Inlägg från: voxel10 |Visa alla inlägg
  • voxel10

Problem med barn

Att skaffa barn verkar mest handla om att acceptera att man ska må dåligt, sätta sig själv i sista hand och helt enkelt stå ut. Inställningen är att det är rätt att offra sig själv. Tycker det är en destruktiv inställning som inte skulle behöva existera.

Man ska ha rätt att sätta sig själv, sitt arbete och sin relation i första hand. Barnen får anpassa sig. Man skulle kunna utveckla konceptet med skolor (barnhem). Då kan professionell personal (till skillnad från föräldrar) arbeta med att ta hand om barnen på heltid, baserat på vetenskapliga och beprövade metoder. Tror det skulle bli betydligt mera effektivt och minska onödigt lidande för både barn och föräldrar.

Föräldrarna skulle kunna välja inriktning på omsorgen beroende på vilken sorts människa de vill tillföra till samhället. Detta kan privatiseras för att få konkurrens och spridning. Vid en ansökan skulle föräldrarna exempelvis kunna kryssa i att de vill forma en individ som platsar i en viss yrkesgrupp. Någon måste ändå ta hand om barnen och det blir alltid mera effektivt med massproducerad omsorg. Vi gör så med våra äldre numera. Det finns få som orkar ha sina gamla dementa föräldrar boendes hos sig utan man sätter dem på ett hem för bästa effektivitet och vård. Och redan i dag gör vi så med våra barn i det stora hela. De spenderar nog mera tid i förskola och skola än hemma. Varför inte bara ta steget och låta de vara där på heltid?

Men det tar nog väldigt många år innan denna insikt kommer till gemene man. Då känslor och traditioner ofta hämmar utvecklingen.

Om det fanns ett sådant företag så skulle jag gärna betala för att dess personal skulle ge min son en intressant uppväxt. Jag tror inte att exet är kapabel till det. 

• voxel10
    glutten skrev 2016-07-30 22:46:27 följande:

PS: Jag har själv inga egna barn, av en miljon olika skäl. Några av de skälen är just att jag inte har NÅGON som helst lust att förändra hela mitt liv och under väldigt många års tid agera ständig servicepersonal åt en minimänniska som är helt hjälplös utan mig. Så det är inte så att jag inte fattar dina känslor inför situationen. Men det är märkligt att du inte kunde räkna ut det med lilltån innan ni faktiskt skaffade barn, och det är ganska förskräckligt att du inte bara kan säga "ok, jag har misslyckats, och mitt ex och mitt barn kommer att få leva med min otillräcklighet resten av livet". Istället sitter du och rättfärdigar ditt val utifrån hur rationell du är, att du ändå vet vad du vill ha ut av livet och att det blir bäst såhär för alla. Det låter onekligen som att ditt barn kommer att må bättre utan dig som närvarande pappa, eftersom du uppenbarligen inte klarar att se bortom dina egna behov, men du verkar ju inte på något sätt se hur sorgligt det är att du bara försvinner ur barnets liv och att du inte tar ansvar för den situation du har skapat. Har du generellt en väldigt låg självkänsla i bemärkelsen att du inte tror att du spelar roll för andra människor?

Jodå, erkänner gärna att jag gjorde ett stort misstag. Anser att det var mitt livs största misstag att skaffa barn. Misstaget gjorde jag på grund av att jag styrdes av mina känslor för mitt ex.

Barnet är runt 1-2 år.
  • voxel10
    Modern är kärleksfull, ja. Men är kärlek och känslor verkligen den bästa utgångspunkten för att fatta bra beslut? Det brukar inte vara det inom andra områden.
  • voxel10
    konichiwa skrev 2016-07-30 23:18:34 följande:

Du verkar ju på det hela taget nöjd med ditt liv med katterna. Gott så.

Ja, jag försöker och det ser faktiskt ljust ut. Tackade precis nej till sex, exempelvis.Jag vill inte ha det behovet längre, det ska bort. I stället för att ha en ointressant och känslostyrd tjej här så har jag skaffat mig nya intressen och har ett mycket mera aktivt liv. Det handlar bara om att tycka om sig själv och trivas med sina egna tankar. Och strunta i alla normer och våga vara sig själv.

