• Brumma

Svårlöst problem

Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-29 18:40:05 följande:

Som vanligt vill inte styvmamman ha några goda råd eller tips, bara slippa ungen!

Han får väl bo i tält, vandrarhem eller inneboende hos en gammal dam i byn!

Att förkasta "tips och goda råd" för att de inte fungerar i verkligheten är inte riktigt samma sak som att inte vilja ha tips och goda råd som faktiskt fungerar..

Och nej, det är inte heller likställt med att man vill "slippa ungen".
  • Brumma
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-29 18:17:47 följande:

Då är ju problemet löst om ni betalar tågresan. Den 1000 lappen tjänar ni in på att pappan jobbar fulla fredagar

Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-29 18:19:36 följande:

Ni kommer tom tjäna på det. Bra va?

Hur räknar du här?

Att gå 2500 back varje månad i säg sex månader (beroende på hur länge chefen kommer vara sjukskriven) innebär att de betalar 15000 MER under de här sex månaderna än normalt.

HUR får du det till att de tjänar på det?
  • Brumma
    Anonym (Johanna) skrev 2016-07-30 13:43:43 följande:

Men verkligen, märks så tydligt. "Men det blir ju inte heller så bra". Angående att inte träffa sonen alls. Nej det blir det inte för vare sig din partner eller barnet, som ju är bra mycket viktigare än dig i den här frågan, eller vad du tycker om att din partner skulle kräva att gå ner till 80% eller ta hjälp av jurist för att få igenom det. Det är mycket mer rimligt än att strunta i att träffa sitt barn. Dessutom tar ju mamman ansvar till sin del av avtalet då hon ju har barnet hos sig hela tiden förutom varannan helg, det är ju pappan som ska lösa det. Hon är dessutom ensam med barnet och har inte en partner som rimligtvis borde vilka hjälpa till mer än att beklaga sig. dessutom verkar den enda avlastningen för mamman vara barnets umgänge med pappa, ska hon åka långväga varje gång det ska ske för att pappan inte kan ta tag i saken själv (vilket han KAN oavsett hur mycket TS snackar om hans bransch) så försvinner ju jättemycket av den tiden för henne?

Och snälla sluta dra upp att hon "dejtar" som om det vore något negativt när barnet ej är hemma. Pappan har ju obv gjort det han med eftersom han träffat dig? Han kunde väl dessutom träffas nästan när som helst förutom varannan helg. Hon har vaddå, två dagar på sig, att vara människa utöver sin mammaroll.

Det enda rimliga här är att pappan ser till att ordna det så det funkar, om han nu vill ha umgänge. Och inget underhåll är för mycket när det kommer till barn, betala det lägsta FK har bedömt och känn er nöjda över er snikenhet, eller fortsätt göra som ni gör utan att beklaga dig över det. Om mamman bett om högre underhåll finns säkerligen en anledning till det. Och läs på lite om vad underhåll egentligen är, och hur mycket som är rimligt och vad det betyder.

Det märks tydligt för att PAPPAN säger att det inte blir något umgänge men bonusmamman påpekar att det inte är bra och försöker hitta andra lösningar när pappan gett upp?

Jorå. Snacka om att försöka hitta anledningar till att ge sig på en bonusmamma!

Underhållsstödet och barnbidraget täcker större delen av ett barns kostnader om man "läser på". Ända upp till tolv års ålder ungefär behöver boendeföräldern inte lägga speciellt mycket själv alls. Här finns dessutom andra barn med i bilden och pappan hade inte kunnat bidra med mer om inte TS lagt en del av de pengarna. Det är TACK VARE den elaka bo usmamman som det överhuvudtaget existerar något umgönge alls och du/ni ger er på henne och påstår att hon inte VILL att barnet kommer dit?!?

Skäms!!!

Vad jag finner konstigt är att mamman inte bidrar med kostnaderna för umgänget då det var hon som flyttade..
  • Brumma
    Anonym (Asdf) skrev 2016-07-30 14:44:08 följande:

Har de umgängesavtal? Mamman har inte rätt att ställa in umgänget bara för att pappan kommer försent. Särskilt med tanke på att förseningen sker på grund av hans arbetssituation. Om hon gör det ändå utövar hon umgängessabotage.

Varför skaffar din man inte bil och körkort? Eller flyttar närmare sitt barn? Är folk helt handlingsförlamade nuförtiden? Ringer till socialtjänsten istället för att själv försöka lösa sina problem.. omg.

Han HAR bil och körkort. Och hämtar normalt barnet med bil.

