Inlägg från: Anonym (Asdf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Asdf)

Svårlöst problem

Har de umgängesavtal? Mamman har inte rätt att ställa in umgänget bara för att pappan kommer försent. Särskilt med tanke på att förseningen sker på grund av hans arbetssituation. Om hon gör det ändå utövar hon umgängessabotage.

Varför skaffar din man inte bil och körkort? Eller flyttar närmare sitt barn? Är folk helt handlingsförlamade nuförtiden? Ringer till socialtjänsten istället för att själv försöka lösa sina problem.. omg.

• Anonym (Asdf)
    Brumma skrev 2016-07-30 14:49:19 följande:

Han HAR bil och körkort. Och hämtar normalt barnet med bil.

Alla kan inte dra iväg och flytta efter bara för att mamman sticker. Speciellt inte när det finns andra barn inblandade.

Hur långt är det då? Kan han inte hämta barnet efter jobbet? De kan käka på vägen och sedan kan ju barnet i värsta fall sova i bilen på väg hem.
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2016-07-30 21:37:03 följande:

Barnet är 5 år så det vore inte lämpligt. Det är också en massa byten som måste göras, det går inget direkttåg alls.

Någon skrev om biljettpriset. Det blir dyrt för att det är olika transportmedel inblandat. Det går inget tåg från mammans ort utan det är buss först de tider det går buss, annars får man taxi om man inte kan få skjuts. Det fanns billigare biljetter men det måste ju fungera med tiderna också, pappan måste ju kunna vara på plats när mamman kommer och hon måste ju hinna med ett tåg tillbaka.

Någon skrev om att jag tog upp att mamman dejtar som någon negativt. Det var inte alls menat som negativt, bara en upplysning om varför hon var så ovillig att resa. Så klart vill hon gärna dejta när hon kan. Fö har hon inte barnet mer än en helg i månaden då barnet har en kontaktfamilj eftersom mamman inte har någon familj där alls och mest tjejkompisar alltså finns ingen direkt manlig förebild mer än de helger bonus är här.

Det är inget jag ser som negativt heller, bonus trivs där och mamman får mer ledigt.

Mamman är bestämd på att bonus ska hämtas vanlig tid ja. Det är det hon är så arg för, för att vi inte kan lösa det.

Att pappan tar tåget upp så de kan sova på vägen hem är ju ett alternativ men det blir ju samma sak där, då kan vi inte betala ytterkläderna och han kan inte komma vanlig tid.

Åka med bil efter jobbet, nja, tveksamt om han är en så säker förare då  om de ska åka hela vägen hem, om de lyckas ta sig hem till 23 (Brummas beräkning ) så har han isf varit igång 18 timmar.

Dessutom får vi samma problem där; han hämtar inte vanlig tid som mamman kräver.

Bonus skulle också vara vaken halva natten sen isf, och sen somna på dagen = svår att få isäng på lördagen. Det är dock ett mindre problem för oss, jag kan ju vara vaken så min man får sova, men större för mamman som sen isf ska försöka få bonus i säng vanligt tid på söndagen.

Idag har de haft 'miljoner' samtal. Min man fick nog och sa att skriker du åt mig lägger jag på och det gjorde han vilket gjorde att hon ringde upp igen. Skrek hon la han på osv. Rena rama cirkusen. Inget blev löst heller.

Till er som tjatar om att vi ska flytta, NEJ VI KOMMER INTE ATT FLYTTA. Det finns inga jobb där mamman bor så vi kan isf inte försörja oss alls. HON valde att flytta när pappan inte ville flytta ihop med henne och bli familj trots att hon var gravid. Han kunde inte göra nåt eftersom barnet inte var fött då.

Sen har vi kämpat för att umgänge ska ske över huvud taget, lagt mycket pengar på först resor till orten för samarbetssamtal så de kunde få ett umgängesavtal, men mamman vägrade allt så vi fick stämma henne. Ja, VI, för vi kämpade gemensamt även om det var pappan som var i rätten.

Men har mannen någon funktionsnedsättning som inte klarar av att hålla igång 18 timmar i sträck ibland? Själv har jag barn på heltid och är ofta igång så länge utan problem. Eller jag blir ju lite trött. Men trötta är de flesta småbarnsföräldrar.

Sluta kommunicera med henne över telefon om det bara blir tjafs. Meddela helt enkelt att förutsättningarna ändrats och att umgänget nu kommer att vara lör-sön. Och att mannen kommer och hämtar henne kl9 på lördagmorgon eller 19 på fredagkväll. Eller vad som nu funkar för mannen.

Ps. Vad tycker du att mamman borde gjort istället för att flytta när det tog slut mellan dem?
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (--) skrev 2016-07-31 09:52:00 följande:

Det är inte att vara vaken som är problemet, utan att han ska köra bil. Jag har inga problem att vara vaken 18 h, men skulle knappast sätta mig bakom ratten för en långtur sista timmarna då jag definitivt skulle vara en trafikfara. Det innebär inte att jag har nån funktionsnedsättning lixom.