Och det blir nog ännu bättre nu när semestern äntligen är slut och jag kan börja jobba ordentligt. Katterna får uppfylla mina gos-behov. Kollegorna och arbetet får stå för det sociala livet. För personlig utveckling och prat om känslor blir det lite forum såsom detta. Även om jag ska försöka minimera det, då det också är ganska ointressant i förhållande till mycket annat.

Tror att detta liv kommer passa mig bra.
  • voxel10
    Anonym (Så kan det vara) skrev 2016-07-30 23:25:33 följande:
    Gjorde man en utredning fanns det misstankar om något utöver det vanliga. Sen är diagnoser svåra, exempelvis är föräldrarnas berättelse väldigt viktig men den är inte objektiv såklart. Diagnoser är inte hårdvara, vi har inga biologiska markörer för våra psykiatriska diagnoser utan de är rent beskrivande och baserat på tillgänglig information.

En personlighetsstörningsdiagnos kan man ha valt att avvakta med, dels för att du var deprimerad och dels för att du var ung.

Social fobi är den diagnosen s ofta felaktigt ställs vid exv autismspektrum eller fobisk personlighetsstörning.
    Jag testades specifikt för aspeger och autism. Just för att några har påpekat att jag har drag av detta. De hittade ingenting.

Jag föreslog att jag hade social fobi och fick då den diagnosen.

I princip kan man välja diagnos själv då psykiatrin inte alls förstår sig på mera komplexa människor. De flesta med det yrket skulle inte ha en chans att klara den problemlösning som jag sysslar med på daglig basis. Så de är inte ens kvalificerade att göra en bedömning.
  • voxel10
    Furienna skrev 2016-07-30 23:47:50 följande:
    Det verkar som att du råkade ut för några riktigt inkompetenta psykiatriker. För mig låter du som ett klassiskt exempel på Aspergers, och till råga på allt den mest vidriga och känslokalla varianten. Gör gärna en ny utredning.
    Tror snarare att många har ett behov av att sätta en etikett på det som bryter mot normen.

För att slippa anstränga sig. För att slippa bemöta det som faktiskt sägs. För enkelheten i att upprepa ett mantra tills det uppfattas som sant för dem själva.

Inflexibelt beteende är en bra benämning på detta.
  • voxel10
    Anonym (Ha ha) skrev 2016-07-30 23:54:59 följande:

Dina sista kommentarer är för mycket. Blir svårt att tro dig.

Vidare tar jag mig friheten att parafrasera dig; "jag är rationell och föraktar känslostyrda människor, och jag föraktar mitt eget barn för min flickvän prioriterar barnet över mig." Ha ha, verkligen rationellt. Du kan rationalisera din svartsjuka bäst du vill, men det är fortfarande simpel svartsjuka.

Mvh, har inga barn pga barn är tråkiga

Det handlar om att erkänna sina misstag för att undvika dem i framtiden. Jag hade mycket känslor för mitt ex och lät det styra mig. Det var irrationellt. Det rationella är att kunna inse detta och inte göra om samma misstag.
  • voxel10
    Gina43 skrev 2016-07-31 09:27:34 följande:
    När jag läste din trådstart tänkte jag att du kanske var en sådan där udda och högintelligent typ, men antingen så provocerar du medvetet eller så är du helt enkelt bara udda.

Du kan inte jämföra omvårdnad av sjuka och dementa äldre med omvårdnad och fostran av barn. Det är ju helt galet insiktslöst och oförståndigt.

Du menar att känslor och traditioner hämmar utvecklingen och att känslor och traditioner därför är något dåligt i samhället som ska rationaliseras bort. Utveckling till varje pris alltså. Du förespråkar fostran för barn utan föräldrakärlek. Sorry, föräldrakärlek kommer aldrig att bli "omodernt" och rationaliseras bort.

Du uttrycker en "insikt" som ska komma till mänskligheten i framtiden och som du tydligen besitter. Därmed anser du att ditt sätt/denna insikt är det riktiga? Vilka fler grandiosa tankar har du? Ditt bidrag till världen genom din arbetsinsats?

Bitter much? Det måste ju vara bitterhet som får dig att tänka dessa saker.
    Anser du att idén är orimlig? Varför i så fall?

Det skulle vara en "internatförskola" från födseln. Detta är inget jättesteg från de skolformer vi har i dag.

Föräldrarna skulle slippa ta ledig från arbetet. Alla barn skulle få samma förutsättningar.

