• Veline

Är så besviken på min partner

Hej familjeliv!

Jag har ett snart 10 år långt relation till en man jag älskade djupt. Han är snäll, omtänksam, duktig med våra två barn. Med tiden har jag dock blivit mer och mer distanserat ifrån honom. Detta, för att han lovat att fixa sin utbildning så att han kan få bättre jobb än den han har nu där han ligger på 25000/mån brutto. Han kan heller inte köra trots att han har körkort. Detta påverkar givetvis familjelivet med barnen.

Det var okej för mig i början att han inte hade det bästa jobbet eller lönen men nu när han har ett år från sin 40års dag börjar jag undra om det här är mannen jag ska leva med hela livet!
    Hans vänner som har haft ungefär samma förutsättningar som honom har alla bra jobb och snittar nästa dubbelt hans lön. 

Det inte så att jag är girig och tänker på pengar utan jag är mer sur över att han inte tagit alla de chanser som pappa staten bjuder på. 
    Ta vilken människa som helst utanför norden som inte skulle vilja ha bara ett uns av de möjligheter vi har har här. 

På grund av detta har jag svårt att respektera honom på intellektuell nivå. Då kan ni gissa att jag inte heller känner nån attraktion trots att han har en kropp som självaste Zeus. Vad tycker ni är det mig det är fel på?
  • Svar på tråden Är så besviken på min partner
  • Holma

Du är ju sjuk . Lämna honom så får han ett bättre liv som han är värd .

• aleakim

Ja, jag kan nog tycka att det är dig det är "fel" på. Alla strävar efter inte att dra in massa pengar och ägna livet åt att göra karriär. Han kanske tycker att ni har det bra som det är?

• The one in Blue

Du vet att även om hans vänner snittar på 50K i månaden så är det inte en särskilt vanlig lön, eller hur?

Varför skaffar du dig inte den typen av jobb själv?

• Stolt Farsa

Du verkar ganska fokuserad över pengar. För alla människor är det inte så viktigt att göra karriär. Om det är det viktigaste tycker jag nog att ni är tillsammans av fel anledning.

Men om du tycker att ni inte har något gemensamt på en intellektuell nivå än vad ni hade tidigare så skulle jag nog säga att det är ett större problem än vad han tjänar. Det borde ni snarare ta tag i.

• Anonym (C)

Och du tjänar? Är du missnöjd med ekonomin så se över din egen inkomst! Självklart kan man mista gnistan i ett förhållande eller helt enkelt glida ifrån varandra men skyll inte på hans jobb och inkomst. Är han nöjd och trivs på sitt arbete så är väl det jättebra?

• Anonym (Ms)

Du e sjuk lämna så han får det bättre utan dig

• Anonym (Hanna)

Du är inte alls sjuk. Jag tolkar det som att du är lite lik mig - jag har höga ambitioner i livet och har mål och vill utvecklas inom mitt jobb både som yrkesmänniska och löbemässigt. Min sambo däremot nöjer sig med det lilla gällande precis allt vilket jag kan bli irriterad på, inte pga lönen direkt utan för att vi är så olika på det planet. Och ja, det blir även intellektuellt.

• Anonym (?)

Har ni pratat om era respektive förväntningar på relationen? Vet han om att det är viktigt för dig att han utvecklas på dessa områden? (Jag utgår från att du själv jobbat på en egen utveckling inom karrkär/lönelyft eftersom det är viktigt för dig.)
    Jag har en kompis som dras med en bevikelse liknande din över sin man. I deras fall hade hon visst  kunnat tänka sig att han varit hemmapappa och skött marktjänsten om han velat det, men irriteras mer och mer av att han går och harvar på "okvalificerat/lågbetalt" jobb på deltid, därtill på tider som inte passar familjen och gör att hon måste ta all hämtning och lämning, men som han inte vill byta för att han trivs på arbetsplatsen.

Själv har jag inte i någon av mina relationer haft en "karriärman" och är själv låglöneakademiker med en kompiskrets där man iofs sällan talar löner men där det tydligt märks att status härrör ur annat än lönekuvertet. Min nuvarande man har däremot visat sig bli besviken över att jag inte (utan att någonsin ha visat tendenser till det tidigare) blev en fixande bullmamma när vi fick barn...

• Anonym (golddigger)

Ja det är dig det är fel på. Vill du leva med en lönecheck får du skaffa en rik man som kan ta hand om lilla "intellektuella" dig. 

Svar på tråden Är så besviken på min partner