• IsDimma

Svårlöst problem

Anonym (Biljetter) skrev 2016-07-30 21:01:21 följande:

Säkert att det inte finns billigare biljetter än 2000 kr ToR? Kollade på lite kul på sj:s sida nu och malmö-kiruna kostar 1000 kr per biljett i september, och det är 185 mil emellan.
    Känns liiite konstigt om 30 mil kostar samma, särskilt som ni kan ha lite framförhållning och köpa biljetterna långt innan ni behöver dem. Så kolla upp tågen igen, sök för ett par månader framåt. Då kan ni iaf köpa de billigare biljetterna nu så har ni löst några av helgerna som kommer.

Det är inte skett att resan är billigare bara för att man åker kortare väg. Min mamma delar sommarstuga med sina syskon och när hon och hennes två systrar skulle åka tåg ner en gång så åkte två stycken från Ljusdal till Växjö och en av dom skulle hoppa på tåget i Stockholm och åka med dom andra resten av vägen. Från Ljusdal till växjö är det typ 65 mil, Från Stockholm till Växjö är det drygt 40 mil.
    Min mamma och systern som åkte tur och retur Ljusdal-Växjö betalade runt 600 kronor. Systern som skulle åka från Stockholm skulle betalat nästan en tusenlapp. Det här är några år sen och dom beställde tre biljetter Ljusdal-Växjö till slut. Sen hoppade syster nummer tre på i Stockholm ändå.

Min bror bor i USA och när han flyger dit så är det billigare att beställa tur och returbiljett än enkelresa. Skiljer många tusenlappar. Han säger att det är jättevanligt med outnyttjade biljetter. Han beställer returbiljetten så långt i framtiden det går och säger att han kanske kommer hem och hälsar på då. Eller så går biletten bara ut utan att han använder den. Flygbolagen räknar kallt med att en viss procent inte dyker upp och överbokar planen, är det sen för många som dyker upp så kan dom fråga om det är någon som kan tänka sig att resa imorgon om dom blir kompenserade för besväret.

Så kortare resa är inte alltid billigare.
Svar på tråden Svårlöst problem