• Aus

Lagsporter för 4årig barn

Hej,
    Vet ni om det är för tidigt för 4årig barn att börja med lagsport? jag tycker inte det men min dotter är fortfarande inte duktigt på att följa reglar speciellt om de är för många reglar som i fotboll.

Om det är inte för tidigt, vilken lagsport finns det?
    Och hur hittar man sån aktiviteter, är det att ringa till kommunen?
    Vi bor i Håbo kommun i en liten by.

• Svar på tråden Lagsporter för 4årig barn
  • Ego Lovers

Ja det är det!
    Titta på sexåringar när de börjar med fotboll tex. Båda lagen springer som en klunga efter bollen. Det är inte förrän de är 7-8 år som de förstår positioner osv. Däremot kan tex karate, taekwondo osv vara bra för dessa små för att få kontroll på kroppen

• Tankpabarnet

Finns inte många kampkonster som tar emot fyraåringar.

Bollekis har vi i både Bålsta och Skokloster, om du bor nära där?

• Alvolina

Ja det är för tidigt. Varför är det så viktigt med just lagsport?
    En fyraåring börjar på egen hand kunna vara med i uppstyrda aktiviteter utan en förälder. Då pratar vi om enklare lekar och regler tillsammans med andra barn som styrs av en vuxen. Jage-lekar kan fortfarande vara svårt för en del barn i en större grupp. De har inte koll på vem som jagar och vem som jagas, min tur och din tur. Jag har förmånen att få jobba i en förening och ser väldigt stor skillnad i mognad hos en treåring och fyraåring när det kommer till styrda lekar. Sexåringarna är det inga problem med. De har oftast väldigt bra koll på vad som gäller och alla klarar att vara utan en förälder som stöd. Det är också i sexårsåldern bl.a. Fotbollsskolorna börjar. Vi har familjegympa från 2-4 år och bamsegympa utan föräldrar från 4-6 år. Vid sex år börjar barnen träna mer grunder i gymnastik. Vi riktar in oss på trupp, alltså gymnastik som lagsport. Väldigt populärt bland både tjejer och killar. Dessvärre har vi lång kö till våra grupper.

• Aus
    Tankpabarnet skrev 2016-07-29 18:16:59 följande:

Finns inte många kampkonster som tar emot fyraåringar.

Bollekis har vi i både Bålsta och Skokloster, om du bor nära där?

Jag bor i Skokloster också, vet du hur anmällar man sin barn för detta?
  • Aus
    Alvolina skrev 2016-07-29 22:00:39 följande:

Ja det är för tidigt. Varför är det så viktigt med just lagsport?
    En fyraåring börjar på egen hand kunna vara med i uppstyrda aktiviteter utan en förälder. Då pratar vi om enklare lekar och regler tillsammans med andra barn som styrs av en vuxen. Jage-lekar kan fortfarande vara svårt för en del barn i en större grupp. De har inte koll på vem som jagar och vem som jagas, min tur och din tur. Jag har förmånen att få jobba i en förening och ser väldigt stor skillnad i mognad hos en treåring och fyraåring när det kommer till styrda lekar. Sexåringarna är det inga problem med. De har oftast väldigt bra koll på vad som gäller och alla klarar att vara utan en förälder som stöd. Det är också i sexårsåldern bl.a. Fotbollsskolorna börjar. Vi har familjegympa från 2-4 år och bamsegympa utan föräldrar från 4-6 år. Vid sex år börjar barnen träna mer grunder i gymnastik. Vi riktar in oss på trupp, alltså gymnastik som lagsport. Väldigt populärt bland både tjejer och killar. Dessvärre har vi lång kö till våra grupper.

Du har rätt.
    Jag uppmärkt den också.
    Jag ville bara att hon börjar i tid med lagsport, Tanken är att om barnet är 7-8 och har precis börjat med fotboll eller annan lagsport, han/hon kan känna sig för sent för detta och tappa intresse, dvs. andra barn har spelat detta för ett par år sen. Kanske detta exempel är extremt, men jag kännde mig "noob" i vissa lagspel när jag var ung.

