att läsa word och pdf-filer.
  • Noname00
    hejnina skrev 2016-07-29 11:59:45 följande:
    Det är knappast ett problem vare sig du kör Windows, Mac eller Linux.
  • EnAnonumius
    När jag studerade för 9 år sedan så hade jag operativsystemet Linux-Gentoo i min dator.
    Gick utmärkt fast kravet var att man skull lämna in i .doc (Wordformat som många kallar det). Hade OpenOffice, och kunde spara ned det i .pdf och/eller i .doc. 
    Finns även os-emulatorer Linux så man kunde köra "windows och/eller Mac program".
    Skall man ta OpenOffice och LiberOffice så är dessa två program något som finn för både Linux, Mac, Windows.

Så jag känner inte igen mig i ditt påstående, om att det skulle vara trångsynt och "tekniskt okunnigt", att de begär att man skall spara i "Wordformat" (som många kallar det för). Snarare så är det okunnigt tekniskt och trångsynt att utgå från att man inte kan som användare lära sig kunskaper om OS och OS specifika program av vad de klara av att göra och vilka format dessa kan spara i.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Noname00 skrev 2016-07-29 23:53:13 följande:
    Det är knappast ett problem vare sig du kör Windows, Mac eller Linux.
    Precis.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Bättre operativsystem