Alla kan inte dra iväg och flytta efter bara för att mamman sticker. Speciellt inte när det finns andra barn inblandade.
  • Brumma

TS.

Vet inte om jag missat det men kan din sambo inte åka och hämta senare på fredagen? Visserligen är han och barnet inte hemma förrän vid 23 (om mina beräkningar håller) men det kan det kanske vara värt?

Vi har hämtat bonus senare ibland (två timmar enkel väg) när det inte funkat men hellre att hon kommer sent och sedan att hon vaknar här på lördag än att hon inte kommer alls den helgen :)

• Brumma
    Anonym (Asdf) skrev 2016-07-30 15:35:19 följande:

Hur långt är det då? Kan han inte hämta barnet efter jobbet? De kan käka på vägen och sedan kan ju barnet i värsta fall sova i bilen på väg hem.

Du kanske skulle läsa vad TS skriver? ;)

30 mil enkel väg. Är det bra vägar är de väl hemma till 23 (min egen gissning). Hämtning borde väl kunna ske vid 19-20 tiden hos mamman.

Beroende på hur barnet fungerar så ja, jag tycker nog också att det vore värt att komma hem sent om det innebär att barnet faktiskt kommer..
  • Brumma
    Anonym (Hur göra?) skrev 2016-07-30 21:37:03 följande:

Barnet är 5 år så det vore inte lämpligt. Det är också en massa byten som måste göras, det går inget direkttåg alls.

Någon skrev om biljettpriset. Det blir dyrt för att det är olika transportmedel inblandat. Det går inget tåg från mammans ort utan det är buss först de tider det går buss, annars får man taxi om man inte kan få skjuts. Det fanns billigare biljetter men det måste ju fungera med tiderna också, pappan måste ju kunna vara på plats när mamman kommer och hon måste ju hinna med ett tåg tillbaka.

Någon skrev om att jag tog upp att mamman dejtar som någon negativt. Det var inte alls menat som negativt, bara en upplysning om varför hon var så ovillig att resa. Så klart vill hon gärna dejta när hon kan. Fö har hon inte barnet mer än en helg i månaden då barnet har en kontaktfamilj eftersom mamman inte har någon familj där alls och mest tjejkompisar alltså finns ingen direkt manlig förebild mer än de helger bonus är här.

Det är inget jag ser som negativt heller, bonus trivs där och mamman får mer ledigt.

Mamman är bestämd på att bonus ska hämtas vanlig tid ja. Det är det hon är så arg för, för att vi inte kan lösa det.

Att pappan tar tåget upp så de kan sova på vägen hem är ju ett alternativ men det blir ju samma sak där, då kan vi inte betala ytterkläderna och han kan inte komma vanlig tid.

Åka med bil efter jobbet, nja, tveksamt om han är en så säker förare då  om de ska åka hela vägen hem, om de lyckas ta sig hem till 23 (Brummas beräkning ) så har han isf varit igång 18 timmar.

Dessutom får vi samma problem där; han hämtar inte vanlig tid som mamman kräver.

Bonus skulle också vara vaken halva natten sen isf, och sen somna på dagen = svår att få isäng på lördagen. Det är dock ett mindre problem för oss, jag kan ju vara vaken så min man får sova, men större för mamman som sen isf ska försöka få bonus i säng vanligt tid på söndagen.

Idag har de haft 'miljoner' samtal. Min man fick nog och sa att skriker du åt mig lägger jag på och det gjorde han vilket gjorde att hon ringde upp igen. Skrek hon la han på osv. Rena rama cirkusen. Inget blev löst heller.

Till er som tjatar om att vi ska flytta, NEJ VI KOMMER INTE ATT FLYTTA. Det finns inga jobb där mamman bor så vi kan isf inte försörja oss alls. HON valde att flytta när pappan inte ville flytta ihop med henne och bli familj trots att hon var gravid. Han kunde inte göra nåt eftersom barnet inte var fött då.

Sen har vi kämpat för att umgänge ska ske över huvud taget, lagt mycket pengar på först resor till orten för samarbetssamtal så de kunde få ett umgängesavtal, men mamman vägrade allt så vi fick stämma henne. Ja, VI, för vi kämpade gemensamt även om det var pappan som var i rätten.

Ni KAN inte hämta vanlig tid. Det går lkäiksom inte att fixa.

Alternativen är ju att hämta senare på fredag. Det innebär att det blir sent ja, men de många hade fixar det. Och många är vakna den stunden. MEN om din sambo känner att han utgör en trafikdata är det naturligtvis inte ett alternativ. Människor är olika och har olika sömnbehov.