Varför är det okej att göra något liknande med gamla människor men inte med unga? Jag kanske kan svara på det själv; de gamla är ingen framtidsinvestering för samhället och kan därför betraktas som enbart en kostnad. Barnen är däremot en satsning på framtiden och bör ha mera resurser. Men då är frågan om barnen verkligen får mera resurser genom att föräldrarna tar hem barnen på kvällar och helger?

Visst, det skulle kosta mycket för att driva en sådan "internatförskola". Men vi skulle spara mer i jämförelse med all föräldraledighet och den enorma störning det orsakar i samhället.
  • voxel10
    aleydis skrev 2016-07-31 12:12:32 följande:
    Om nu detta ens är seriöst menat. Om du nu är så rationell kan du ägna all den tid du har att läsa intellektuellt stimulerande saker på att läsaromröstning barns utveckling. För att utvecklas behöver barn fysisk och mental kontakt och anknytning. Det är lika viktigt som mat och fysiska behov, utan anknytningen dör vi. Läs på om barnhemsbarn och deras fysiska och psykiska utveckling. Barn behöver så mycket mer än den fysiska omvårdnaden- de behöver den "orationella" kärleken, som är det mest rationella.
    Varför skulle inte personal kunna vara lika kärleksfull som föräldrar? Du menar väl inte att det krävs ett genetiskt band mellan vuxen och barn? Då skulle inte adopterade barn kunna vara älskade.

Snarare skulle det väl bli så att personalen som söker sig till yrket är såna som tycker om barn mer än genomsnittet. Jag tycker exempelvis att förskolepersonal beter sig bättre än de flesta föräldrar, kanske för att de är utbildade och har lång erfarenhet.
  • voxel10
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-31 13:26:02 följande:
    Har du själv några positiva minnen från din egen barndom som involverar dina föräldrar?
    Ja, det finns ett sånt minne. Minns att jag blev upplyft och skrattade. Vissa har många, andra har färre. För egen del så är jag övertygad om att jag skulle haft fler positiva minnen av att växa upp på en internatförskola. ;) Och det gäller nog många, antagligen de flesta, om verksamheten utformas korrekt.

Det är sällan bra att lägga så krävande och tidsödande uppdrag i individuella människors händer. Centralisering är ofta att föredra. Varför skulle just barnuppfostran vara ett undantag? Förskolan har exempelvis pedagogik som går ut på att faktiskt utveckla barnen, medan många föräldrar verkar ha barn för att fylla sina egna emotionella behov.

En annan fråga är varför det ska uppstå diskussioner om min barndom och en strävan att sätta diagnoser? Det är ganska ointressant när man i stället kan bemöta argumenten ovan.
  • voxel10
    Anonym (21) skrev 2016-07-31 14:01:10 följande:

Något har du, något drag, om det nu är psykopat eller något annat. Tydligt problem med känslolivet och hur man betraktar andra har du i alla fall. Jag skriver detta inte för att vara elak utan för att det är det man kan utläsa ur dina inlägg. Du förstår helt enkelt inte det som de flesta som blir föräldrar känner och upplever när man får barn. Du skrev själv i starten att du "ev missar något" så det har du ju rätt i.

Någon form av "brist" har du som gör att du helt enkelt inte kan greppa detta med just din hjärna, hur smart du än är.

Jag tänker det är lite som när man ska förklara färger för en som varit blind hela livet. Det går inte riktig hur man än gör, de har inget att jämföra med och kan helt enkelt inte riktig greppa det man försöker förklara. Så är det nog med dig med. Det fattas en aspekt hos dig som gör att du inte kan känna för ditt barn, du ser bara besvär och hämningar, ungefär som om barnet vore en lite parasit som inkräktar på ditt liv. Denna "miss" gör också att vad vi än skriver här så kan du igen förstå det för du har inget att jämföra med. 

Jag tycker du bör göra en vuxenutredning och se om de kommer fram till något. Det kan vara bra för dig själv att i af förstå hur andra människor ser på det och att du får ord på det. Sedan kommer du nog inte kunna ändra på det men du kan få en viss förståelse. 

