Inlägg från: Anonym (tänk på barnet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tänk på barnet)

Svårlöst problem

Tycker få härinne verkar tänka på barnets bästa i den här situationen. Åka 60 mil varannan helg är inte optimalt. Hur ska problemet lösas när barnet börjar skolan? Dagis och fritids och sen skola hela veckorna och sedan åka 120 mil per månad är ett jobbigt liv även för en vuxen.

Jag tycker att barnet borde kunna åka någon helg ibland när det passar till pappan och sedan tillbringa loven där istället om det är möjligt.

Anlända sent en fredag kväll för att sedan åka tillbaka mitt på dagen på söndagen för att inna isäng till måndagens dagis/skola ger 1 och en halv dag hos pappan. Det kostar mer än det smakar i tid/kraft och pengar tycker jag.

Anonym (Hemska mamman) skrev 2016-07-31 11:16:17 följande:

Så gör vi. Jag (ja jag den elaka hemska mamman) flyttade 18 mil. Pappan till mitt barn har aldrig varit särskilt intresserad av att träffa barnet, han var tex inte intresserad av varannan helg för då blev han aldrig ledig (han jobbar varannan helg) så för oss gör milen ingen skillnad. Dom ses någon helg då och då, på loven och under sommaren. Jag kör barnet till pappan eller så kör vi halva vägen var. Vi åker ändå till min hemstad titt som tätt då min familj och vänner bor där.

18 mil är inte lika långt som 30 och ni verkar ha ett mycket bättre upplägg.
    Brumma skrev 2016-07-31 09:45:06 följande:

Ja det är verkligen synd att mamman inte tänkte på det innan hon flyttade. Men nu är det dessa avstånd som gäller och personligen anser jag kontakten med föräldern vara tillräcklig viktig för att tre timmar i bil fredag och tre timmar söndag definitivt är att föredra. Normalt är de ju dessutom hemma till typ 18 om beräkningarna håller och det ksn väl knappast räknas som "sen kväll" en fredag?

Vi bodde länge två timmar från min pappa och där åkte vi dagsturer ibland. Sedan åkte äldsta sonen dit varje vecka för att sova hos morfar en natt och vara där istället för på förskola. Han började dessa resor när han fyllde två år. Deras relation var och ÄR enormt mycket viktigare än att det råkade ta tid att åka. Dessutom blev själva bilåkningen en del av umgänget. Likaså när min bonus hämtas vh. Jag hämtar henne och sedan har vi två timmar härlig egentid där vi sjunger i bilen, pratar om vad som händer i hennes o våra liv. Många djupa samtal och hjälp med "barn o tonårsproblem" som skett i bilen de timmarna :)

Men om pappan åker 16 på fredag och sedan 30 mil, det tar minst 3 timmar med bil. Då är han framme hos barnet kl 19. Sedan ska de åka hela vägen tillbaka i 3 timmar. När min son var 5 år gick han och la sig kl 19 jämt för att orka upp till dagis. Skulle han varit vaken till 22 på fredagkväll efter en vecka på dagis så hade han bara blivit trött och ledsen.

Längre umgänge mer sällan tror iaf jag är bättre för barnet som läget ser ut just nu.
    Anonym (Hur göra?) skrev 2016-07-31 14:25:36 följande:

Asdf hur mamman skulle göra när det tog slut mellan dem? Det tog inte slut, han ville inte bli ihop trots att hon var gravid. De var kk´s och han var klantig och använde inte kondom efter en kväll på krogen. Hon sa att hon åt p-piller och med sprit i kroppen valde han att lita på det. Nu vill han ta ansvar, mend et är svårt när mamman bor där hon bor.

Hon kunde ha stannat kvar i den lgh hon bodde i då hon blev gravid, ca 40 min bort från pappan. Hon valde att flytta och vi väljer att inte flytta efter för vi vill ha jobb.

Du skriver också att du kör hem när du slutar 22 efter att ha jobbat kväll. Ja, det skulle min man också göra, för då hade han börjat senare. Nu går han upp kl 5 för han börjar sitt jobb kl 6. Det innebär att han är alldeles för trött för att kunna köra säkert, det skulle inte jag heller klara. Jag hr svårt att ta dina inlägg på allvar tyvärr.

Barnet skulle troligen somna i bilen, men att bära in bonus innebär att bonus vaknar. DET skrev jag tidigare att det inte vore ett problem, då har jag hunnit sova några timmar så jag skulle kunna vara vaken med bonus en stund. Men då skulle mamman sen få problem (vilket vi ju eg inte behöver bry oss om, men vi bryr oss om bonus) för att bonus inte hinner vända tillbaka på dygnet tills förskoledags.

Ja, det hade varit bättre om vi haft längre umgängen men det går inte att lösa med våra jobb. Måndagar är sämre att vara ledig på, därför blev det fredagarna från början.

När skolan börjar får de troligen göra om umgänget så att det kanske bara blir på lov om det går att lösa med pappans jobb att ta semester då. Men det får vi ta då, hur vi ska lösa det nu är nog att krångla med för tillfället.

Det har strandat med den saken just nu så min man ska försöka få tag på de på familjerätten som de pratat med tidigare och se om de har någon idé. I morgon alltså.

Jag tycker inte alls att ni är lata och inte försöker som vissa vill påtala. Ni gör ert bästa och tänker även på att bonus ska må bra. Umgänge varannan helg till varje pris kan inte vara viktigare än att bonus mår bra. Vi vet ju inte när barnet ska upp på måndag morgon veckan efter. 60 mil för en och en halv dags umgänge låter inte bra i mina öron, man måste ju vara lite realistisk också. Det är 120 mil för 3 dagar per månad, tänk på det ni som gapar om att umgänget är så viktigt. Försök få längre umgänge vid jul och sommar plus nåt lov till och prata ofta med bonus i telefon tills ni någon bättre lösning dyker upp.
Svar på tråden Svårlöst problem