Dessutom som alla grupp aktivitet så det är föräldrarna som ska ha koll på när/var osv. Hon är våran första barn och växit upp så pass fort, vi har ingen koll men vi försöker Skrattande

Stort tack för tips! 
  • Aus
    Ego Lovers skrev 2016-07-29 13:49:24 följande:

Ja det är det!
    Titta på sexåringar när de börjar med fotboll tex. Båda lagen springer som en klunga efter bollen. Det är inte förrän de är 7-8 år som de förstår positioner osv. Däremot kan tex karate, taekwondo osv vara bra för dessa små för att få kontroll på kroppen

"Ja det är det!" menar du för tidigt? eller att det finns lagsporter för detta ålder?

Jag läste i nån bok att sport som taekwondo och liknande häjlper barnet att växa mentalt också. Jag glömde den helt :) tack!

Den skulle gå enklare i storre städer. Jag ska kolla vad finns för alternativ i Skokloster/Bålsta.
  • corona

De allra flesta fotbollsklubbar har väl en gräns på 6 år (det året de fyller 6), så även om din dotter väntar ett par år, så kommer det knappast vara så att andra barn i hennes ålder spelat tidigare, utan alla kommer vara nybörjare. Jag förstår dock vad du menar med att börja i en lagsport där de andra har hållt på ett tag, har själv dåliga erfarenheter av det. Men som sagt, de flesta brukar inte ta emot yngre barn än 6 år, och har man sett ett gäng 6-åringar på fotbollsträning, så förstår man varför det inte är aktuellt tidigare Båda mina killar började när de var 6 år, och tränarna hade det svettigt värre med barn som inte lyssnade, inte förstod, inte hängde med, började leka med annat, låg på marken och ville gå hem, hade tröttnat, tog bollen med händerna och sprang iväg, lekte jage utanför planen osv.

• Frigående Fru

Tycker hon att det är kul att spela fotboll? Isåfall spelar det väl ingen roll om hon som 4-åring är duktig på det?!

Knattefotboll kan ju vara något av det sötaste som finns när 20 små vingliga varelser springer efter en boll och gör mål där det finns ett mål oavsett vems det är. Andelen självmål är hög på knatteturneringar och lyckan är totalt över att ha gjort mål.

Lika lite som man behöver veta att jultomten inte finns när man är 4-år behöver man följa reglerna i fotboll. 

• Alvolina
    Aus skrev 2016-07-30 12:07:10 följande:
    Du har rätt.
    Jag uppmärkt den också.
    Jag ville bara att hon börjar i tid med lagsport, Tanken är att om barnet är 7-8 och har precis börjat med fotboll eller annan lagsport, han/hon kan känna sig för sent för detta och tappa intresse, dvs. andra barn har spelat detta för ett par år sen. Kanske detta exempel är extremt, men jag kännde mig "noob" i vissa lagspel när jag var ung.

Dessutom som alla grupp aktivitet så det är föräldrarna som ska ha koll på när/var osv. Hon är våran första barn och växit upp så pass fort, vi har ingen koll men vi försöker Skrattande

Stort tack för tips! 
    Försök verkligen att inte tänka så! Du gör det till en prestation och din dotter kommer att märka av detta vare sig du vill eller inte, och det är inte positivt. Om det är något vi föreningar och framförallt fotbollen har stor press på oss nu förtiden är att föreningslivet inte ska vara en prestationskrävande plats. Elitsatsningar och toppningar i lag har ingen som helst nytta förrän i tonåren någon gång. Idrotten för barn ska enbart vara glädjefylld utan krav på prestation för att få vara med.