Jag har fortsatt att fundera kring detta och läst hundratals inlägg skrivna av föräldrar som älskar sina barn.Jag börjar nog kunna föreställa mig lite smått hur det känns för någon som har dessa känslor. Genom att exempelvis visualisera små, skrattande barn som kommer springande mot mig. Jag har ju haft känslor för kvinnor, katter och en del annat också, känslor för barn är bara en variation på samma tema. Vissa av mina känslor är tillåtna eftersom de inte hindrar mig från att leva ett intressant liv.

Men jag tror så här. Självklart finns det primitiva, evolutionära känslor som styr föräldrar mot att tycka om sina barn. Men utöver det är det troligen också ett kulturellt fenomen precis som så mycket annat mänskligt beteende. I många delar av mellanöstern älskar man Allah över allt annat. Och det gör man endast på grund av samhällskulturen och förtrycket. Älskar du Allah över allt annat? Har du svårt att föreställa dig hur det känns att basera ditt liv på religiösa riter? Har du en brist om du inte känner samma sak? Behöver du en diagnos om du inte känner samma sak som alla dessa miljoner människor?

Chansen är stor att denna symbolik går att överföra på mig. Att jag inte älskar mitt barn är inte en brist. Det är en befrielse. Det är en befrielse från dels en kulturell norm men också från en känslomässig norm. Även jag har förmågan till dessa primitiva känslor men om man har tillräckligt med rationell motvikt till dem så blir de så små att de inte längre märks.

• voxel10
    The one in Blue skrev 2016-08-02 17:35:34 följande:
    Absolut är det ett kulturellt fenomen också. Detta med att barn DNA vara meningen med livet (inte bara evolutionära då) osv. Sanningen är naturligtvis att alla människor inte är gjorda för att vara föräldrar. Liksom människor inte är en homogen grupp i något annat avseende. Jag kan bara beklaga att du insåg detta efter att du skaffade barn och inte innan. Men det hade kanske inte blivit så om inte samhället såg ut så. Att alla ska älska barn. Kanske kan den här tråden hindra någon annan från att skaffa barn slentrianmässigt.

Det är dock inte att du inte tar till dig ditt barn som ger mig vibbar av nån form av diagnos. I alla fall inte enbart. Det är mer sättet du skriver.
    Detta är ett exempel på en mera intressant feedback av en tänkande människa - trevligt! Jag tänker däremot ignorera allt tjat om diagnoser och övriga personangrepp då det inte tillför något nytt.
    Anonym (anonym) skrev 2016-08-01 20:17:44 följande:

Om det här inte är en troll-tråd, (vilket ju kan tänkas), så tänker jag att du skulle må bra av att prata med någon terapeut - inte för att få en diagnos - utanför att prata om din relation till ditt ex och ditt barn. Du verkar känna dig sviken av ditt ex och svartsjuk på barnet och att prata om det kan hjälpa, tror jag.

Funderar på varför jag ska göra något överhuvudtaget. Jag mår bara bättre och bättre och är betydligt mera lycklig nu än i familjelivet. Jag njuter verkligen av att ägna tiden åt intressanta saker och att kunna effektivisera dagarna. Ett exempel är att kunna jobba hur länge jag vill på kvällarna utan att någon ringer och tjafsar om något familjerelaterat. När man väl kommer hem går det bra ta en springtur och sedan ligga i soffan 2 timmar och läsa en bok med en katt på bröstet. Laga lite mat, se en TED-talk. Lugnt, mysigt och stimulerande och utan ett enda störande moment.

Många kvinnor är mer eller mindre programmerade till att älska barn och utnyttja män. Jag är programmerad till att älska kvinnor och hata barn. Jag gav till mamman, mamman gav till barnet, barnet gav inte till någon. Det fanns en person som blev utan, nämligen jag. Det skulle krävas en oproportionerlig empati för att nöja sig med att betrakta dem. Systemet var därför ohållbart. Om jag ska ge av mig själv så ska det vara till någon eller något som kan använda min input, exempelvis en kompilator (eller jag själv).

Det går också bra att ignorera sex, vilket är en av de största befrielserna jag någonsin har upplevt. Känslan uppstår ibland, men då tänker jag bara på hur meningslöst det egentligen är och hur det alltid är förknippat med att betala ett mycket högre pris.

Nej, jag behöver ingen terapeut. Snart behöver jag inte ens skriva här längre då jag i princip redan har bearbetat detta på ett känslomässigt plan.
Svar på tråden Problem med barn