• annkiel

    Min dotter som aupair... Vad packa?

    Min dotter ska åka som aupair till usa i vinter. Någon som har erfarenhet och vet vad man inte får glömma att packa. Saker som man vill ha med och som inte går att köpa i usa?

  • Svar på tråden Min dotter som aupair... Vad packa?
  • Babyfeber

    Det mesta går ju att köpa där så det är väl främst personliga grejor. Äter hon medicin kan det vara bra att hon har så hon klarar sig första tiden.
    Tänk på att elgrejer som hårfön, plattång osv måste användas med adapter och fungerar då inte lika bra så det är bättre att köpa på plats om pengar finns.

  • IsDimma

    Osthyvel?
    Adaptrar till diverse elektronik hon tar med.

    Det jag saknade mest var ätliga saker, knäckebröd, Kalles kaviar, chips och choklad bland annat. Men jag bodde och arbetade på Irland där reglerna inte är fullt lika stränga så mina föräldrar skickade ett stort packet med det. Men det funkar knappast till USA.

  • Babyfeber
    IsDimma skrev 2016-07-28 11:45:23 följande:

    Osthyvel?
    Adaptrar till diverse elektronik hon tar med.

    Det jag saknade mest var ätliga saker, knäckebröd, Kalles kaviar, chips och choklad bland annat. Men jag bodde och arbetade på Irland där reglerna inte är fullt lika stränga så mina föräldrar skickade ett stort packet med det. Men det funkar knappast till USA.


    Godis, chips, dippmix och liknande är inga problem att skicka till USA :) har själv bott där och fått det skickat.

    Har man Ikea nära finns kaviar att köpa där :)
  • Druttmina

    Frågan är också vad hon INTE ska packa. En dotter till min mammas vän packade ner p-piller för ett helt år. Hon fick vända i tullen och åka hem igen då hon inte blev trodd på att hon skulle vara turist 3 mån..

  • MNLU
    annkiel skrev 2016-07-28 11:19:29 följande:
    Min dotter ska åka som aupair till usa i vinter. Någon som har erfarenhet och vet vad man inte får glömma att packa. Saker som man vill ha med och som inte går att köpa i usa?
    Hur länge ska hon vara borta?
    I princip allt går att köpa där borta. Skulle vara mediciner och liknande som kan vara bra att se till att man har.
    Jag skulle ändå tänka "less is more" och försöka spara lite plats i väskorna eftersom det antagligen blir lite shopping där borta.
    Svensk mat/godis brukar många sakna, men det finns att köpa på många ställen, bla IKEA.
    Druttmina skrev 2016-07-28 12:22:40 följande:
    Frågan är också vad hon INTE ska packa. En dotter till min mammas vän packade ner p-piller för ett helt år. Hon fick vända i tullen och åka hem igen då hon inte blev trodd på att hon skulle vara turist 3 mån..
    Men nu ska ju ts dotter antagligen vara borta lite längre och hon är dessutom inte borta en kortare tur som turist.
    Att dom inte trodde din vän skulle vara turist i 3 månader är i sig inte så konstigt eftersom dom i usa generellt inte har lika lång semester att ta ut som oss så en 3 månaders semester är rätt extraordinärt och om hon dessutom packat p-piller för 4 gånger den tiden så blir det ju så klart misstänksamt.
    När jag var 2 mån i USA på semester så var det många som reagerade över "den extremt långa ledigheten" och trodde jag var snorrik.... jag hade dessutom 2 extra kartor med piller och det var inga konstigheter i tullen. (tar alltid med mig extra i olika väskor om jag reser eftersom jag är rädd att tappa bort någon karta om jag blir av med väska eller liknande.)


  • elyse

    Adress till närmaste ambassad/Svenska kyrkan på papper. Man vet aldrig när man kan behöva det.

  • Babyfeber
    nevermind skrev 2016-07-29 21:48:56 följande:

    Saltlakrits!!! Fanns inte i England i alla fall, vet inte hur det är i USA.


    Samma i USA :(
  • krompa

    Tvål, deo och schampo till första veckan, man har inte tid att köpa sånt. När jag åkte var vi hela första veckan på ett campus som inte hade några affärer öppna (lovtider) och jag fick låna av en annan tjej. 

    Köp med bilgodis och choklad till värdfamiljen, vanlig lakrits är bra att ha till sig själv då de flesta amerikanare inte gillar det...

    Dalahästar eller älgsouvenirer är också bra att ha med sig  =)

Svar på tråden Min dotter som aupair... Vad packa?