• MNLU

Min dotter som aupair... Vad packa?

annkiel skrev 2016-07-28 11:19:29 följande:
    Min dotter ska åka som aupair till usa i vinter. Någon som har erfarenhet och vet vad man inte får glömma att packa. Saker som man vill ha med och som inte går att köpa i usa?
    Hur länge ska hon vara borta?
    I princip allt går att köpa där borta. Skulle vara mediciner och liknande som kan vara bra att se till att man har.
    Jag skulle ändå tänka "less is more" och försöka spara lite plats i väskorna eftersom det antagligen blir lite shopping där borta.
    Svensk mat/godis brukar många sakna, men det finns att köpa på många ställen, bla IKEA.
    Druttmina skrev 2016-07-28 12:22:40 följande:
    Frågan är också vad hon INTE ska packa. En dotter till min mammas vän packade ner p-piller för ett helt år. Hon fick vända i tullen och åka hem igen då hon inte blev trodd på att hon skulle vara turist 3 mån..
    Men nu ska ju ts dotter antagligen vara borta lite längre och hon är dessutom inte borta en kortare tur som turist.
    Att dom inte trodde din vän skulle vara turist i 3 månader är i sig inte så konstigt eftersom dom i usa generellt inte har lika lång semester att ta ut som oss så en 3 månaders semester är rätt extraordinärt och om hon dessutom packat p-piller för 4 gånger den tiden så blir det ju så klart misstänksamt.
    När jag var 2 mån i USA på semester så var det många som reagerade över "den extremt långa ledigheten" och trodde jag var snorrik.... jag hade dessutom 2 extra kartor med piller och det var inga konstigheter i tullen. (tar alltid med mig extra i olika väskor om jag reser eftersom jag är rädd att tappa bort någon karta om jag blir av med väska eller liknande.)

Svar på tråden Min dotter som aupair... Vad packa?