Eh.. många som har aktiviteter på fredagkvällarna och som sedan kör hem. Själv jobbar jag ofta kväll. Slutar då kl22 och kör sedan hem. Tillhör vanligheterna för många. Är vissa sköra som silkespapper? Klarar man i te av att köra bil på fredagkväll klarar man nog inte av barn heller. Nä ställ in umgänget.
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (--) skrev 2016-07-31 10:13:00 följande:

Eh... Ja många kör hem pä kvällen, inte alla har dock 60 mil att köra. Vissa är inte sköra som silkespapper, dom är bara inte idioter som utsätter både sig själva och andra för livsfara genom att ta risken att somma bakom ratten när de vet med sig att de är för trötta för att köra.

En vuxen människa utan kroniska sömnproblem somnar inte vid ratten kl22.. Mannen får väl se till att sova ordentligt under veckorna så att han är pigg på fredagarna. Eller kanske ställa in umgänget.
  • Anonym (Asdf)

Blir irriterad på ts. Gnäll gnäll gnäll. Allt är så svårt och omöjligt. Skärpning. Vuxna människor löser sina problem.

• Anonym (Asdf)
    Anonym (--) skrev 2016-07-31 10:59:58 följande:

Vad bra att du kan bedöma och avgöra det, nu vet alla som är för trötta för att ande oss vata kapabla att köra bil i 60 mil efter en arbetsvecka och på 18 vakna timmat att det är fel på oss.

Läs inte tråden om du blir så irriterad av att folk inte tycker du kommer med skitta lösningar då.

Det är inget fel på er. Ni är bara lite klena. Som tur är är ni inte många. För om alla skulle vara som ni skulle samhället kollapsa.
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (--) skrev 2016-07-31 12:15:18 följande:

Ja troligt att samhället kollapsar för att folk inte överskatat sin körförmåga. Du är medvetem om att ganska många skadas eller körs ihjäl pga att folk somnar bakom ratten? Så vitt jag vet finns det inget belägg för att så många personer om året skadas eller dör pga att någon inte har kört när hen varit trött. Eftersom detta är OT lämnar jag diskussionen nu.

Samhället kollapsar av inställningen att allt är omöjligt, farligt och svårt. Och att folk sjukskriver sig för att de har ont i lilltån. Och skiter i sina barn för att de inte orkar hålla sig vakna bakom ratten till 23.
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (tänk på barnet) skrev 2016-07-31 13:14:04 följande:

Men om pappan åker 16 på fredag och sedan 30 mil, det tar minst 3 timmar med bil. Då är han framme hos barnet kl 19. Sedan ska de åka hela vägen tillbaka i 3 timmar. När min son var 5 år gick han och la sig kl 19 jämt för att orka upp till dagis. Skulle han varit vaken till 22 på fredagkväll efter en vecka på dagis så hade han bara blivit trött och ledsen.

Längre umgänge mer sällan tror iaf jag är bättre för barnet som läget ser ut just nu.

Mina barn skulle i alla fall somma i bilen. Och sedan är det bara bära in dem när man kommer hem. Men alla barn är ju inte så.
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2016-07-31 14:25:36 följande:

Asdf hur mamman skulle göra när det tog slut mellan dem? Det tog inte slut, han ville inte bli ihop trots att hon var gravid. De var kk´s och han var klantig och använde inte kondom efter en kväll på krogen. Hon sa att hon åt p-piller och med sprit i kroppen valde han att lita på det. Nu vill han ta ansvar, mend et är svårt när mamman bor där hon bor.

Hon kunde ha stannat kvar i den lgh hon bodde i då hon blev gravid, ca 40 min bort från pappan. Hon valde att flytta och vi väljer att inte flytta efter för vi vill ha jobb.

Du skriver också att du kör hem när du slutar 22 efter att ha jobbat kväll. Ja, det skulle min man också göra, för då hade han börjat senare. Nu går han upp kl 5 för han börjar sitt jobb kl 6. Det innebär att han är alldeles för trött för att kunna köra säkert, det skulle inte jag heller klara. Jag hr svårt att ta dina inlägg på allvar tyvärr.

Barnet skulle troligen somna i bilen, men att bära in bonus innebär att bonus vaknar. DET skrev jag tidigare att det inte vore ett problem, då har jag hunnit sova några timmar så jag skulle kunna vara vaken med bonus en stund. Men då skulle mamman sen få problem (vilket vi ju eg inte behöver bry oss om, men vi bryr oss om bonus) för att bonus inte hinner vända tillbaka på dygnet tills förskoledags.

Ja, det hade varit bättre om vi haft längre umgängen men det går inte att lösa med våra jobb. Måndagar är sämre att vara ledig på, därför blev det fredagarna från början.

