Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

Hjälp, hur få vuxen dotter med add att fungera?

Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-07-30 11:22:22 följande:

Vad vet du om mina kunskaper i ämnet? Jag har själv adhd. Är dessutom utbildad. Och hjälper andra.

Din kommentar var fullständigt meningslös och rent ut sagt elak. Den underförstådda andemeningen var att det går att leva precis som vanligt med en funktionsnedsättning. Ursäkta mig??

Det går att få ett drägligt liv trots en funktionsnedsättning. Men oftast är det en lång väg att vandra för att nå dit. Ts dotter håller precis på att påbörja sin vandring. Den vägen kommer bli hundra gånger jobbigare än för någon annan 19-åring. Ha respekt för det.

Inte någonstans i mina inlägg har jag uppmuntrat ts att dalta med sin dotter.

Med din inställning borde du inte få jobba med människor med funktionsnedsättningar.

Det går att leva precis som vanligt med en funktionsnedsättning, ex adhd eller add. Dock krävs det stort engagemang från personen som har det för att få det till.

Jag har adhd och lever ett normalt liv. Är högutbildad, har familj, vänner etc.
  • Anonym (....)
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-07-31 12:53:30 följande:

Ja det krävs ett stort engagemang för att leva ett normalt liv därför att det är en funntionsnedsättning. Det är nämligen inte normalt att behöva engagera sig onormalt mycket för att kunna leva ett normalt liv.

Och du förstod inte vad jag menade....

Det kräva mycket engagemang i början men när man väl lärt sig att hantera de olika sakerna/situationerna så kan man leva ett fullt normalt liv utan att man måste engagera sig onormalt mycket. Ingen av mina jobbarkompisar vet eller märker att jag har adhd. Så ja, det går alldeles utmärkt att leva ett fullt normalt liv även med funktionsnedsättningar.
  • Anonym (....)
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-07-31 13:04:10 följande:

Det jag menar är att behovet av att engagera sig mer än alla andra för att få ett likvärdigt liv som alla andra innebär nåt annat än att 'leva precis som vanligt'.

Det behöver man inte göra när man väl lärt sig leva med det på en normal nivå.
  • Anonym (....)
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-07-31 13:05:07 följande:

Då har du per definition ingen funktionsnedsättning längre.

Min adhd diagnos kommer jag alltid att ha, även om jag lärt mig att leva med det och hantera det.
  • Anonym (....)
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-07-31 13:23:16 följande:

Jag är också välutbildad, jobbar och har familj. Men det kräver jättemycket av mig. Är bland annat extremt stresskänslig och måste ta hand om mig själv minutiöst för att jag ska orka med ett 'normalt liv'. Har anpassat mitt liv efter min funktionsnedsättnig istället för mina personliga preferenser. Och har varit utbränd två gånger. Men nej, mina jobbarkompisar märker inte heller att jag har adhd.

Jag hävdar att det är befängt att påstå att ens liv inte påverkas av en funktionsnedsättning. Och att det bara är att skärpa sig. Eller nåt liknande.

Jag har aldrig påstått att ens liv aldrig på eras av ex adhd. Men du påstår att man aldrig kan leva ett normalt liv med adhd, vilket helt befängd då det går alldeles utmärkt. Du vet, alla människor är olika. Personer med adhd är inte alla lika även om du tycks tro det. Pinsamt.
  • Anonym (....)
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-07-31 13:27:42 följande:

Mitt arbetsminne blir i alla fall inte större vad jag än gör.

Nähä? Måste det bli det?
  • Anonym (....)
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-07-31 13:33:49 följande:

Det är möjligt att leva ett normalt liv men det krävs en onormal ansträngning för att lyckas med det. Och det är inte samma sak som att leva precis som vanligt.

Det kanske krävs en onormal ansträngning för dig. Men alla är inte som dig.
  • Anonym (....)
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-07-31 15:29:30 följande:

Skulle du slängt ut henne från en dag till en annan om hon inte skärpte till sig? Varför det?

Kanske för att få henne att börja ta ansvar för sitt handlade (ja, personer med adhd kan behöva den sparken i baken) och inse att hon behöver hjälp med en gång.
  • Anonym (....)
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-07-31 16:45:18 följande:

För att hjälpa henne med andra ord eller?

Vad annars?
  • Anonym (....)
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-07-31 17:03:55 följande:

Det lät som en väldigt drastisk hjälp. Och hjälp som inte ens bett om. Tveksamt om tvångshjälp på det sättet ens kan kallas för hjälp.

Tvångshjälp?

Att sätta krav på någon är ett sätt att få personen att inse att situationen är ohållbar och att personen behöver hjälp. Då personen att själv orda med hjälp.
  • Anonym (....)
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-07-31 19:23:31 följande:

Jag har i alla fall aldrig mått bra när folk försökt "tvångshjälpa" mig. Det är det få som gör.

Vart ser du något om tvångshjälp?
  • Anonym (....)
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-07-31 19:23:31 följande:

Jag har i alla fall aldrig mått bra när folk försökt "tvångshjälpa" mig. Det är det få som gör.

Man uppmanar personen till att själv skaffa hjälp. Det är inge att tvångshjälp någon.
Svar på tråden Hjälp, hur få vuxen dotter med add att fungera?