Hur skriva förlossningsbrev inför planerat snitt?
Ska få sövt planerat snitt men vet inte hur jag ska skriva mitt förlossningsbrev.?
Vill ha det detaljerat men ingen roman heller..
Så vad skriver man? Hur?
Ska få sövt planerat snitt men vet inte hur jag ska skriva mitt förlossningsbrev.?
Så vad skriver man? Hur?
Varför måste du skriva något överhuvudtaget? Om det nu är något som känns viktigt är det väl bara att skriva ner det? Jag ska också få planerat snitt men kommer inte att skriva någonting.
Varför måste du skriva något alls? Jag vet inte ens vad som skulle kunna ingå ett sånt förlossningsbrev... sjukhuset har ju garanterat rutiner kring hur ett snitt under under GA går till... På samma sätt som de har rutiner kring en höftledsoperation eller andra elektiva procedurer. Det är ju inte alls samma sak som en vaginal förlossning.
Så vad skriver man? Hur?
Förlossningsbrev är nog nåt som lever kvar på nåt vis men som sällan spelar nån större roll. Det är nog mest för att en orolig mamma ska kunna få ner vad denne känner men i verkligehetn är det nog makalöst svårt att hålla koll på sånt där. Säg att man har 20 förlossningar en dag, ska man ha 20 personers önskemål i huvudet då? Eller läsa det direkt innan förlossning?
Jag skrev inget sånt. Trodde det bara var för vaginala förlossningar om man skulle ha ngt speciellt önskemål:)
Förlossningsbrev är nog nåt som lever kvar på nåt vis men som sällan spelar nån större roll. Det är nog mest för att en orolig mamma ska kunna få ner vad denne känner men i verkligehetn är det nog makalöst svårt att hålla koll på sånt där. Säg att man har 20 förlossningar en dag, ska man ha 20 personers önskemål i huvudet då? Eller läsa det direkt innan förlossning?
Jo men det jag menade var ju att i dagens samhälle finns det ingen plats för nå förlossningsbrev. Det kan ju vara nåt man skriver för att man vill diskutera en sak med tex barnmorska men om man har rena önskemål om något, ska man då be alla som ev ska befinna sig i rummet att läsa det? Vem ska hålla reda på vad? Det är ju liksom ohållbart med personal som fläktar mellan tre fyra mammor att hålla koll på sånt här. Alltid är det väl nån som ögnar igenom ett dylikt brev lite snabbt men bur många kan vittna om att det blev som man ville?
Som bm säger jag också att vi inte behöver sådana, ofta hinner man inte läsa dom o som nån skrev - 10 patienter o 10 brev med diverse önskemål. Många sk normala önskningar o funderingar är sådant som genomförs dagligen utan brev o dom mest högtflugna önskemålen är sådana som inte går att genomföra o personen som skrivit dom inte förstår innebörden i sjukhusets rutiner mm. Bäst är att ha en dialog med skötande bm när man är på G, där o då. Samt att FÖRSTÅ att allt inte går att genomföra o situationerna lever o kan ändras tvärt o snabbt. Vi förväntar oss inga "brev", iom ett kejsarsnitt än mindre för som bm har du inget (i princip) att säga till om i op-salen för det är inte alls ditt revir utan op-personalens med sina system o upplägg o DOM har aldrig tid att börja läsa/se på nåt brev för där är det action 24h. Kom o föd open-minded o lita på oss så går det bra, då blir det heller inte nån besvikelse att älta om/då det inte går som man hoppats. Lycka till.
Lita på personalen. Det är att betrakta som en bukoperation och du ska dessutom vara sövd, de följer sina rutiner. Det jag tyckte var viktigt var att barnet hade egna kläder och inte landstingets men det bestämde jag tillsmmans med min man. Det var i och för sig tur eftersom personalen började tjata och argumentera om att bäbisen skulle ha deras kläder. Viktigast är väl att du pratar igenom saken m din partner och sen anpassar dig utifrån de förutsättningar som är. Lycka till.
Födde min son med sövt kejsarsnitt. Jag skrev inget brev men på inskrivingsamtalet så pratade jag om de önskningar jag hade. Att sonen skulle vara naken och invirad i en filt när jag kommer till rummet, det var jätteviktigt för mig. och att de i mån av tid skulle göra foton som jag kunde titta se på uppvaket. Ville också att de skulle vänta med att väga och mäta tills jag var med.
Personligen har jag aldrig förstått grwjen med förlossningsbrev. Risken är att det skapar förväntning att ALLT ska ske enligt mitt/kvinnans önskemål.
Har fött 3 barn utan minsta brev, har haft fantastiska förlossningar tre gånger. Hade jag sjåsat upp dem för mycket i förväg, och alla eventualiteter - så tror jag att jag analyserat för mycket innan för att de skulle bli så bra som de blev
Födde min son med sövt kejsarsnitt. Jag skrev inget brev men på inskrivingsamtalet så pratade jag om de önskningar jag hade. Att sonen skulle vara naken och invirad i en filt när jag kommer till rummet, det var jätteviktigt för mig. och att de i mån av tid skulle göra foton som jag kunde titta se på uppvaket. Ville också att de skulle vänta med att väga och mäta tills jag var med.
Men alltså- FOTON!?! Kunde inte din kille eller tjej fixa foton? Sjukvårdspersonalen kan väl inte användas som service-nickedockor när de ska sköta en operation/förlossning? Utgår ifrån att de har annat att göra när de oftast sköter flera snitt på rad, och flera förlossningar samtidigt....
Ja, det är olika. Min väninna kunde inte ha nålar i en arm så för henne blev det annorlunda än vad hon hade hoppats på. Och vid mitt snitt erbjöd sig en ur OPlaget att lite snabbt ta några bilder från en annan vinkel än min man som stod vid huvudändan. Det är i bland tillfället som gör det, det är svårt att förutse. Jag förstår din känsla samtidigt som det är en operation med medicinska rutiner. Vad tänker du nu, TS, efter lite olika svar?
Men alltså- FOTON!?! Kunde inte din kille eller tjej fixa foton? Sjukvårdspersonalen kan väl inte användas som service-nickedockor när de ska sköta en operation/förlossning? Utgår ifrån att de har annat att göra när de oftast sköter flera snitt på rad, och flera förlossningar samtidigt....