• Anonym (Förmycketnu!)

Börjar misstänka demens, vad gör jag?!

Min pappa på strax över 70 år har börjar bli väldigt konstig. Han glömmer mycket och han är till viss del personlighetsförändrad så till vida att han blir lättare arg och sur än tidigare, mer "virrig" och han glömmer saker han har sagt m.m. 
    Han går typ inte till läkare om han inte är nära döden...tog 6 mån med kärlkramp innan han kom in och visst hade hjärtinfarkt...ja ni förstår att bara att ta upp detta är svårt... Hans mamma blev väldigt dement men i 90 årsåldern..

Vad kan man göra? Vart kan man vända sig? Finns det ngn checklista typ att titta på? Vad kan jag som anhörig göra? 

Någon som har varit med från början med ngn i familjen som insjuknat och som har lite råd? Vet inte hur jag ska tackla detta och vill veta lite vad jag och mamma kan börja göra/läsa på/fundera över... Förhoppningsvis har vi FEL!!!

• Svar på tråden Börjar misstänka demens, vad gör jag?!
  • nytt eller gammalt

Kolla vad din kommun har för stöd när det gäller demens. Många kommuner har stöd för anhöriga som man kan kontakta, eller speciellt demensteam som man kan ringa som har koll på allt som har led demens att göra. Även om du inte ringer rätt person direkt så kan hen säkert hänvisa dig rätt där du bor.

Sen är det så att om man misstänker demens så ska en utredning göras och den görs inom landstinget (olika i olika landsting). Men det gäller att få med din pappa dit förstås - beror på vad ni har för relation och så vidare.

Lycka till, jättesvårt ...

• Anonym (Lisa)

Ring kommunens växel, be att få prata med en biståndshandläggare. De kan hjälpa dig och din pappa vidare.

• Tecum

Ni har inte fel, med största sannolikhet är det demens av något slag

I vår kommun finns det en demenssjuksköterska som bara sysslar med den sjukdomen, gör utredningar, bistår med hjälpmedel osv. Här gör hon hembesök och gör tester hemma hos den sjuke. Det underlättar betydligt att slippa fara iväg då den sjuke sällan vill det och saknar sjukdomsinsikt. Så ta kontakt med henne eller motsvarande och lirka lite med er pappa så han är förberedd på besök. Sedan är bollen i rullning, ni har en kontakt som bistår och följer utvecklingen.

• Anonym (A)

Vill bara berätta om en nära släkting till mig, som många läkare (och till viss del även vi anhöriga) trodde höll på att bli dement, 67 år gammal. Han blev väldigt irriterad, trött, glömde saker osv. Vi tyckte dock att detta kommit för fort för att vara demens. Jag tror att det var den fjärde eller femte läkaren som till sist gjorde en grundlig undersökning, och fann att han hade vattenskalle. Han blev opererad och var sitt vanliga jag, innan han ett halvår senare tyvärr dog av annan anledning. Hur det är med din pappa vet jag ju inte, och jag är inte sjukvårdsutbildad, men har symptomen kommit plötsligt så kanske man även ska kolla andra saker.

• lövet2

Visst kan det vara demens, men det kan även vara en kroppslig sjukdom. Äldre människor kan bli både förvirrade och glömska när de är sjuka. Min pappa blev helt konstig när han fick en UVI. Den gick han antagligen med i flera månader, och han blev bara mer och mer glömsk, virrig och lättirriterad. Med medicin blev han klar i huvudet på några dagar.

• Anonym (Förmycketnu!)

Tack alla! Så fantastiskt så många svar!!

Jag ska ringa och höra mig för på måndag. Som tur är har pappa ett besök hos läkaren i augusti för årlig kontroll (hjärtinfarkten och mediciner) och jag hoppas att detta kan tas upp då... Hoppas ju på att det ska vara mediciner som behöver justeras...

Tack igen <3

• Anonym (Demensuska)

Som tidigare skrivet, det kan finnas många andra orsaker till hans symtom, t ex UVI, depression (som inte alls är ovanligt bland äldre) , B12-brist mm. Men det måste helt klart utredas snarast vilket som. Han är säkert orolig själv också, kan vara därför han inte vill uppsöka dr, "bättre att inte veta".

• Anonym (Förmycketnu!)

Väldigt mkt kan själv och äsh det går över...

Ska bli bra att ringa imorgon och höra lite...

Svar på tråden Börjar misstänka demens, vad gör jag?!