När skolan börjar får de troligen göra om umgänget så att det kanske bara blir på lov om det går att lösa med pappans jobb att ta semester då. Men det får vi ta då, hur vi ska lösa det nu är nog att krångla med för tillfället.

Det har strandat med den saken just nu så min man ska försöka få tag på de på familjerätten som de pratat med tidigare och se om de har någon idé. I morgon alltså.

Ja det låter som en omöjlig situation. Antar att den enda lösningen är att pappan får ställa in umgänget

*host host lat*
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2016-07-31 18:14:43 följande:

Ja, det är långt att sitta och åka, det tycker vi med, men alternativet var att barnet inte fick träffa sin pappa alls.

Barnet kommer inte hit mitt i natten när det är som vanligt, då är de hos oss vid ca 18 och då har de stannat och ätit på vägen så det blir  lite fredagsmys här (med eller utan popcorn, bonus bestämmer) innan läggdags.

Men det är ju det som inte går nu och det som mamman är arg på.

Pappan har iaf lämnat de två valen nu att antingen hämtas bonus av pappan kl 8 på lördag morgon eller inte alls efter att hon skickat massor med sms med samma innehåll: Att han är en usel pappa som inte bryr sig om sitt barn. Fast med andra ord..

Han har börjat prata om detta med att få boendet till oss istället, men mamman har inte körkort och bil så vi lär åka på skjutsandet iaf för att det ska bli rimligt. Det skulle vi kunna göra, men frågan är om det är det bästa får bonus dock, att slitas upp från sin hemort med alla kompisarna. Han får ta upp frågan i morgon om han får tag i någon på familjerätten.

Ja vad är alternativet liksom? Påtala det för mamman. Det är ju knappast för barnets bästa att ställa in umgänget helt. Men är kl8 på lördagmorgon realistiskt?
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2016-07-31 21:25:08 följande:

Ja, barnet vaknar sällan senare än 6.30 och om min man åker strax före kl 5 hemifrån så blir det nästan som vanlig jobbtid, lite tidigare bara. Tror inte det är så mycket trafik den tiden så det bör ta ca 3 tim.

Men kommer han orka stiga upp så tidigt och köra så långt? Med tanke på att han behöver mycket sömn och vila för att inte somna vid ratten? ;)
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2016-08-01 13:42:03 följande:

Om du inte inser skillnaden själv kan jag inte hjälpa dig att förstå för då handlar det om viljan att förstå saknas.Mamman är osams med sina föräldrar och de bor en liten bit bort från vår ort. Pappan känner dem inte iom att han och mamman aldrig var ett par. De har setts på barnets dop bara och någon enstaka gång till. 

Farmor och farfar har jag redan skrivit att de inte är ett alternativ pga att de bor ännu längre bort från barnet än vi samt deras ålder och allmänna hälsotillstånd.

Vi har ingen vän som barnet känner så pass väl, om mamman har det vet vi inte, hon vägrar diskutera något annat alternativ än att vi hämtar vanlig tid.Det finns hotell bara och det blir för dyrt, vi har helt enkelt inte de pengarna. Vi lever ur hand i mun just nu som jag skrivit.

Vad tror ni själva skulle vara den bästa och mest realistiska lösningen?
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2016-08-01 15:00:47 följande:

Ett tips: Klicka under det alias du vill läsa så ser du alla mina inlägg. Läser du dem får du svaret.

Men du mal ju bara på om hur svårt och omöjligt allting är rad efter rad efter rad.. Orkar inte läsa dem.

Men jag förstår att din man gett mamman förslag på lördag kl8 till söndagkväll varannan helg. Toppen, kör på det!
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2016-08-02 11:05:27 följande:

Lat, var det nån som skrev det?

Handlar om att jag inte vill slösa min tid på oväsentligheter och negativ energi.
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2016-08-02 20:39:35 följande:

Jo, fast mamman vägrar alla såna lösningar. Han ska hämta och han ska hämta vanligt tid, det är allt hon tänker gå med på. Idag har hon meddelat att barnet finns klart att hämta vanlig tid, hämtas inte barnet då så är de inte hemma sen.

Maken har kontaktat familjerätten men de har semester där så han fick prata med en som inte är insatt i just deras ärende. Hon skulle dock återkomma snarast. Hon vet om vad mamman har sagt kring detta.

Ja pappan kan inte kräva att mamman ska ändra på sina planer bara för att han inte kan hämta på utsatt tid. För det krävs det en ändring på umgängesavtalet. Vilket i och för sig inte är svårt att få igenom om pappan orkar dra det till rätten.

Vad tror ni att familjerätten kan bidra med? Är mamman ens villig att ta sig dit för samarbetssamtal?

Förresten är det standard att umgängesföräldern hämtar och lämnar samt står för kostnaderna.
Svar på tråden Svårlöst problem