Stärk istället er dotter till ett gott självförtroende. Hon kanske inte kommer vara bäst i fotboll men hon kan ha roligt ändå, vilket är det enda som egentligen ska betyda något. Hon kanske är helt grym på att rita istället och kan få briljera med det.

Vill du att din dotter ska bli bra i någon sport? Ge henne valmöjligheten att prova vad hon vill, lag eller individuellt. Följ henne i genom sporten, pressa inte utan gör det lekfullt och med glädje. Tycker hon det är superkul och tränar på sina villkor kommer hon att vilja satsa. Tränar hon för att andra säger att man ska göra det eller det blir för svårt kommer hon att tröttna väldigt fort. Det är väldigt lätt som förälder att ta död på ett intresse om man inte är försiktig och lyhörd. Som förälder ska man vara försiktig med att leva sin dröm genom sitt barn.

Du kanske inte vill skapa en elitidrottare, utan bara att hon ska vara lite bra på allt. Det är inte så konstigt att man vill det som förälder. Men som sagt, ge istället henne styrkan att få vara den hon är, precis som hon är. Hon ska veta att hennes prestationer inte värderar henne som person. Står hon där på planen som 10-åring och inte har en susning om vad en mittfältare har för uppgift, så ska hon ha mod att kunna fråga samt vara nyfiken och se det spännande i att lära sig något nytt. Gör hon fel ska hon kunna skratta åt det och inte ta allt på så stort allvar. Kanske känner hon att det där med fotboll inte var hennes grej även om det var kul att springa med kompisarna, eller så väcks ett intresse att lära sig mer. Vem vet...
  • AnkiC

Min dotter är 4 år och har börjat i fotbollsklubben. Fotboll är stort där vi bor. Finns flera klubbar bara i vårt lilla samhälle. Nu i början fokuserar de inte så mycket på själva spelet så det är inte nåt krav att de ska vara mogna för det. De leker lekar, har hinderbana, bollek, passa till varann samt skjuta på målet. Mycket lite matchspel har de tränat men det är väl för att känna på det lite. Det blir ju inte direkt nåt spel.
    Kolla upp vilken åldergräns de har på er fotbollsskola.

• Aus
    Frigående Fru skrev 2016-07-30 12:33:08 följande:

Tycker hon att det är kul att spela fotboll? Isåfall spelar det väl ingen roll om hon som 4-åring är duktig på det?!

Knattefotboll kan ju vara något av det sötaste som finns när 20 små vingliga varelser springer efter en boll och gör mål där det finns ett mål oavsett vems det är. Andelen självmål är hög på knatteturneringar och lyckan är totalt över att ha gjort mål.

Lika lite som man behöver veta att jultomten inte finns när man är 4-år behöver man följa reglerna i fotboll. 

Jag vet inte vad tycker hon om för sport, vi har inte provat nånting ännu.
    Men det är bra att veta att jag är inte för sent :)
  • Aus
    Alvolina skrev 2016-07-30 22:04:46 följande:
    Försök verkligen att inte tänka så! Du gör det till en prestation och din dotter kommer att märka av detta vare sig du vill eller inte, och det är inte positivt. Om det är något vi föreningar och framförallt fotbollen har stor press på oss nu förtiden är att föreningslivet inte ska vara en prestationskrävande plats. Elitsatsningar och toppningar i lag har ingen som helst nytta förrän i tonåren någon gång. Idrotten för barn ska enbart vara glädjefylld utan krav på prestation för att få vara med.

Stärk istället er dotter till ett gott självförtroende. Hon kanske inte kommer vara bäst i fotboll men hon kan ha roligt ändå, vilket är det enda som egentligen ska betyda något. Hon kanske är helt grym på att rita istället och kan få briljera med det.

