Inlägg från: aleydis |Visa alla inlägg
  • aleydis

Problem med barn

Att bli förälder är omvälvande- och småbarnstiden är en tuff period för många par. Min tanke när jag läser är att du måste närma dig ditt barn känslomässigt och inte bara intellektuellt. Alltså, känslan av att hålla ett nyfött barn i famnen, hur känns det för dig? Känslan av när barnet ler mot dig eller sträcker sig mot dig.

Det som jag blev förundrad över när jag fick barn är hur fantastiskt det är att följa utvecklingen- hur barnet förstår saker, lär sig nya saker, lär sig kommunicera. Och så tänker jag att framöver kommer du ju kunna dela dina intressen med barnet, gå på museer, lära hen att spela schack osv. Alla är inte "småbarnstypen", och visst är det en krävande tid. Men tänker att man kan inte kasta bort hela framtiden med sitt barn och sambo för att det är jobbigt i början. Viktigt också att hitta en balans med egna intressen så att du får utrymme för mer intellektuell stimulans också. Tänker på när ditt barn är i 4-årsåldern pch frågar "varför" om allt, hur ni kan utforska faktaböcker om rymden, googla osv. Jag tycker man lär sig mycket om barm, deras oformade sätt att tänka och vilja att utforska.

• aleydis

Om du vill närma dig barn ur ett intellektuellt perspektiv skulle jag läsa böcker om barns utveckling, för att förstå hur fantastiskt det är med barns utveckling.

Att vara förälder är ovillkorlig kärlek, att alltid ställa upp. Men visst får man mkt tillbaka! Det verkar som att du inte kan uppskatta ditt barns vilja att samspela med dig.barn är kompetenta och sociala varelser. Kärlek är att ge- och inte bara att få tillbaka.

Men det känns som att något gått fel med anknytningen, du känner inte känslomässig tillhörighet till barnet.

• aleydis
    voxel10 skrev 2016-07-31 11:41:49 följande:
    Anser du att idén är orimlig? Varför i så fall?

Det skulle vara en "internatförskola" från födseln. Detta är inget jättesteg från de skolformer vi har i dag.

Föräldrarna skulle slippa ta ledig från arbetet. Alla barn skulle få samma förutsättningar.

Varför är det okej att göra något liknande med gamla människor men inte med unga? Jag kanske kan svara på det själv; de gamla är ingen framtidsinvestering för samhället och kan därför betraktas som enbart en kostnad. Barnen är däremot en satsning på framtiden och bör ha mera resurser. Men då är frågan om barnen verkligen får mera resurser genom att föräldrarna tar hem barnen på kvällar och helger?

Visst, det skulle kosta mycket för att driva en sådan "internatförskola". Men vi skulle spara mer i jämförelse med all föräldraledighet och den enorma störning det orsakar i samhället.
    Om nu detta ens är seriöst menat. Om du nu är så rationell kan du ägna all den tid du har att läsa intellektuellt stimulerande saker på att läsaromröstning barns utveckling. För att utvecklas behöver barn fysisk och mental kontakt och anknytning. Det är lika viktigt som mat och fysiska behov, utan anknytningen dör vi. Läs på om barnhemsbarn och deras fysiska och psykiska utveckling. Barn behöver så mycket mer än den fysiska omvårdnaden- de behöver den "orationella" kärleken, som är det mest rationella.
Svar på tråden Problem med barn