• Anonym (vet)

Hjälp, hur få vuxen dotter med add att fungera?

Jag har en vuxen med asperger hemma men här är det tack och lov så att jag får insyn i hennes liv fortfarande.

Har din dotter rätt till LSS? Jag har lite dålig koll på andra diagnoser än min dotters.
    Isf försök få till en boendestödjare som kan hjälpa din dotter att sköta sin del av hushållet, viktigt är dock att kraven är rimliga med tanke på hennes funktionshinder. Era övriga barn bör kunna förstå det med förklaring. De med funktionshinder kan inte anpassa sig helt till 'vår' värld. Ofta har vi svårt att helt förstå, men jag började läsa en blogg skriven av en vuxen tjej med asperger och det har hjälpt mig massor!

Försök hitta andra föräldrar med vuxna barn, det finns många grupper på facebook som man kan gå med i tex och få mycket stöd. Kolla också upp Kung över livet som jag tror försöker samla så mycket kunskap som möjligt.

• Anonym (vet)

Ang att hon inte vill ha hjälp, lägg fram det som så att det är för att hon ska slippa tjat från dig

Kolla också på kommunens hemsida, där brukar de lista olika boenden där de med behov av extra stöd och hjälp kan bo. Folkhögskola kanske kan vara något också, det finns de som har kurser för de med funktionshinder.

• Anonym (vet)

Kolla med Kung över livet, de har mycket information och skapades just för att informationen om vilka rättigheter de med funktionshinder har är så dålig. Jag fick förklaringen att om man inte frågar efter det så behöver man det inte, därför är informationen så dålig!
    Helt galet! Men det handlar om pengar så klart.

Att kolla om det finns något ADHD centrum var superbra, jag visste inte ens att sådant kunde finnas!

Så klart blir det diskussioner, min yngsta tycker det är superorättvist att så mycket måste anpassas efter storasyster, därav att jag nu börjar känna stress över att det finns så få bostäder.

Ang att hon inte vill ha hjälp, förklara mycket noga att fungera bra betyder att kunna ta hand om sig själv och sitt eget hem, att kunna ha ett jobb på sina egna premisser och att om hon inte vill ta emot hjälp så kan ni inte ha henne hemma. Hårt, ja absolut! Men nödvändigt ibland, därav att det är så viktigt att försöka hitta ett boende för de vuxna barnen så att man kommer ifrån varandra och någon annan, inte mamma och pappa utan en kontaktperson, boendestödjare eller liknande tar striderna. Då får man bara vara förälder och det är jätteviktigt tycker jag.

• Anonym (vet)

Jag måste ha råkat radera en bit. Jag menar att för ert eget bästa, och för hennes, så är det dags nu att hon flyttar och står på egna ben. Har man ett vuxet barn med funktionshinder som inte vill ta emot den hjälp de behöver av föräldrarna så är det bättre att de inte bor hemma. INNAN det blir för sent.

Så kolla upp vilka boenden som finns och prata med henne om dem, det är som vanliga lgh men att det finns boendestödjare tex som hjälper en strukturera vardagen. Det är lite olika vad som finns i de olika kommunerna.

Svar på tråden Hjälp, hur få vuxen dotter med add att fungera?