Vill du att din dotter ska bli bra i någon sport? Ge henne valmöjligheten att prova vad hon vill, lag eller individuellt. Följ henne i genom sporten, pressa inte utan gör det lekfullt och med glädje. Tycker hon det är superkul och tränar på sina villkor kommer hon att vilja satsa. Tränar hon för att andra säger att man ska göra det eller det blir för svårt kommer hon att tröttna väldigt fort. Det är väldigt lätt som förälder att ta död på ett intresse om man inte är försiktig och lyhörd. Som förälder ska man vara försiktig med att leva sin dröm genom sitt barn.

Du kanske inte vill skapa en elitidrottare, utan bara att hon ska vara lite bra på allt. Det är inte så konstigt att man vill det som förälder. Men som sagt, ge istället henne styrkan att få vara den hon är, precis som hon är. Hon ska veta att hennes prestationer inte värderar henne som person. Står hon där på planen som 10-åring och inte har en susning om vad en mittfältare har för uppgift, så ska hon ha mod att kunna fråga samt vara nyfiken och se det spännande i att lära sig något nytt. Gör hon fel ska hon kunna skratta åt det och inte ta allt på så stort allvar. Kanske känner hon att det där med fotboll inte var hennes grej även om det var kul att springa med kompisarna, eller så väcks ett intresse att lära sig mer. Vem vet...
    Jag håller med. Det är vad som egentligen gäller.

Meningen inte att jag vill att lära henne fotboll eller nåt sport.
    Jag bry mig inte alls om hon ska tycka om nån sport eller nånting helt annat.
    Det är bara att jag vill att hon ser vad finns för aktiviteter så hon missar inte nånting hon kanske skulle tycka om.
  • Ego Lovers
    Aus skrev 2016-07-30 12:15:15 följande:
    "Ja det är det!" menar du för tidigt? eller att det finns lagsporter för detta ålder?

Jag läste i nån bok att sport som taekwondo och liknande häjlper barnet att växa mentalt också. Jag glömde den helt :) tack!

Den skulle gå enklare i storre städer. Jag ska kolla vad finns för alternativ i Skokloster/Bålsta.
    De brukar börja med fotbollsskola för 5-6 åringar där man går igenom grunderna samt gör det på ett lättsamt och lekande sätt men när man ser dom sedan spela match efter träningen är det som en klunga som följer bollen och det är inte förrän de är 7-8 år och ibland 9 år som just positioner och passningar börjar fungera. Men kolla med den lokala fotbollsklubben om de har fotbollsskola alt fotbollslekis
  • Mrs Moneybags

Min son har spelat basket sedan 3-årsåldern och spelar fotboll (nu 4, snart 5). 
    Det funkar jättebra, det är ju mer bollteknik och bollek som man tränar till att börja med. 

Att alla aktiviteter börjar från 6 års ålder beror på att det är från 6 år som kommunerna ger bidrag. Det har inte nödvändigtvis med barnens förmågor att göra.

• buggi
    Aus skrev 2016-08-01 11:00:45 följande:
    Jag håller med. Det är vad som egentligen gäller.

Meningen inte att jag vill att lära henne fotboll eller nåt sport.
    Jag bry mig inte alls om hon ska tycka om nån sport eller nånting helt annat.
    Det är bara att jag vill att hon ser vad finns för aktiviteter så hon missar inte nånting hon kanske skulle tycka om.
    Kör på det som har den bästa verksamheten i er kommun/närhet. Våra fyraåringar testade exv rytmik, dans, gymnastik och vattenplask. Vilket som var bra berodde helt på organisatören. Exv var sonen verkligen sugen på rytmiken, men den var så festligt usel att han hoppade av. Handbollen som vår 11-åriga dotter går på är det sista jag skulle gissa att hon skulle fastna för, men klubben och ledarna är så fantastiska att hon älskar att springa runt och kasta boll tills hon är genomsvettig och fylld av skratt (hon hatar att röra på sig och är rädd för bollar ;)! . 

Så kolla runt lite vad som finns, och kör på det! At de har kompisar som de känner från närområdet gör det ju också tio gånger mer stimulerande!
Svar på tråden Lagsporter för 4årig barn