Andra alternativet är att hämta på lördag morgon.

Tredje alternativet är att ställa in hela umgänget. Om det alltså inte finns någon som kan hämta.

Mamman får sura hur mycket hon vill. Ni KAN inte göra något åt det. Meddela skriftligen (gör framtida återkoppling) vilka alternativ som finns. Klarat han inte att hämta på fredagen är det alternativ två och tre. Om hon inte kan bidra ekonomiskt för tåg.
  • Brumma
    Anonym (tänk på barnet) skrev 2016-07-31 05:47:33 följande:

Tycker få härinne verkar tänka på barnets bästa i den här situationen. Åka 60 mil varannan helg är inte optimalt. Hur ska problemet lösas när barnet börjar skolan? Dagis och fritids och sen skola hela veckorna och sedan åka 120 mil per månad är ett jobbigt liv även för en vuxen.

Jag tycker att barnet borde kunna åka någon helg ibland när det passar till pappan och sedan tillbringa loven där istället om det är möjligt.

Anlända sent en fredag kväll för att sedan åka tillbaka mitt på dagen på söndagen för att inna isäng till måndagens dagis/skola ger 1 och en halv dag hos pappan. Det kostar mer än det smakar i tid/kraft och pengar tycker jag.

Ja det är verkligen synd att mamman inte tänkte på det innan hon flyttade. Men nu är det dessa avstånd som gäller och personligen anser jag kontakten med föräldern vara tillräcklig viktig för att tre timmar i bil fredag och tre timmar söndag definitivt är att föredra. Normalt är de ju dessutom hemma till typ 18 om beräkningarna håller och det ksn väl knappast räknas som "sen kväll" en fredag?

Vi bodde länge två timmar från min pappa och där åkte vi dagsturer ibland. Sedan åkte äldsta sonen dit varje vecka för att sova hos morfar en natt och vara där istället för på förskola. Han började dessa resor när han fyllde två år. Deras relation var och ÄR enormt mycket viktigare än att det råkade ta tid att åka. Dessutom blev själva bilåkningen en del av umgänget. Likaså när min bonus hämtas vh. Jag hämtar henne och sedan har vi två timmar härlig egentid där vi sjunger i bilen, pratar om vad som händer i hennes o våra liv. Många djupa samtal och hjälp med "barn o tonårsproblem" som skett i bilen de timmarna :)
  • Brumma
    Anonym (Asdf) skrev 2016-07-31 11:03:42 följande:

Det är inget fel på er. Ni är bara lite klena. Som tur är är ni inte många. För om alla skulle vara som ni skulle samhället kollapsa.

Eller så skulle det varit färre bilolyckor.
  • Brumma
    Anonym (tänk på barnet) skrev 2016-07-31 13:14:04 följande:

Men om pappan åker 16 på fredag och sedan 30 mil, det tar minst 3 timmar med bil. Då är han framme hos barnet kl 19. Sedan ska de åka hela vägen tillbaka i 3 timmar. När min son var 5 år gick han och la sig kl 19 jämt för att orka upp till dagis. Skulle han varit vaken till 22 på fredagkväll efter en vecka på dagis så hade han bara blivit trött och ledsen.

Längre umgänge mer sällan tror iaf jag är bättre för barnet som läget ser ut just nu.

Längre umgängen verkar ju inte möjligt för tillfället med det arbete pappan har och som det ser ut på arbetet just nu.

Vissa barn klarar av det, andra inte. Dock är väl inte hämtning på fredagen så sent ett alternativt om pappan känner att han är en trafikfara. Bra att han tar sitt ansvar och väljer att inte köra fredag kväll och utsätter sitt barn, sig själv och andra för fara. Bättre då med hämtning lördag morgon.

Sedan när chefen är tillbaka kan hämtning på fredag återupptas.
  • Brumma
    Anonym (Asdf) skrev 2016-08-02 20:55:15 följande:

Ja pappan kan inte kräva att mamman ska ändra på sina planer bara för att han inte kan hämta på utsatt tid. För det krävs det en ändring på umgängesavtalet. Vilket i och för sig inte är svårt att få igenom om pappan orkar dra det till rätten.

Vad tror ni att familjerätten kan bidra med? Är mamman ens villig att ta sig dit för samarbetssamtal?

Förresten är det standard att umgängesföräldern hämtar och lämnar samt står för kostnaderna.

Dock står det i föräldrabalken att boendeföräldern ska bidra efter förmåga. Nu bidrar hon ju inte med något. Trots att det var hon som flyttade..
Svar på tråden Svårlöst problem