• Ego Lovers

Hjälp, hur få vuxen dotter med add att fungera?

Ni får be henne gå ner till socialen och ansöka om försörjning och då kommer de ställa krav på henne samt att ni ställer krav på att hon betalar för sig hemma. Har hon avslutat gymnasiet är ni inte försörjningsskyldig längre

• Ego Lovers
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-07-30 08:03:36 följande:

Det verkar snarare vara ni som inte accepterat hennes diagnos.

Ehhhh.... Förklara för jag känner flera med Add och adhd och de sköter sina arbeten, har egen bostad och missköter varken sina jobb eller lever på sina föräldrar.
  • Ego Lovers
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-07-30 09:51:17 följande:
    Okunnig du är.
    Okunnig? Då vet du extremt lite om npf. För jag har stor kunskap i ämnet, arbetat med barn med olika funktionsnedsättningar och har även barn med just Add.
    Du kanske vet något som inte jag vet men dalta med vuxna människor som borde kunna ta ansvar är för mig helt galet. Tror du är inne för att provocera istället för att hjälpa.
    Med rätt hjälpmedel kan man komma runt funktionshindret men då gäller det att den med funktionshindret är villig att se sitt funktionshinder och ta till sig strategier så det inte blir ett hinder i vardagen. Att ha adhd/Add betyder inte att man är ansvarslös, men ts dotter är ansvarslös som inte tar tag i sitt liv och det betor inte på npf diagnosen
  • Ego Lovers
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-07-31 19:23:31 följande:
    Anonym (....) skrev 2016-07-31 17:15:51 följande:

Tvångshjälp?

Att sätta krav på någon är ett sätt att få personen att inse att situationen är ohållbar och att personen behöver hjälp. Då personen att själv orda med hjälp.

Jag har i alla fall aldrig mått bra när folk försökt "tvångshjälpa" mig. Det är det få som gör.
    Kanske du behöver högre förväntningar på dig så du blir motiverad eller så är din frontallob inte färdigutvecklad ännu
  • Ego Lovers
    Anonym (?) skrev 2016-07-31 22:07:54 följande:

Det kanske är så enkelt så att hon inte har någon livslust? Alltså hon har inga mål i livet, hon vill ingenting? Annars kan ni kolla upp på 1177 hemsidan vad ADD är för en diagnos.

Att ha Add är just att inte ha en inre motor som driver en framåt om man inte har ett säreget intresse dvs. Att inte ha den inre motorn kan misstolkas som att inte ha livsgnistan men så är inte fallet. Men finns det inget intresse för att få egen bostad, ett trivsamt arbete och framför allt tjäna pengar så är man nöjd med det man har om inget driver en framåt. Det är därför personer med Add behöver nån som hjälper dom framåt, som vevar på motorn så de kommer framåt. Detta är en del av funktionshindret
  • Ego Lovers
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-08-01 10:45:34 följande:
    Nej min frontallob är inte optimalt utvecklad. Skulle du komma på tanken på att att fälla en liknande kommentar till någon som uppenbarligen saknar armar och ben? Eller har downs syndrom?
    Det betyder att du är under 25 år och då förstår jag dina omogna svar. Däremot beror inte det alltid på funktionshindret. Min sextonåring med grav Add dvs alla nio kriterierna i kategori ett och tre kriterier i kategori två resonerar mer vuxen än du. Allt beror på individen också.
  • Ego Lovers
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2016-08-01 20:46:55 följande:

Jo då, jag läser fortfarande, även det har spårat ur lite....

Självklart så accepterar vi inte att hon lånar pengar av sina syskon, de har nog fattat själva nu också.

Hon får inga pengar alls av oss, inte till busskort eller mobil. Men hon verkar inte bry sig särskilt.

Vi ska ta ett samtal med henne i morgon när hon kommer hem från en kompis så får vi se hur det går...

Hon behöver en push åt rätt riktning. Ge henne numret till socialkontoret
Svar på tråden Hjälp, hur få vuxen dotter med add att fungera?